Gry

Trådstartare
Fick för första gången se och känna på ett par sk guldskor i stallet igår. Guldfärgade med permanenta isbroddar. Lite dyra men kunde sannolikt åka på två ggr.

Är de bra? Funkar de? Är de värda den extra pengen? Är det sannolikt att ens vanliga hovis vill sätta på sådana eller är de svårare att hantera?

Sv: Guldskor?

Jag hade rätt mycket problem med att övertyga hovis om att det var en bra idé. Han hävdade bestämt att de var betydligt svårare att rikta, jag kunde inte argumentera med honom där.

Själv hade jag guldskor med coromantkross istället för brodd, härnere blir det ju oftast hårdis och då fungerade dessa skor utmärkt. Hade dem nog hela säsongen vill jag minnas, för jag köpte bara en runda (4 st, skodd runt om).

Jag tycker att de är jättebra, har visserligen inte haft på flera år då pålle har andra specialskor. De har alltid gått att sko på två gånger, i undantagsfall även tre.

Alla hovlagare gillar inte guldskor, de sliter mer på verktygen då de är svårare att rikta. En del hovisar har extra verktyg för guldskorna och andra har samma verktyg som till vanliga skorna.

Senast ändrad:

De är absolut värda sitt pris men prata med din hovslagare innan du köper så att hen säkert vill sko med dem. Jag brukar ha samma skor hela vintern, alltså tre skoningar normalt sett och det har aldrig varit några problem.
För mej finns inget annat än guldskor på vintern, det de är dyrare i inköp jämnar ut sig eftersom de går att använda så länge.
Att slippa problemet med att brodda hit och dit är väldigt värdefullt för mej.
Jag tror att om man slår ut brodd och sko kostnaden så blir guldskor billigare i längden.

Jag kan varmt rekomendera dessa. Har haft guldskor varje vinter i många år och skillnaden mot skor med vanliga brodd är enorm. Du kan ta dig fram överallt och även i snabbare gångart än skritt;), om du vill.

Jag använder guldskor till mina travare och jag är mycket nöjd med dom. Så skönt att slippa skruva brodd. Brukar kunna använda dom till 3 skoningar. Och skorna är väldigt slitstarka. Ja, dom är svårare att rikta men en hovis som kan sin sak har förhoppningsvis också rätt verktyg för detta. Skorna finns med 3 olika höjder på brodden. (om jag minns rätt).

Jag har också funderat lite på guldskor i det sista, brodden är ju mkt mindre så borde bli mindre risk för skador. Frågan är dock om så korta broddar räcker när det är blankis?

Min hovslagare har också sagt för x antal år sedan att de var väldigt svåra att rikta, och menade att många som skodde med guldskor ändrade hoven istället för skon... Min häst kräver väldigt runda skor. Så det är väl tveksamt om jag får några guldskor. :p

Jag kan rekommendera guldskor -trots att jag inte använder dem själv.

Det är egentligen smaksak vilken sorts sko man vill ha på vintern och många som väljer guldskor gör det för att slippa hålla på med brodd.

Själv använder jag vanliga skor och broddar som vanligt då det fungerar bra på min häst.
Dessutom kan jag välja att ta ur brodden när snö och is försvinner (vill inte ha den extra bromsande effekten som brodden ger om det är barmark ute) men det beror ju helt på hur man har med tider och så med sin hovslagare också.

Guldskorna är slitstarka och kan ofta användas till flera skoningar i rad (och sparas till nästa vinter).
Araben fick med sina guldskor när han kom i våras, men jag tror knappast att han kan ha dem nästa vinter (de har nog blivit för små!)

Centaur: Om det är blankis så är det klart att även de små brodden räcker! Det är ju liksom det fiffiga! :) Brodden är också lite smalare vilket gör att den lättare åker ner och greppar i isen.
Det trista är när snön packar sig i skon, då når inte brodden ner längre :(

Har använt som mkt förr och är kanonbra om hovslagaren går med på att sko med dom :D och kan göra det bra. De är bökigare och svårare att rikta och få raka. Tyvärr var de ett tag sedan jag kunde ha några.

Ni som har koll på de. Finns de fortfarande i en massa olika modeller? Fanns förr flera olika både med och utan brodd, smalare och tunnare och tjocka ridskor (som jag inte haft någon hovis som gått med på att använda)

Jag vet att det finns i travskomodell (smalare skor med fler och tunnare brodd, tror att det är 6 brodd/sko) och i en ridhästmodell som är lite bredare och broddarna är också mera som vanliga brodd.

Vill minnas att jag också sett guldskor utan brodd, men ska inte svära på det

Jag galopperade på Vättern med mina broddskor förra vintern, det var som att galoppera på grus en sommardag, förutom att isen sviktade sådär gött :love:

Beror på vilken häst du har, extrema skoslitare sliter ut guldskorna på en omgång och då kan det vara ovärt, men för andra är de grymt bra! Finns med två olika storlekar på brodden men de små funkar skitbra och minkar ju skaderisken.

Dessutom kan jag välja att ta ur brodden när snö och is försvinner (vill inte ha den extra bromsande effekten som brodden ger om det är barmark ute) men det beror ju helt på hur man har med tider och så med sin hovslagare också.

Just detta är anledningen till att jag inte gillade guldskor. Jag vill ha hästarna ordentligt broddade i hagen och ridning utomhus, men inte så rejält vid hoppträning i ridhus. Dock kanske det finns någon modell som är borrade men utan fast brodd nu? Var snart tio år sedan jag använde guldskor.

"Sommarmodellen" är kanon på torrt underlag, men samma sak där: man vill ju kunna ändra efter hur blött och mjukt det är.

ja, de räcker bra på blankis!

Vi hade blankt i 3 månader förra vintern, jag kunde inte gå någonstans utan brodd på skorna och hästarna som var barfota eller vanligt broddade fick jag göra en väg åt med halm för att de skulle komma ut. Hon som gick med guldskor galopperade jag med utan besvär!

De håller fantastiskt bra, minst 3 omskoningar, hade nog sista 4 omskoningar men sen var de helt slut. Så kostnadsmässigt är de ju lätta att motivera.

Och min häst med runda fötter hade oxå guldskorna så med rätt hovslagare går det allt bra det med :-)

Tycker faktiskt att guldskorna är bra just när våren kommer för här är det oftast is och sen blir grusvägarna mjuka så att de inte stoppar blandat med jätteblanka partier med is och då är de små broddarna ändå att föredra framför stora i vanliga skor som både stoppar glidningen mot underlaget mer OCH ger sämre fäste på is.

Senast ändrad:

*snor en knapp i högen*

Jag har haft en variant av de, det var nog inte guldskor, men samma typ, och små permanenta broddar. Har ett par extra i stallet, kan ta kort om du vill se?

Hovis hade inga synpunkter på riktning etc men var ändå glad när jag bad om vanliga skor igen ;) Jag valde att sko med sådana bak då hästen då var väl lätt i sin bakdel kring maten och jag ville minska risken för sparkskador. Däremot, broddjäklarna var väl sådär. Minsta snöpackning och hejdå broddeffekt. Dessutom slets brodden (inte skon, men brodden) på ett sätt jag inte gillade och gjorde jag fick byta skor ändå, dock som sagt var mina nog en kopia vilket kan spela in. Jag behöver inte byta vanliga järnåttor på hela vintern heller, utan byta några broddar ibland bara - så i mitt fall blev det billigare med vanliga skor och fyrbroddat med elitbrodd.

Gav INTE samma grepp som 'min vanliga' järnåttor och elitbrodd. Men på plogad väg och på is t ex gav de finfint grepp. Men det var det där med greppet när det var snö ovanpå is, det ville liksom inte riiktigt då.

De är verkligen kanonbra - kan varmt rekommendera dem!

Googla på Thors Trading så kan du se hela sortimentet av skor, det finns massor av varianter (med och utan brodd).

Jag har bara positivt att säga om guldskor, använder inget annat på vintern. Fungerar på Skånsk vinter dvs både snö, regn och is! Min hovslagare rekomenderade guldskor till mina hästar.:bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 645
Senast: Ceta
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 036
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 422
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?