Gummibett!

C

Camarotheking

Vill höra allt positivt och negativt om gummibett.Vill höra vad ni har för erfarenheter av det och vad era hästar tyckt om det!

Tack på förhand!
 
red en travare som började springa så fort man tog i tygeln. bytte då till rakt gummibett o hon blev mkt mer lyhörd
 
jag hade ett rakt happymouth bett på min travare,hon gick sådär på det.går bättre på det jag har nu!
hon har även tuggat sönder 2 äppelbett, det raka och ett ledat!
 
Nackdelarna är väl att det ofta är tjockt och att det blir större friktion på mjukdelarna i munnen. Fördelar: Kan upplevas som mildare av en del hästar. :)
 
de är tysta :crazy: nej men min häst skrammlar väldigt med bettet och då är det väldigt skönt med gummi som inte låter.. och han går lika bra på båda...
 
om man ska ha ett gummibett är det smart att köpa ett happymouth som inte är så tjockt. även med metallkärna är bra så att det inte går sönder
 
har provat både raka, delade, tredelade, med o utan äppelsmak, med o utan hävstångeffekt. pållan hatar de :p suger sej fast o sen springer vi. helt stum i munnen
 
Jag tycker att de flesta gummibetten är på tok för tjocka för en hästmun! Dock rivs gammelstoet ganska bra på sitt Happy Mouth raka pessoabett, har det dock bara ibland eftersom jag sällan behöver pessoa på henne.
 
REd en häst på ett D-bett som var gummerat men med stål"under" och det gick han super på men jag vet inte varför! Jag tyckte att det kändes som att jag fick en bättre och mjukare kontakt med munnen. Han bet aldrig direkt på det heller.
 
För tjocka! (t.om. Happy Mouth är för tjockt för min lilla häst... :eek:)
Friktionen som blir är inte heller så kul, men man kan ju smörja bettet med vaselin innan man tränsar...
 
Vaselin smakar egentligen ingenting, men det blir nog en väldigt geggig känsla i munnen... :p
Men hellre det än att riskera obehagliga brännsår, om man nu MÅSTE använda gummibett... :smirk:
 
brännsår har jag aldrig varit med om pga gummibett. Tycker snarare att det glider rätt bra på salivet, emn det är väl olika. Men om det blir brännsår ska man ju absolut inte använda ett gumminbett överhuvudtaget!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
561
Senast: Gimlan
·
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
785
Utrustning Nu har jag ju inte hästar längre, men jag har vänner som har. Och ofta uppkommer frågan, hur kan man smartast ställa ut en bal/boll i...
Svar
8
· Visningar
669
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
781
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp