grönt kort

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare kimsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 461
K

kimsan

hej är det lätt att ta grönt kort för att tävla hoppning ? får en ny hopp häst på lördag så man kanske börjar tävla vem vet . kan någon hjälpa mig ni som vet .:confused::love:

Sv: grönt kort

det finns inget speciellt grönt kort för hoppning utan ditt kort gäller för både hoppning och dressyr.. däremot måste du ta ett speciellt för fälttävlan... Men om du inte har ngt grönt kort så är det lätt att ta.. ta kontakt med din klubb och kolla när dom har kurser!! min kurs var på tre gånger ca 2-3 timmar varje gång och sedan ett prov. du behöver inte grönt kort för att tävla klubbtävlingar!!

kom på en sak till med men det kanske du redan vet?? om du sen ska ut på lokala eller högre tävlingar måste du också lösa licenser en till dig som gäller i ett år beroende på om du vill tävla lokal, regional m.m och även en licens för hästen den gäller hela livet och hästen behöver inte licens på lokal nivå.. men allt detta får du lära dig när du tar grönt kort...

det finns inget speciellt grönt kort för hoppning utan ditt kort gäller för både hoppning och dressyr.. däremot måste du ta ett speciellt för fälttävlan... Men om du inte har ngt grönt kort så är det lätt att ta.. ta kontakt med din klubb och kolla när dom har kurser!! min kurs var på tre gånger ca 2-3 timmar varje gång och sedan ett prov. du behöver inte grönt kort för att tävla klubbtävlingar!!

Vad kostar ett sånt grönt kort på ett ungefär?
Om man inte rider på nån klubb, kan man tävla iallafall då? (dåligt på sånt här...)

Man måste vara medlem i en klubb för att kunna ta grönt kort, och utan grönt kort får man inte tävla. Så ja, man måste vara medlem i en klubb för att få tävla! :)

Det är inte så dyrt heller, kostar nog 100-150 kr om jag inte minns fel.

Man måste vara medlem i en klubb för att kunna ta grönt kort, och utan grönt kort får man inte tävla. Så ja, man måste vara medlem i en klubb för att få tävla! :)

Ojda.. xD men att vara medlem i en klubb, då menar du alltså att jag ska rida på ridskola?

Om jag har privatlektioner här hemma hos mig, så får jag alltså inte tävla? :S

100 - 150 kr var inte mycket xD Trodde typ 1000 - 2000 :angel: haha

tack för svar då måste jag äka till ridskolan och prata med dom snart då men hade inte tänkt tävla i morgon :love::p

Du kan vara medlem i en klubb utan att rida på en ridskola. För att lösa tävlingslicens måste du också vara medlem i en klubb. När du sedan tävlar representerar du den klubben. Tyvärr är inte grönt kort-kursen det dyraste med att tävla...

Du kan vara medlem i en klubb utan att rida på en ridskola. För att lösa tävlingslicens måste du också vara medlem i en klubb. När du sedan tävlar representerar du den klubben. Tyvärr är inte grönt kort-kursen det dyraste med att tävla...

Vad kostar det då att tävla?

Licensen kostar olika beroende på vilken nivå du rider på och hur gammal du är. Seniorlicenserna kostar 200 kr/år för lokal och 900 kr/år för alla nivåer (har jag för mig) Juniorlicenserna kan jag inte priserna på. Hästlicensen kostar 950 eller något sådant, men den gäller hela hästens liv. Startavgifterna på lokal tävling brukar vara dryga hundralappen per klass. Sedan skall du ju ta dig till och från tävlingen också. Klubbtävlingar är oftast billigare, och behöver man inte åka så långt sparar man pengar.

Licensen kostar olika beroende på vilken nivå du rider på och hur gammal du är. Seniorlicenserna kostar 200 kr/år för lokal och 900 kr/år för alla nivåer (har jag för mig) Juniorlicenserna kan jag inte priserna på. Hästlicensen kostar 950 eller något sådant, men den gäller hela hästens liv. Startavgifterna på lokal tävling brukar vara dryga hundralappen per klass. Sedan skall du ju ta dig till och från tävlingen också. Klubbtävlingar är oftast billigare, och behöver man inte åka så långt sparar man pengar.

Oj :S osäker på om mina föräldrar är villiga att betala det.. dom gillar inte alls iden att jag vill tävla en gång :S

Clear round tävlingar, behöver man grönt kort och licens till det också?
Vad skulle det hela kosta tillsammans?

Kontakta din närmaste ridklubb och se om de anordnar klubbtävlingar. Då kan du höra vad som gäller där, men du behöver i alla fall inga licenser, och startavgifterna brukar inte vara särskilt höga för privathästar. Det är dessutom ett bra sätt att börja tävla på. Dessutom kan det finnas banträningar, clear round-hoppningar och andra möjligheter att träna på att tävla som inte alls behöver bli så dyra. Börjar du så så känner du och din tränare när du är mogen för att ge dig ut på tävlingsbanorna på allvar. Men ta gärna grönt kort med en gång - det räcker hela livet och du lär dig en hel del om hur tävlingsvärlden funkar.

Kontakta din närmaste ridklubb och se om de anordnar klubbtävlingar. Då kan du höra vad som gäller där, men du behöver i alla fall inga licenser, och startavgifterna brukar inte vara särskilt höga för privathästar. Det är dessutom ett bra sätt att börja tävla på. Dessutom kan det finnas banträningar, clear round-hoppningar och andra möjligheter att träna på att tävla som inte alls behöver bli så dyra. Börjar du så så känner du och din tränare när du är mogen för att ge dig ut på tävlingsbanorna på allvar. Men ta gärna grönt kort med en gång - det räcker hela livet och du lär dig en hel del om hur tävlingsvärlden funkar.

Okej, tack så mycket :D

Stämmer inte.

Du kan ta grönt kort utan att vara medlem i en klubb, men då får du betala en slant för det. Annars brukar det vara gratis om man betalat medlemsavgiften till klubben, det är då endast det som kostar.

Brukar kosta runt 100-200 kr.

Vad kostar det då att tävla?

Kring 100 kr per start. Oftast 110 - 130 kr. Tävlar ponny på lokal nivå upptill LB. Sen är det meeting får man nog lägga till stallplats också. Betalar 600 kr för två nätter för den meetingen jag åker till på torsdag.
Bensinpengar får man inte heller glömma. Ungefär en halv liter mer i milen drar allafall våran bil med ponnyplutten baktill. :)

Liknande trådar

Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
970
Senast: fio
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
577
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka