Grundvaccination fel

quarterranchen

Trådstartare
En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt).
28/9-2022
27/10-2022
30/11-2022

När det gäller influensa så är ju tredje dosen given alldeles för tidigt. Detta upptäcktes när hästen vaccinerades i november 2023.
Behöver grundvaccinationen gällande influensa göras om?

Bokat nästa dos i nya grundvaccineringen, men vill höra mig för med fler.
 
Om du ska tävla med hästen så skulle jag absolut tro att hela grundvaccinationen behöver göras om eftersom den inte är gjord korrekt. Men kan inte uttala mig kring vad som gäller om faktiska skyddet mot influensan om det enbart är det du är ute efter.
 
Om du ska tävla med hästen så skulle jag absolut tro att hela grundvaccinationen behöver göras om eftersom den inte är gjord korrekt. Men kan inte uttala mig kring vad som gäller om faktiska skyddet mot influensan om det enbart är det du är ute efter.
Förstår, vill ha det korrekt inför framtida ev tävlingar. En veterinär tyckte att influensan ska göras om, men att stelkrampen är rätt. Så jag känner att jag måste dubbelkolla noga så det blir riktigt nu.
 
Förstår, vill ha det korrekt inför framtida ev tävlingar. En veterinär tyckte att influensan ska göras om, men att stelkrampen är rätt. Så jag känner att jag måste dubbelkolla noga så det blir riktigt nu.
Stelkrampen är fel med och jag skulle göra om den med. Såhär skriver Evidensia tex "En häst får gott skydd först efter grundvaccinering som består av två vaccinationer med 6-8 veckors mellanrum och därefter en tredje inom sex månader"
 
Å andra sidan säger FEI:s reglemente 21-92 dagar till andra vacc, samt inom 7 månader för tredje vacc, dvs du kan ge tredje sprutan dagen efter B mer eller mindre.
Så vet inte riktigt varför förbundet gick ut med att förändringen från 90-180 till 120-180 dagar till C vacc skulle harmoniseras/efterlikna FEIs reglemente. Vill du tävla lär du tyvärr grunda om. Jag har en häst som pga ovanstående olikheter har en grund som är enligt TR samt en gjord tidigare som avser för FEI, bara för att krångla till det.
 
Senast ändrad:
En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt).
28/9-2022
27/10-2022
30/11-2022

När det gäller influensa så är ju tredje dosen given alldeles för tidigt. Detta upptäcktes när hästen vaccinerades i november 2023.
Behöver grundvaccinationen gällande influensa göras om?

Bokat nästa dos i nya grundvaccineringen, men vill höra mig för med fler.
Ligger hästen och vaccinationerna inlagda i tdb?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
770
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Jag lyckas inte klura ut om hästen ska ha influensa eller influensa + stelkramp i år. Ni får hjälpa mig. Grundvaccin 13/12-08 -...
Svar
13
· Visningar
1 739
Hästvård Idiotfråga gällande vaccination. Eftersom det är lördag vill jag inte ringa distriktarna och fråga utan det blir buke. Min häst...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 368
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp