Bukefalos 28 år!

Grodor/ödlor?

Sv: Grodor/ödlor?

Ödla är inte något som kommer ske på många år än i så fall. Jag har två söta majsormar på snart 2 år här hemma och det är först när det gått härdan i så fall. Det är ju förhoppningsvis många år kvar till dess.
Vårt hem rymmer inte så mycket i terrariumväg.
Antar att dessa ödlor inte är svårare att sköta än majsormar då?
 
Sv: Grodor/ödlor?

Du ser skillnad på hona och hanne genom att titta på svansen baktill.
Ser det samma ut?
Hannar har svansar som jämnt smalnar av medans honor har lite mer bubbelaktid del där det smalnar av.
Du såg inte att ormarna lekte (parningsbeteende) då för det kan uppfattas som att hannen jagar honan?
Majsormar skall inte skilja för mycket i storlek. Annars är risken att den större dominerar den mindre och det slår ut i stress. Majsormar dödar inte varandra men en stressad majsorm kan svälta ihjäl. Därför är det viktigt att veta vad det handlar om.
Är de dvalade eftersom du skall avla på dem?
Jag har två hannar och det fungerar bra så länge som det finns ytor så de kan välja mellan sällskap eller vara själv samt att de inte blir för hungriga och matas i varsin matlåda.
De är inte två för att de behöver sällskap men det är platsbesparande om man kan ha dem två. Andra ormen kom dottern hemsläpandes utan att fråga först så det blev liksom att göra plats till en till.

Mina majsormar på 105-110 cm ungefär äter en ungråtta varannan vecka. Din lilla borde varit uppe i minst två-tre vuxna möss nu så kör bara på.
De sväljer större än man tror.
Varje gång jag har bytt upp fodret så har jag varit skeptisk till att de får i sig bytet. Varje gång har det slunkit ner hur fint som helst. Ormen får jobba ordentligt men ner kommer det :)
Sedan har man en nöjd orm i 2 veckor framöver.
 
Sv: Grodor/ödlor?

Nu har det varit lugnt ett tag, så förhoppningsvis så är de sams igen. Avla hade jag inte tänkt, det blev dessa för de hade så fin färg båda två och jag kunde inte välja. Uppfödaren tyckte jag kunde ta bägge.

Den lilla ormen växer så det knakar så hon är nog snart ikapp grabben. Ska prova med ett större byte till henne nästa utfodring.:)

Om stress yttrar sig som matvägran är det inget vi märkt här iaf;)
 
Sv: Grodor/ödlor?

Var det en hona och hane? Syskon?

Då är det ju ganska dumt att ha dom ihop för vips så blir det ägg ;)
Majsormsmarknaden är dessutom väldigt mättad och dom får ofta nästan skänkas bort, särskilt om dom får vanliga färger.
 
Sv: Grodor/ödlor?

Fast de ska ju gärna gå i dvala innan parning (för att framkalla), förutom Boa, där räcker det att släcka lampan en stund. :)

Men det är dumt att ha dem ihop då det finns risken att de äter upp varandra. Det gäller alla Colubridae.
 
Sv: Grodor/ödlor?

Ja, jag vet mycket väl att de bör dvala innan parning.

Men de kan para sig ändå, har märkt att dom gärna sätter igång när dom flyttas runt. Tex tas med till skolor för visning osv. Nu har vi ju dock inte kvar några av dom större majsarna, eller boor för den delen.
 
Sv: Grodor/ödlor?

Det med flytt känner jag inte till. Vi hade tidigare över 300 avelsdjur (bara i ormväg) så det hände inte så ofta att man flyttade på dem :D Nu har vi 2 kvar.
Men kan tänka mig att det kan trigga igång det hela.
 
Sv: Grodor/ödlor?

Mina små barnbarn:

422244_10150585965644019_1950728779_n.jpg


311354_10150425404159019_1702112542_n.jpg



Behöver nog ta fler foton för de är lite väl gamla nu.
Första är normalfärgad och den andra snow och tittar man efter ser man den normafärgade under honom :D
 

Liknande trådar

Övr. Djur Dottern (17 år) önskar sig en ödla. Hon kommer inom några år flytta till studentlägenhet, men innan dess ska den bo hemma. I hemmet...
Svar
6
· Visningar
1 020
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 275
Senast: Amha
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 617
Senast: Acto
·
Hästmänniskan En sak som slagit mig är att hästägare både offentliga och icke offentliga nästan alltid, när deras häst gått bort skriver att man inte...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 705
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp