Få in ytterbogen?

Marvin

Trådstartare
Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och tungriden häst också och mina försök att få honom lättare för hjälperna har hittills varit resultatlösa. Märks främst på volt, men gör det även på rakt spår och i svängar/hörnor.

I skritt kan jag rida honom utåtställd och på så sätt lura in bogen. Funkar även en liten stund i trav, men i galopp är det helt omöjligt, jag orkar helt enkelt inte. Redan i fattningen trycker han sig utåt och sen får jag inte tag på honom. Använder ytterskänkeln långt fram för att försöka vända in honom med den, men han ignorerar den.

Ja, jag har tränat för tränare, emellanåt flera gånger i veckan, och haft honom på tillridning/utbildning. Provat flera tränare. Får ändå inte till det.

Min andra häst har lite samma tendens, så antar att det är nåt som jag gör fel. Men hon är mycket lättare och mjukare och rörligare, så henne kommer jag åt att korrigera bättre.
 
Och ja, hästen är kollad på klinik. Behandlad i ryggen förra sommaren och rehabad med mestadels tömkörning förra hösten.

På träning har jag ibland fått till det när vi ridit med lite förvänd sluta-tänk.
 
Hur sitter du i sadeln?
Är nog min första tanke.

Mina hästar är oerhört känsliga. Viker jag mej i sidan så jag inte har en ram på yttersidan (på mej själv alltså) ja då åker bogen ut. Det är så det fungerar. Hästen gör exakt det jag ber om bara.

Jag brukar försöka göra mej medveten om min ytterarm, medvetenheten gör att jag stramar upp min yttersida och när jag känner armen ligga mot kroppen och hjälper det mej vända runt hästen. det hjälper mej vidare att rama in hela min yttersida. Och då hästens utsida. Oskolade fyraåringen är klockren i det här. Kan göra de snävaste svängar och vändningar men glömmer jag mej är han snart flera tiotals meter utanför min tänkta väg.

Det hjälper inte att skänkla in bogen om du själv är vikt i sidan och inte sitter med rätt tyngdpunkt. Helt enkelt.
Det är jättevanligt att vika sej lite inåt på böjt spår och därmed lägga vikten så man själv skjuter ut bogen åt hästen.

Om det fungerar att rida lite utåtställd, fortsätt med det bara?
När det fungerar, försiktigt testa ställa rakt och så småningom inåt.
Fungerar förvänd sluta, gör det! Finns väl egentligen inga fel till att hitta det som fungerar.
 
Du verkar ha gjort så mycket för att tackla problemen träningsmässigt så därför skulle jag se över bägges kroppar i första hand för att se vad man kan hitta där och jobbar vidare utifrån det.

På din beskrivning tycker jag det låter som att hästen inte Kan utföra det du ber den om, dvs att det är en fysisk begränsning som hindrar. Dvs inte en skada eller att han är i dålig kondition/dylikt utan en rörelseinskränkning (tex stelhet från låsta led/er och medföljande spänningar, stram fascia, etc) som begränsar rörligheten och skapar kompensationer som på sikt begränsar ännu mer.

Om jag var du skulle jag ta ut en kunnig equiterapeut att gå igenom hästen och som sedan kan ge er relevanta övningar, och själv skulle jag uppsöka fysioterapeut. Gärna någon med ryttarinriktning som också kan göra en sitsanalys för att se hur du belastar osv.

Både vi och hästarna har ju våra skevheter i större eller mindre grad, ibland har man otur och har samma typ av skevheter och kompensationsmönster. Vet man bara om vad man har att jobba med i såväl häst som ryttare så finns alla möjligheter att ”få ordning” på hela ekipaget. Men för att ta fram rätt övningar (och kunna få resultat av dem) behöver man veta lite mer ingående i hur det ligger till i kropparna. Tänker jag 😊
 
Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och tungriden häst också och mina försök att få honom lättare för hjälperna har hittills varit resultatlösa. Märks främst på volt, men gör det även på rakt spår och i svängar/hörnor.

I skritt kan jag rida honom utåtställd och på så sätt lura in bogen. Funkar även en liten stund i trav, men i galopp är det helt omöjligt, jag orkar helt enkelt inte. Redan i fattningen trycker han sig utåt och sen får jag inte tag på honom. Använder ytterskänkeln långt fram för att försöka vända in honom med den, men han ignorerar den.

Ja, jag har tränat för tränare, emellanåt flera gånger i veckan, och haft honom på tillridning/utbildning. Provat flera tränare. Får ändå inte till det.

Min andra häst har lite samma tendens, så antar att det är nåt som jag gör fel. Men hon är mycket lättare och mjukare och rörligare, så henne kommer jag åt att korrigera bättre.
Det är svårt att säga vad du ska göra iom att det kan bero på flera olika saker.
Men punkt A bör väl vara att se över din egen kropp. Ev ett besök till en bra kiro för att sedan också se över din sits.
Samma med en BRA kiro till hästen.

Sen blir det ju väldigt mycket enklare om man har ett hjälpgivningssystem där du direkt kan påverka hästens bog.
Att som du gör sitta och rida i galopp och med ytterskänkeln fram blir ju skitknepigt iom att du då rör skänkeln bort från galopp-position. Det blir taskigt tycker jag med motstridiga hjälper.

Jag lär alltid in att om jag lägger an tygeln mot halsen ska hästen gå bort från den. Jag börjar med att göra det på stor volt avsuttet och ber hästen gå ut undan innertygeln. Jag vill att hästen ska börja fråga "får jag göra volten större" och då även lägga balansen i manken utåt. När det sitter börjar jag lära in att hästen ska gå in från yttertygeln. Då kan du styra hästens bogar mellan dina händer. Både position och balans i manke/bogar. Blir väldigt enkelt att påverka kroppsdelar som vill åt olika håll, balansen etc. När man jobbat dem ett tag behöver man inte lägga an tygeln utan de fattar att gå från tygeln istället för med den. Och yttertygeln blir då en ram för ytter bog/ytter fram. Det blir "Tack, hit men inte längre".

Så här red man ju på den tiden hästarna skulle skolas/förbättras via dressyr innan man bytte system när man bara skulle forsla soldater från punkt A till B där de skulle strida avsuttet. Det vill säga det system som används mycket i Sverige i dag är anpassat för att snabbt lära folk som inget kan att transporteras till häst. Det fanns inte tid eller poäng att utbilda vare sig ryttare eller hästar då. Och i Sverige hänger det av något märkligt skäl kvar.
Det är så enormt mycket enklare att hjälpa hästar få ett annat, sundare rörelsemönster med ett hjälpgivningssystem anpassat för det.

Sen kan man ju behöva rida lite övningar för att få hästen och dig mer liksidiga. Det är svårt att säga vilka som passar utan att ha sett er.
 
Med min WM som endast tränas från marken kommer jag åt ytterbog genom att skritta fram i en svag förvänd öppna. Hela spåret, runt om.
 
Jag tycker ytterbog på vift nästan alltid är ett symptom på att inner bak inte jobbar ordentligt. Att hästar inte engagerar höger bak, inte riktigt går fram till höger tygel, och kompenserar detta genom att använda vänsterbogen som stödhjul är typ lika vanligt som att människor är högerhänta upplever jag. Viktigt då att inte fastna i fällan att ha dragkamp om vänsterbogen - fånga upp, men var noggrann med att lätta igen, rätta framdelen på bakdelen, samt engagera höger bak mer.
 
Hur sitter du i sadeln?
Är nog min första tanke.

Mina hästar är oerhört känsliga. Viker jag mej i sidan så jag inte har en ram på yttersidan (på mej själv alltså) ja då åker bogen ut. Det är så det fungerar. Hästen gör exakt det jag ber om bara.

Jag brukar försöka göra mej medveten om min ytterarm, medvetenheten gör att jag stramar upp min yttersida och när jag känner armen ligga mot kroppen och hjälper det mej vända runt hästen. det hjälper mej vidare att rama in hela min yttersida. Och då hästens utsida. Oskolade fyraåringen är klockren i det här. Kan göra de snävaste svängar och vändningar men glömmer jag mej är han snart flera tiotals meter utanför min tänkta väg.

Det hjälper inte att skänkla in bogen om du själv är vikt i sidan och inte sitter med rätt tyngdpunkt. Helt enkelt.
Det är jättevanligt att vika sej lite inåt på böjt spår och därmed lägga vikten så man själv skjuter ut bogen åt hästen.

