Grovfoderanalys

Tovabylin

Trådstartare
Hej!
Jag har precis fått tillbaka analysen på mitt hösilage. Är inte jättehaj på exakta värdena hästen behöver av allting men vet ju att kvoten smältbart råprotein/energi ska vara minst 6. På vårat foder är kvoten 5 så något extra proteinrikt kraftfoder/lucern lär jag ge. Men när jag gjorde en foderstatberäkning på nätet så stod det att det är onödigt mycket protein, förstår att det också är mycket energi och att det är det som gör kvoten för liten. Men hur ska man tänka nu, adderar jag mer protein så kvoten blir bra kommer ju det enskilda värdet protein bli ännu större? Förklara gärna för en okunnig😀
Här är hela analysen, är det någonting annat speciellt jag borde tänka på?
 

Bifogade filer

  • 20210127_133959.jpg
    20210127_133959.jpg
    32,2 KB · Visningar: 68
Hej!
Jag har precis fått tillbaka analysen på mitt hösilage. Är inte jättehaj på exakta värdena hästen behöver av allting men vet ju att kvoten smältbart råprotein/energi ska vara minst 6. På vårat foder är kvoten 5 så något extra proteinrikt kraftfoder/lucern lär jag ge. Men när jag gjorde en foderstatberäkning på nätet så stod det att det är onödigt mycket protein, förstår att det också är mycket energi och att det är det som gör kvoten för liten. Men hur ska man tänka nu, adderar jag mer protein så kvoten blir bra kommer ju det enskilda värdet protein bli ännu större? Förklara gärna för en okunnig😀
Här är hela analysen, är det någonting annat speciellt jag borde tänka på?
Jag tror du fastnar för mycket i kvot-tanken.
Foderstaten ska täcka hästens behov av energi och protein. Det man vet är att normalhästens behov är ungefär motsvarande 6 gram protein/MJ, men det är därmed inte hugget i sten att kvoten måste ara 6.
Om foderstatsprogrammet säger att det är för mycket protein så lär det vara ett större överskott av energi också.
 
Det ser ut som att du har en kvot på 5, vilket kan funka bra till många hästar (inte alla, de är ju individer så man får testa sig fram tills man vet vad som funkar). Jag tror att det som har hänt är att du helt enkelt har skrivit in en för stor giva mot vad du borde ge enligt foderstatsprogrammet. Då hamnar du över behovet på både protein och energi. Testa dra ner lite på mängden så får du ner både energi och protein.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 565
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nu har vi fått värdet på årets hösilage enligt nedan. Jag undrar om detta hö skulle passa att kombinera med Krafft Pluss Protein som...
2
Svar
33
· Visningar
4 816
Senast: Gavi
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 524
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp