gulnad färg?

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare fejko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 479

fejko

Trådstartare
Har köpt ett gammalt golvur på internetauktion. När jag fick hem det såg jag att färgen i viss mån gulnat. Finns det något man kan göra så det blir "vitare" igen. För man ska kanske inte måla om en klocka från 1800-talet?

Sv: gulnad färg?

Färgen är säkert linoljefärg när den är från 1800-talet. Jag personligen tycker att den ska vara orörd, bara torkas ren med mild såplösning.

Även om den är ommålad under senare tid, tycker jag inte du ska måla ett lager till på den. Se charmen i din gamla klocka som den är.

Ställ den ljust. Linoljefärg gulnar om den står mörkt, men gulnaden försvinner ofta när den ställs ljust igen. :)

Tänk vad bra med buke där man alltid får svar :) Jag försöker tvätta den med lite diskmedel bara!

Liknande trådar

Hemmet Vår lilla stuga har hemsnickrad köksinredning av - mestadels - furu. Köksluckorna är s.k. spegelluckor, där själva spegeln är plywood. I...
Svar
7
· Visningar
345
Senast: Krålus
·
Hemmet Har inskaffat ytterligare en vit Malmbyrå som ska stå bredvid den några år äldre. Nu när den ställdes dit syntes det att den gamla hade...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: Rie
·
Hemmet Jag ska göra en tavelvägg, tänker mig typ något sånt här, fast kanske större, men att jag utgår från såhär. Jag har några ramar...
Svar
11
· Visningar
389
R
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
320
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025