Om det fungerar att rida lite utåtställd, fortsätt med det bara?
När det fungerar, försiktigt testa ställa rakt och så småningom inåt.
Fungerar förvänd sluta, gör det! Finns väl egentligen inga fel till att hitta det som fungerar.

Jag kollapsar nog i högersidan, ja. 🤔
 
Du verkar ha gjort så mycket för att tackla problemen träningsmässigt så därför skulle jag se över bägges kroppar i första hand för att se vad man kan hitta där och jobbar vidare utifrån det.

På din beskrivning tycker jag det låter som att hästen inte Kan utföra det du ber den om, dvs att det är en fysisk begränsning som hindrar. Dvs inte en skada eller att han är i dålig kondition/dylikt utan en rörelseinskränkning (tex stelhet från låsta led/er och medföljande spänningar, stram fascia, etc) som begränsar rörligheten och skapar kompensationer som på sikt begränsar ännu mer.

Om jag var du skulle jag ta ut en kunnig equiterapeut att gå igenom hästen och som sedan kan ge er relevanta övningar, och själv skulle jag uppsöka fysioterapeut. Gärna någon med ryttarinriktning som också kan göra en sitsanalys för att se hur du belastar osv.

Både vi och hästarna har ju våra skevheter i större eller mindre grad, ibland har man otur och har samma typ av skevheter och kompensationsmönster. Vet man bara om vad man har att jobba med i såväl häst som ryttare så finns alla möjligheter att ”få ordning” på hela ekipaget. Men för att ta fram rätt övningar (och kunna få resultat av dem) behöver man veta lite mer ingående i hur det ligger till i kropparna. Tänker jag 😊
Hästen är genomgången av duktig kiropraktor flera gånger per år och det var länge sedan han hade några signifikanta låsningar. Däremot är han mentalt väldigt spänd vilket gör honom rak och stel.

Jag har varit hos naprapat, han hittade inga större snedheter, men låsningar i rygg och nacke.
 
Det är svårt att säga vad du ska göra iom att det kan bero på flera olika saker.
Men punkt A bör väl vara att se över din egen kropp. Ev ett besök till en bra kiro för att sedan också se över din sits.
Samma med en BRA kiro till hästen.

Sen blir det ju väldigt mycket enklare om man har ett hjälpgivningssystem där du direkt kan påverka hästens bog.
Att som du gör sitta och rida i galopp och med ytterskänkeln fram blir ju skitknepigt iom att du då rör skänkeln bort från galopp-position. Det blir taskigt tycker jag med motstridiga hjälper.

Jag lär alltid in att om jag lägger an tygeln mot halsen ska hästen gå bort från den. Jag börjar med att göra det på stor volt avsuttet och ber hästen gå ut undan innertygeln. Jag vill att hästen ska börja fråga "får jag göra volten större" och då även lägga balansen i manken utåt. När det sitter börjar jag lära in att hästen ska gå in från yttertygeln. Då kan du styra hästens bogar mellan dina händer. Både position och balans i manke/bogar. Blir väldigt enkelt att påverka kroppsdelar som vill åt olika håll, balansen etc. När man jobbat dem ett tag behöver man inte lägga an tygeln utan de fattar att gå från tygeln istället för med den. Och yttertygeln blir då en ram för ytter bog/ytter fram. Det blir "Tack, hit men inte längre".

Så här red man ju på den tiden hästarna skulle skolas/förbättras via dressyr innan man bytte system när man bara skulle forsla soldater från punkt A till B där de skulle strida avsuttet. Det vill säga det system som används mycket i Sverige i dag är anpassat för att snabbt lära folk som inget kan att transporteras till häst. Det fanns inte tid eller poäng att utbilda vare sig ryttare eller hästar då. Och i Sverige hänger det av något märkligt skäl kvar.
Det är så enormt mycket enklare att hjälpa hästar få ett annat, sundare rörelsemönster med ett hjälpgivningssystem anpassat för det.

