Grundläggande vikthjälper...

the_connemara

Trådstartare
Nu har jag funderat och funderat... Och bara blivit jätteförvirrad! Skulle vilja ha svar på några "enkla" frågor. Vill INTE ha några svar ang hjälper med tyglar eller underskänklar, om det nu inte är viktigt att den första hjälpen åtföljs av just denna tygel/skänkelhjälp om hästen inte förstår.

1. Hur gör man halt?
2. Hur sätter man igång i skritt från halt?
3. Trav från halt?
4. Trav från skritt?
5. Hur gör man en korrekt galoppfattning?
6. En korrekt ryggning?
7. Vända höger?
8. Ställa höger på rakt/böjt spår åt höger/vänster?
9. Böja höger på rakt/böjt spår åt höger/vänster?

Och sedan Varför????

Ja, hur fasen gör man eg...? Tänker på att höfterna ska representera hästens bakdel och överkroppen dess framdel men jag får inte ihop det... För att inte tala om när jag börjar fundera på skolor... (ta helst inte upp det än... måste kunna svänga först ju ;))
:confused: :confused: :confused:
 
Hej!

Om man utgår från en lodrät sits, där man sitter mitt över hästen med vikten lika fördelad över sittbenen, så skulle man väl kunna säga att det är ungefär så här (med magen menar jag nedre delen av magen, nånstans mellan höftbenen):

1. Jag brukar tänka att "magen stannar"
2 - 4. Magen "går framåt" och tar hästen med sig.
5. Inner höft leder, magen gör ett "galoppsprång"
6. Putar lite grann med rumpan.
7 - 9. Böjt spår: Tittar dit jag ska med ögon, bröstkorg, mage. Händerna ihop, händerna är mitt framför kroppen och följer med och plockar med sig hästens framdel.
Rakt spår: Tittar i samma riktning som jag ska ställa, lägger en smula mer vikt på inner sittben, håller fram inner höft för att hålla hästen kvar på spåret.

Härligt diffust och flummigt va :D

Vad gäller hur man håller sin kropp i förhållande till hur man vill att hästen ska hålla sin kropp så gäller:

Ryttarens panna i samma riktning som hästens panna ska vara (rider du böjd på böjt spår ska du alltså titta dit ni ska)

Ryttarens axlar parallella med hästens bogar (rider du böjd på ett böjt spår så blir ju hästens bog lite snedställd, med ytter bog längst fram. Alltså ska du som ryttare komma fram med din ytter axel).

Ryttarens höfter parallella med hästens höfter (rider du böjd på böjt spår ska hästens inre höft vara längre fram än den yttre. Din också!)

Så - svänga gör man helt enkelt genom att titta vart man ska och även låta solar plexus sikta dit. Ett bra sätt att öva är att rida på helt långa tyglar och öva på att sikta på olika saker, så att man hittar en sits där man både kan få hästen att gå på en spikrak linje mot något, och få den att svänga dit man vill. Då behöver man inte tänka så himla mycket på var man ska placcera alla kroppsdelar heller - bara koncentrera sig på att sikta med solar plexus och ögonen!
 
Högst förvirrad och ickefrisk just nu så jag skriver ut och kollar när jag blivit frisk men det lät iaf bra! Tackar!!

:bow: :bow: :bow:
 
1. Hur gör man halt?
2. Hur sätter man igång i skritt från halt?
3. Trav från halt?
4. Trav från skritt?
5. Hur gör man en korrekt galoppfattning?
6. En korrekt ryggning?
7. Vända höger?
8. Ställa höger på rakt/böjt spår åt höger/vänster?
9. Böja höger på rakt/böjt spår åt höger/vänster?

1. Jag brukar "stanna" med hela kroppen.
2. - 4. "jucka" med höfterna/rumpan/låren.
5. - 6. Har ej kommit dit.. jag kör med ridskol-galoppfattning.
7. Tänk dig att du har ett öga i bröstet som du vrider mot det hållet du vill gå, använd ej höfterna! Bara överlivet.

Det där lilla visste jag ;)
Lycka till! :)
 
rider centrerad ridning (eller ja, försöker iaf :D)
och om jag har svårt med något så gör jag det helt enkelt själv först. dvs jag "leker" häst på marken, har löst många frågetecken för mig.
1. Hur gör man halt?
Jag går med hästen, med mina höfter och bromsar upp min höftrörelse, samtidigt som jag trycker ner (hjälper att andas ut) mina sittben, noga med att ta ett i taget.
2. Hur sätter man igång i skritt från halt?
Det ben hästen har längst inunder sig (om nu hästen inte har stannat med båda benen lika!) dvs det ben som skjuter ifrån först, den sidans höft rör jag framåt, inte "jucka"" utan skjuter på med ena höften.

3. Trav från halt?
Den har jag inte tänkt på så mkt, men jag har för mig att jag gör en kraftigare variant av från halt till skritt

4. Trav från skritt?
Ökar "trycket" i mina steg (dvs. min höftrörelser) brukar fuska lite med skänkel om hon inte är med på noterna

5. Hur gör man en korrekt galoppfattning?
Jag flyttar tillbaka min ytterskänkel lite med lite drivning och lyfter min inre höft. Jag vart förvånad första gången jag provade det, det funkade verkligen, pållen förstog direkt.

6. En korrekt ryggning?
Ryggningen tror jag många har olika varianter på och man ska nog använda det som funkar och känns bäst. Jag lutar mig ytterst lite framåt så att bäckenet vinklas och pressar lite med knäna samtidigt som jag går med hästen.

