Grönt kort kurs

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Midi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 783
M

Midi

Imorgon ska jag börja på en grönt kort kurs, den är sammanlagt 3 timmar. När jag läser på ridsportförbundet ingår det praktiska prov. Är det ngn som gjort det? Det ingår ridning, visning av häst för hand, hanteringsprov och man ska berätta om lastning.

Jag tycker det verkar så mycket och kursen är som sagt 3 timmar lång, ska man då hinna med teori och praktiska saker, praktiskt prov och teoriprov?

Är teoriprovet svårt?

Alla andra i gruppen är 13-14 och jag är 26 så det är ju pinsamt om jag skulle misslyckas :o

Sv: Grönt kort kurs

Det enda "praktiska" vi gjorde var att beskriva hur man lastar en häst på ett bra sätt. Vilketi nte är så svårt :p

Teoriprovet är väl inte så supersvårt, eftersom man kan slå upp allt i TR, Men vi hade ett par frågor på vårat prov, som ingen av oss (ca 10 st) kunde hitta i TR. :crazy:
Dock blev vi godkända.

Menar du att kursen, inkl prov bara är 3 timmar lång?

Måste man köpa TR o sånt själv?

Jag vet inte, det står bara på anmälningsblanketten att den är tre tisdagar, en timme varje gång.

Teori provet är jätte lätt!;) Du har till å me TR i handen iaf vi:d

när jag gick tidigare i vår fick vi prova på att visa häst vid hand, lasta hästen och linda ben. dock var det egentligen lite onödigt, för ungarna klarade inte riktigt av något av det och för mig som utbildad hästskötare är tex häst vid hand något som jag kan både fram o baklänges :p men det var skönt att slippa sitta o titta på filmer o sånt iaf. :D

tror att alla som var med på kursen klarade teoriprovet. jag hade alla rätt, fast fått hjälp på en fråga då jag verkligen inte hittade det i TR så sa killen som hade kursen vilket moment det var :p

Va skönt...jag har gjort en visning för hand en gång eller vad man ska säga, för veterinär på tävlingsplats men det var säkert 12 år sedan :cool: Linda ben har jag aldrig gjort heller....hmm....man kanske skulle skita i den där kursen...

alltså det var inga krav vi hade på oss direkt.

ponnyn vi visade drog i väg med så gott som alla, vissa barn mer andra mindre.

benlindningen tog uppåt en halvtimme (för ett ben) för vissa barn och då var det inte ens såpass lindat att jag hade ridit med det...

inlastningen gick i stort sett bra för dom flesta som provade, urlastningen sämre och ponnyn kom bland annat lös.

men trots allt detta klarade sig alla! ;)

när jag tog mitt grönt kort för 7 år sen. Så fick v bara visa hur man kliver upp på hästen säker o avstigning eller vad jag ska kalla det. Häst vid hand. Är juh egentligen plätt lätt.
Prov lasta. Teorin är super enkel tom jag som bara var 13 år klarade de. :bump:

Gör kursen, de är inte så svårt. Det du ska visa upp på det praktiska provet ska du ha lärt dig under kursen. Så är det inget dom visat hur man gör så är det juh inte självklart att alla kan det. ;)

Fråga massor, va inte blyg för att fråga. :D

Det är klart du ska gå kursen :D

Egentligen är det ju meningen att man ska kunna en hel del när man gjort klart kursen, men det viktigaste är väl att man lär sig nått av det.
Dvs du behöver inte visa hästen på ett 100%igt korrekt sätt, bara du har förstått hur du ska göra.

TR ska alltid finnas, så det ska du inte köpa själv, men det kan ju vara bra att ha i framtiden ;)

Det jag tycker är konstigt är att det bara är 3 timmar långt. Är man så lättlärd när man är 13-14 år? :confused:
(Jag syftade inte på dig nu ;) )

Hej , Jag ska ta grönt kort snart men ajg undrar vart får man tag i TR ? jag tror jag kommer kalra det men får man verkligen ha TR emd sig på teori provet `? där står ju alla svaren . är det inte fusk ?:confused:

Jag undrar om man borde köpa alla tävlingreglementen , dvs. dressyr II-05, hoppning III-03 och fälttävlan IV-06 när man sak ta grönt kort ?. jag ska tävla hopnning , behöver jag bara hoppning III då:angel: ?

Syftet är ju att man ska kunna leta i TR efter olika saker, så ja man får ha TR. De går väl att köpa på svenska ridsportförbundets hemsida har jag för mig om.

Om du bara ska tävla hoppning så är det ju lite onödigt att köpa alla. :p
Men TR I (gemensamma) och TR III (hoppninh) är ju bra att ha när du ska tävla.

När man tar GK ska alla TR finnas att låna.

På våran grönt kort-kurs (pågår nu, prov nästa vecka) så får vi bara hoppning, den allmäna och dressyr. alltså I,II,III !

Men så får det ju inte vara. När vi gjorde provet så var det frågor med från de andra TRen också. :confused:

Hur ska ni då kunna klara det?

Jag lånar tråden lite..
Jag är helt "borta" när det gäller tävlingar osv.
Så jag undrar, måste ryttaren ha grönt kort på alla tävlingar? Även lite mindre seriösa träningstävlingar?
Vart tar man det isf och vad kostar det?
Lite mer info tack:angel:

Jag lånar tråden lite..
Jag är helt "borta" när det gäller tävlingar osv.
Så jag undrar, måste ryttaren ha grönt kort på alla tävlingar? Även lite mindre seriösa träningstävlingar?
Vart tar man det isf och vad kostar det?
Lite mer info tack:angel:

Jag har för mig att det är från Lokal och uppåt(?) På träningstävlingar gäller ej GK.
Du kan säkert ta GK på din närmaste ridklubb och det teoretiska provet brukar väl kosta ungefär 100:- och samanlagt 250:- (här, men det är väl olika)

Liknande trådar

Tävling Jag tänker att jag behöver ta grönt kort. När jag var liten och tävlade behövde man inget grönt kort. Sen flyttade jag till Irland och...
Svar
13
· Visningar
2 291
Senast: Kiwifrukt
·
Träning Hejsan! Jag har två frågor om intyg för en grönt kort kurs 1-vad menas med ”uppsuttna krav gäller istället ryttare under 14”? Jag är...
Svar
1
· Visningar
1 041
Senast: Emanon
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 305
Senast: TeamLundVer
·
Tävling Det här kanske står i den nålade tråden längst upp, men jag kan inte öppna länken om grönt kort i den. Jag är helt novis på det här att...
Svar
2
· Visningar
2 654
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Husvagnsrenovering
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejting

Hund, Katt, Andra Djur