Sen kan man ju behöva rida lite övningar för att få hästen och dig mer liksidiga. Det är svårt att säga vilka som passar utan att ha sett er.
Vilka länder har det andra systemet? Följer många olika utbildningssidor men det här dyker aldrig upp förutom på buke i dina poster. 😅
Finns det fler som lär ut det systemet? (Du bor väl ganska långt från mig har jag för mig).
 
Vilka länder har det andra systemet? Följer många olika utbildningssidor men det här dyker aldrig upp förutom på buke i dina poster. 😅
Finns det fler som lär ut det systemet? (Du bor väl ganska långt från mig har jag för mig).
Den typen av tygelhjälper finns inom flera olika system. Just det system jag rider enligt har jag lärt mig av ett tränarpar som båda har en vanlig svensk grund. Ena av dem har tävlat hopp och fälttävlan på rätt hög nivå. Men ville rida skolsprång. Den andra är utbildad ridlärare och beridarstipendiat som tävlat tom GP.
När man ville lära sig skolsprång fanns det då bara Bent Branderup och Julio Borba som kunde sånt och kom till Sverige. Så deras system är en mix av tävlingsdressyr, lite från Borba och lite från Bent(hur han undervisade och red förr) och hur de tolkar vissa av de gamla mästarnas böcker/system och vad de själva märkt funkar. Alltså klassisk dressyr med inslag av tävlingsdressyr. Det ska funka på tävlingsbanan och ser inte konstigt ut så att säga. Iom det så är exakt det systemet svårt att hitta tränare inom.

De som rider akademisk använder liknande tygeltag. Men de rider ju i dag än mer olikt TR-dressyr. Så ska man plocka russinen ur den kakan bör man nog vara på en rätt hög nivå och säker i sitt system.
Finns en del övrig klassisk ridning som jobbar liknande.

Kollar du på tex Edward Gal, Hans Peter Minderhound, Matthias Rath, Daniel Bachmann Andersen, Charlotte Fry etc så kan de alla använda tex trängande innertygel i tex diagonalslutor, piruetter etc. I piruetten kan de också vända bogarna för yttertygeln. Man tänker lite som med sådana där kulspel man ska rulla en kula genom en labyrint med hål i och måste balansera precis lagom hela tiden. Lite så ska det vara med bogarna och manken mellan tyglarna.
På Spanska ridskolan kan de också göra så och än mer på Spaniens motsvarighet i Jerez.
Finns folk som rider så i tex Tyskland, Nederländerna, Spanien, Portugal tex.

Tygelhjälperna finns också generellt kvar där man rider arbetande grenar så att säga, a la western, doma vaquera etc iom att man då kan rida enhändigt och ha en hand till lasso/garrocha eller öppna grindar etc. Men det är lite annat ibland iom annan kontakt, rörelse, form etc.

Om du kollar här så ser du en minut in i videon en man som rider typ förvänd arbetspiruett/förvänd sluta på liten volt med innertygeln och sedan går över till att vända för yttertygeln åt andra hållet. Och sedan göra diagonal sluta för innertygeln. Du ser hur hästens balans i manken påverkas av den trängande tygeln.
Nu rider jag inte som de i Jerez. Men jag gjorde en snabb-googling och du ser reaktionen på en sorts trängande tygel.

 
Vilka länder har det andra systemet? Följer många olika utbildningssidor men det här dyker aldrig upp förutom på buke i dina poster. 😅
Finns det fler som lär ut det systemet? (Du bor väl ganska långt från mig har jag för mig).
Kanske finns någon tränare i din närhet som tränar för Ubbe?
Min tränare tränar för honom och hon hjälpte mig med lite grundläggande saker (innan jag började vara med på de träningarna själv). Går ju också att kolla om han åker neråt ibland för träningar och det kanske finns plats att vara med.
 
Hur utbildad är hästen?
Förvänd galopp kan, på en utbildad och nog stark häst, ibland hjälpa till att lösa sådana där knutar för ekipaget. Dvs förvänd galopp åt båda hållen, så man ”slipper” staket eller vägg vid utsidan. Sedan kan man gå över till att rida åttvolter, så man kan använda förvända för att få de mellan tyglarna och sen bibehålla det i rättvänd galopp. Men det kan också vara en övning som blir för svår och snarare förstärker problemet, då är den ju inte så lämplig att använda
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 857
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 310
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 208
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp