M

MalibuSunrise

kan någon berätta för mig lite om dom?

ska nämligen sko min isis fram om en vecka o då kommer frågan upp: ska jag ta guldskor (som min tränare säger e kanon bra) eller vanliga skor och brodda själv(som min hovslagare säger är bäst)..

blir inte klok på detta när alla säger olika.
 
Jag föredrar guldskorna, de är mer slitstarka och har sex eller åtta brodd (var ju ett helt år sen föra vintern så mitt minne är lite...hmm)

guldskor behöver man inte brodda av/på det är kanske det din hovis menar är nackdel, att du kan inte ta bort brodden om det skulle behövas utan måste dra av hela skon.
 
Jag föredrar helt klart guldskor. Det man ska tänka på är att första gången är de svinhala att rida med, så håll dig på en äng eller nåt då, ger dig inte ut på asfalt.. :D
 
Om man bor så till att man ändå ska ha broddat hela tiden så skulle jag ta guldskorna. Hade det när jag bodde norröver och en uppsättning guldskor räckte hela vintern utan att slitas för mycket. De är mycket mera slittåliga än vanliga skor.
 
Det finns ju guldkor utan brodd och med små,små brodd och med vanlig brodd. Jag använder alltid guldskor under tävlingsäsongen(tävlar distans). Annars räcker skorna i regel bara en tävling och sedan måste man sko om. Mina gulskor har jag haft i 3 säsonger nu.Snacka om slitstarka. :) Jag brukar ha någon av dom två förstnämnda. På vintern har jag vanliga järnskor där man kan skruva i och ur brodden som man vill. :)
 
Jag gillar guldskor för att de håller bra och att broddarna är omöjliga att tappa (hatar att akruva i brodd :)).

Men min nuvarande hovlagare gillar inte dem för han menar att hoven inte får tillräckligt med stöd iom att de är så smala, detta gäller alltsp alla travskor. Han menar att de kan få sämre hovkvalite av dem.
 
guldskor är en av de bästa uppfinningar som gjorts! ;) har en tendens att riva sönder mina knogar när jag ska byta brodd, slinter ofta även med spärrskaft :(
 
varför är de hala första gången man rider med dom?
 
Jag föredrar guldskor för att:
* det går att trava på is även om man har en drullig häst! Skulle hästen dessutom göra ett snedsteg eller flyga i luften bör man inte heller gå om kull.

* avskyr att brodda och min häst måste ändå ha brodd i hagen. Problemet är om ens egen häst sparkar hästkompisarna - då kan det bli mindre fina sår...(I så fall skulle jag välja skor med 4 eller 6 broddhål i stället för de vanliga två bak och guldskor fram)

*jag tycker att det borde vara bättre om hästen har lite lägre brodd jämt fördelade i skon istället för att gå på tå som med två brodd - men jag är ingen expert - jämför bara med mig själv och klackskor... :bump:
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
989
Senast: Miingla
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 423
Senast: Buongusto
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
811
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 240
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp