Bukefalos 28 år!

Grönland, den glömda katastrofen.

Mia_R

Trådstartare
När man i media hör om tsunamis och andra naturkatastrofer dränks vi information(!) om USA, Thailand, Bangladesh, Australien m fl länder, men Grönland har passerat mig nästan obemärkt förbi. :o

maxresdefault.jpg


Jag har läst på lite mer ingående om vad som hände den 17/6 i år och tycker det är förfärligt att så lite rapporterats. En våg på 90 m svepte in över byn Nuugaatsiaq, hundratals slädhundar som stog tjudrade drunknade och fyra personer återfanns aldrig. En av världens äldsta hundraser riskerar utrotning pga ändrade levnadsförhållanden och klimatförändringar, ett öde de delar med många andra arktiska djur då hundarna nu avlivas allt oftare pga korta vintrar, en skoter kostar inget när den står men en hundflock behöver mat året runt.

Med de här temperaturerna är chanserna lika med noll att överleva om man hamnar i vattnet, även om du inte hamnar i vattnet så har man inte så mycket att spela med ens under juni om man inte har kläder och värme. :crazy:

Varför rapporteras så lite om Grönland, när det gäller allt?
 
För att svara på frågeställningen tror jag det idag behövs mer än fyra döda, för att rubriker ska övergå till löpsedlar.
 
För att svara på frågeställningen tror jag det idag behövs mer än fyra döda, för att rubriker ska övergå till löpsedlar.
Fast om man skulle gå på procent och med tanke på det geografiska läget borde det iaf få större uppmärksamhet.
 
Fast isbjörnar och hundar säljer, känslig miljö med och även om de har i stort självstyre så ligger de fortfarande under Danmark.

Grönland ligger fortfarande för långt bort känslomässigt för oss. Om 4 personer dött i ett annat land långt bort hade det inte heller rapporterats om.

Sedan tror jag att det @Jeffery skriver är riktigt.
 
Grönland ligger fortfarande för långt bort känslomässigt för oss. Om 4 personer dött i ett annat land långt bort hade det inte heller rapporterats om.

Sedan tror jag att det @Jeffery skriver är riktigt.
Nej, jag är inte ens berörd av att fyra personer dör i trafiken i Sthlm men jag berörs av klimatförändringar, skövlad natur och utrotning. Bortsett från problemet med smältande isar och isbjörnar tycker jag att just den biten hamnar mer på tjuvjakt på noshörningar och tigrar, väldigt lite på övrig arktisk och antarktisk problematik om det inte handlar om översvämningar av svenska städer.
 
Mia_R tyvärr handlar det inte om ifall du blir berörd eller inte utan majoriteten av svenska folket.
 
Det känslomässiga avståndet är för långt bort för att "vi" ska bry oss. V har ingen relation till landet, och det säljer då inte.

När jag var på Grönland åkte jag till inlandsisen. Det var en vidrig syn på sina ställen. Ingen is kvar, bara sand.
 
Mia_R tyvärr handlar det inte om ifall du blir berörd eller inte utan majoriteten av svenska folket.
Det är jag mycket väl medveten om men jag tycker ändå att det är märkligt att man knappt ser något alls om inuiternas situation.
 
Har rapporterades det om tsunamin pa Gronland ... och jag forvanades over att det gjordes med tanke pa hur rudimentar overvakningen av betydligt storre naturkatastrofer i Sydamerika, Asien eller Afrika ofta ar.
Vi har en hel del rapportering fran Alaska, och sarskilt har i nord vastra hornet pa USA. Till viss del ser det ut att handla om narhet till var man ar ... det ar betydligt mer rapportering fran SydAmerika i Arizona an det ar har.
 
För något år sen när Irland och halva UK låg under vatten pga översvämningar var det ingen rapport om det i Sverige heller, vilket jag reagerade på. När 5 st personer satt fast i en gruva i Peru var det dock nyheter i flera dagar på svensk tv.

Det är så sorgligt att någon bestämmer vad som är en nyhet och inte.
 
För flera år sedan så var det flera helsidors reportage om fem (?) amerikanska astronauter som satt fast i rymden, samtidigt var det en enspaltsnotis på några cm på sidan 18 om massakern i Song My.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Träning och hälsa del 12
  • Högtalare

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp