Breccia_

Trådstartare
när kan man börja ge barnet typ "vanlig" gröt, ex havregryn och mannagryn?
Lykke är 14 månader och äter såna portioner att det är typ... ekonomiskt ohållbart :p att köpa "bebisgröt" eller vad man ska säga.
hon äter minst en ordentlig portion/dag oftast två och gillar det verkligen så det vore ju att föredra att köpa en havregryn.

Sv: gröt

Han kan äta vanlig gröt redan nu. De kan dom redan från 5 mån egentligen, men man ska då tillsätta paltbröd för järnets skull. Men om barnet äter en bra kost i övrigt så är de ingen fara.

så har jag typ tänkt också och hon äter bra mat och varierad och MYCKET haha.
behövde väl bara lugna mina sinnen typ ;)

Min son är 18 månader och HATAR havregryns grön och mammagryn;) Så var inte säker på att din lilla tycker om det;)

Här kör vi fortfarande med barngröt till frukost.

Mina ungar har ätit havregrynsgröt från sex månader, de få gånger de ätit gröt.

Man kan ha aprikoser eller jordgubbar för järnberikning också. Men äter hon varierat i övrigt vet jag inte om det spelar så stor roll med ett mål.

Molly har ätit vanlig gröt seda hopn var ett halvår typ.
Jag brukar variera mellan havregryn, grahamsgryn, polenta och mannagryn.
Ibland blandar jag i hirschflingor i havregrynsgröten också.

Paltbröd behöver man inte ha i, det har jag aldrig haft.
Jag tycker att det är skitäckligt, blod i gröten liksom :crazy: :spysmiley:
Det går jättebra att järnberika med andra saker också typ torkade aprikoser :).

Min 10 månaders hatar färdiga barngröten och burkmat så hon har ätit våran mat sen hon var 4 månader.
Havregrynsgröt går sådär, mannagrynsgröt med hallon älskar hon.

kl

Vilken bra tråd, satt just och tänkte på samma sak i morse! Chelsea älskar gröt och får det morgon och kväll, ca 1 1/2 protion varje gång, så det blir många barngrötspaket i månaden.. :p

Ska göra egen havregrynsgröt i kväll så får vi se :D har ju dock aldrig spottat ut ngt i matväg tidigare så borde ju gå bra!

Tips: man kan riva lite äpple i havregrynsgröten INNAN man kokar den så blir den lite sötare (barngröten är ju rätt söt) som en övergångsfas. Isak älskade i alla fall det :) Numera äter vi bara havregrynsgröt dock fick vi ett paket 2års gröt gratis från Semper och den slinker glatt ner den också särskilt om man får blanda till den själv.

Min hatar... ingenting i stort sett :p så jag tror inte det kommer vara några problem faktiskt. får väl återkomma med resultat ;)
undrade mest om man kunde börja :p

här får våran stora pojk både "vanlig" gröt o barngröt beroende på vem som lagar, vanlig gröt är för avancerat för pappa i hushållet;) hihi

vi började introducera vanlig gröt efter han började med välling, ingen särskild anledning det bara blev så..

Jag har som många andra här kokat "vanlig" gröt till sonen sedan han var 7-8 månader. Färdig bäbisgröt hade vi bara "till nöds" eftersom det bara behöver blandas med ljummet vatten och inte kokas för att bli klart.

Det jag gjorde i början var att finfördela lite mer då jag kokade av havregryn eller ris. Köpte Pama minutris som är lite flingliknande och kokar på nån minut. Jag körde i alla fall grynen och flingorna lite i mixer så de blev mer som mjöl, det var mer poppis då han var liten än då det var större delar i gröten. Nu är ju din dotter lite större så då behövs det ju kanske inte längre.

Kan också rekommendera dinkelgryn som finns på Ica, lite grövre och smakrikare än mannagryn, men lättkokt och lättätet!

Ett bra tips är att själv järnberika hemmalagad gröt genom att mala ner blodpaltbröd (eller "järnrikebröd" som jag har hört att det kallas söderöver...)

Min har ätit vanlig havregrynsgröt sedan 9 mån ålder.
Ett jättebra tips är att frysa in äpplemos (köpe eller gör själv) i istärningsformar sedan är det bara att lägga i två st när gröten är färdig så får den bebisvänlig temperatur och smak.

Min dotter på 9 månader äter havregrynsgröt till frukost varje dag och det har hon gjort sen hon var ca 6 månader. Jag ger henne aprikospure till för att öka järn innehållet. Man kan göra egen aprikospure av torkade aprikoser. Jag kollade med min bvc sköterska och hon sa att man kan ge egen gröt bara de får ett mål om dagen med köpt gröt eller välling om de är under 12 månader.

Järnberikar man själv finns det ingen anledning att ge köpegröt om man nu inte vill (jag tyckte själv att det var lättare att få bra konsistens på köpegröten just i början men sedan har vi bara kört med hemmalagad). Enligt vår bvctant är det just järnberikningen som är skillnaden.

Min dotter får också kväljningar av havregrynsgröt..

Mannagryn gillar hon dock, men jag bränner alltid fast. Någon som har något bra tips?

Bränner oxå alltid, tror jag har för tunn botten i mina kastruller. Men gör jag mannagrynsgröt i micron så blir den obränd :)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 821
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 680
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 914
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som... 2 3
Svar
56
· Visningar
10 926
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka