Sv: Grunderna i tömkörning
Det är som susanne säger vääääääldigt svårt att förklara den skriftliga vägen. Finns det ingen i ditt stall som kan hjälpa dig?
Men för att ta grunderna, så vet du ju iaf hur man kör häst! Och då är steget inte såå långt till tömkörning.
Du kan anv. vanligt sele eller tömkörningsgjord. Nu vet jag ju att du har QH, så finns inga andra alternativ, så sätt tömmarna som vanligt i ringarna.
Börja till en början med den enkla utrustningen: sele, tömmar, huvudlag. Inga "hjälpmedel".
När du selat henne så ta tömmarna och ställ dig bakom henne, ev lite på sidan bakifrån beroende på hur hon beter sig.
I början kan du bara "gå vanligt", gå på vägen rakt fram bara så du också får känna hur det känns. Använd rösten mkt, även om hon inte förstår NU, så kommer hon vänja sig och lära sig fort vad olika saker betyder. Jag säger till exempel alltid "Stanna", när jag ska stanna osv.
Testa detta först tycker jag, så både du och hästen får känna på. Sen kan du tömköra istället för att longera, det är bättre och går mkt lättare, eftersom du då kan hjälpa till på ett annat sätt. Men det kan vi ju ta sen, när ni provat på vad iaf jag tycker är steg 1
Men ha bra skor på dig! Och var vaksam ifall hon vill vända eller så, för står hon med huvudet mot dig sen, så har du inget att säga till om. Pratar av egen erfarenhet då dumma jag för ca 1½ timme sen va ute och tömkörde min idag OMÖJLIGA Watte. Första felet var att de andra fick mat - inte han, han vill äta gräset - men fick ej. Sen jag, NÅDE mig, ut i hans BETEShage och skulle TÖMköra...
Såå gör man inte mot herrn inte tyckte han. Dessutom hade jag stövlar på mig, på gräs som var halt som snor....
Så jag kände direkt att han började trilskas, och han är en sån som blir toksnurrig om man blir arg på honom. Så jag försökte ta det lugnt. Men sen blev det kast, stegringar och då när jag blev arg för han vägrade göra som vi skulle, då daskade jag till honom på rumpan med tömmen (inte hårt) och DÅ, då flippade han ur totalt! Sparkade bakut och reste sig och backade, tvärvände så han stod rätt emot mig. Jag kände hur jagbara gled på gräset - och ja- tappade honom.
SKITBRA! Då han inte FÅR springa nu....
Men han drog iväg bort till stallet och stannade faktiskt där, om än skärrad, med tömmarna runt benen och slagsår på frambenen....
*SUCK* Tur min mamma oxå var där, för det hade varit ett helsike med en nervös häst och snurra rätt tömmarna själv.....
Jag gick med honom en sväng efteråt och han var ok, men vi får väl se hur nästa tömkörning blir. TRILSKOLLE!(för idag var det BARA fasoner, jag ställde inte ett krav på honom.....)
Så....Riktiga skor, undvik GRÄS när det regnat och var beredd...ifall att.....
//Sandrah, som sitter här och är efterklok