7. Vända höger?
samma här, finns ju tusen olika metoder, men jag vänder in höger höft. Alternativt vänder jag med yttersidan, gör en "valross" lägger tyndgden i vänster skinka.

8. Ställa höger på rakt/böjt spår åt höger/vänster?
vinklar höften åt höger men går framåt själv, reglerar ställning med höfterna och benen, innerbenet reglerar ställning i framdel och ytterbenet reglerar ställning i bakdelen

9. Böja höger på rakt/böjt spår åt höger/vänster?
Vinklar höften mkt, men går åt det håll jag ska, får oftast hjälpa till lite med tygeln.
 
Om man ska vara riktigt grundläggande så kan man väl börja med att enas om principer? En grundprincip är väl att ryttarens och hästens tyngdpynkt ska placeras så att det ska bli jämvikt. I "rakt stillastående" bör alltså ryttarens tyngdpunkt vara rakt över hästens. Det där kan väl vara lite svårt att få till i längsled, hästen flyttar ju sin tyngdpunkt rätt genom att sträcker ut hals och huvud eller höja och dra in dem, men i sidled går det i alla fall att sitta mitt över.

Om man sedan sätter sig i rörelse så behöver tyngdpunkten för ryttaren vara aningen före i rörelseriktningen, mer före ju snabbare man rör sig. Prova själv med att balansera något som är långt och gärna tyngre upptill olika fort i olika riktningar!

Om jag lägger vikten åt ena sidan vill jag ha hästens vikt däråt. Skrittar jag på lång tygel svänger jag genom att lägga över vikten åt det håll jag vill svänga. För att böja flyttar jag vikten samtidigt som jag vrider i midjan så att höfter och axlar hamnar parallellt med de positioner jag vill ha hästens höfter och bogar. I trav på volten kommer alltså hästens tyngdpunkt att ligga lite innanför ryggraden och min tyngdpunkt ska ligga aningen mer innanför och framåt för att indikera framåt och sväng! Rent teoretiskt borde det gå att flytta den böjda hästen på volt, i sluta, böjd rakt fram och i öppna genom att "rikta in" skillnaderna i tyngdpunkt åt det håll man vill flytta hästen. (I praktiken är jag just nu på ett stadium där jag skumpar jag mest omkring utan någon större kontroll på vikthjälperna!)

När det gäller vikten framåt och bakåt finns det väl en skiljelinje mellan Western och traditionell ridning? En westernhäst ska väl öka om ryttaren lutar sig framåt och minska om ryttaren lutar sig bakåt? På en hopp/dressyrhäst är väl vikt bakåt inte broms utan snarare signal till att antingen öka eller sätta under sig mer? Vikt framåt är väl nästan tabu om det inte sker i lätt sits? Hur ser ni barockryttare på detta?
 
I akademisk ridning ska hästen följa tyngdpunkten, alltså när man lutar sig framåt (flyttar fram tyngden) ska hästen gå framåt eller öka för att jämna vikten och flytta tillbaks tyngden till tyngpunkten. Hmm, går det att förstå? :crazy:

Logiskt nog ska hästen "bromsa" när man lutar sig tillbaka (flyttar bak tyngden) för att kompensera å få tyngden fram till tyngdpunkten. Men det är även samlande! I vissa rörelser som kräver mer samling, till exempel piaff, lutar man sig tillbaka och vrider bak bäckenet för att hästen ska samla sig mer, inte för att den ska gå "saktare"... Hästen ska iofs sakta ner tempot framåt, men den ska öka samlingen.

Hmm hoppas nån förstår... :o
 
Men när jag tänker efter, i ökad trav, sätter man sig inte tillbaks lite för att öka samlingen, trots att man ska fortare framåt?? Nu rörde jag ihop det för mig själv tror jag.. :D
 
Mmm.. i ökad trav vill man ju har mera påskjut men på ett vis oxå mera samling (är hästen inte stark nog så blir det ju slängtrav på bogarna...). Lite rörigt blev det ;)

Man att hästen ska följa tyngdpunkten, det var riktigt bra! Fattar mer då! :bow:
 
Alltså... hur menar du... "inner höft leder", flyttar du fram den eller...? Förklara! ;)
 
Om man ser på tävlingsridningen så ja då lutar mab sig bakåt; vilket är helt sjukt. Men kolla in konsekvenserna också. Hästarnas framben är spikraka när de är längst fram = finns ingen elastisitet i musklerna, ryggarna sjunker och rumpan skjuts bort. Inte så konstigt heller med tanke på sitsen.

Kolla däremot på t.ex. en ökad trav som Bent gör; han sitter lite lätt framåt med kroppen. Hästen svarar med att länga överlinjen ännu mer, ta ner huvudet något, ha frambenet något böjt och länger stegen MEN!! inte farten nämnvärt! Det är skillnaden. Farten (då menar jag takten) ska inte öka nämnvärt utan det är bara det att hästen länger steget som gör att den rör sig fortare framåt.

I den ökade traven måste manha ett extremt fint spel mellan att öka steget och att bära baktill.

Tyvärr så brukar det bara se ut som spring med så raka framben som möjligt på banan. En av rörelserna jag tycker är mest misslyckad just nu inom ridningen.

Man kan också tänka så att inom AR så kan man säga att ,an vill ha en ökad passage istället för ökad trav, därför kommer den så enormt sent i utbildningen, men det bidrar ju också med det enormt fina samspelet som måste finnas.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
434
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 295
Senast: Sirap
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp