Gummimattor och papperströ

aiquen

Trådstartare
Finns det några speciella för- och nackdelar med att ha gummimatta i boxar? Några speciella krav? Var får man tag på lämpliga gummimattor? Någon som vet?

Och eftersom min ena häst är hosthäst har jag börjat fundera på att ha pappersströ i boxen till henne. Men var får man tag i sådant och vad är det för för-och nackdelar med det?

Tacksam för svar!

Sv: Gummimattor och papperströ

Pappersströ har jag ingen erfarenhet av alls.

Men gummimattor tycker jag bara är positivt!
Det är nämligen matta i några boxar i stallet, stallägaren har sådana till de flesta av deras hästar. T.ex. alla utebox-hästarna. Så jag hade det åt min häst när hon stod i utebox, det var väldigt praktiskt tycker jag. Det är inte lika stor ströåtgång då, dock så föredrar jag ändå att strö mycket på mattor. Men det var bra på vintern när delvis frös. Nackdelen är väll att de är ganska dyra.. Så försök samordna en beställning om du tänkt köpa en matta.

vart kan man köpa sådana mattor???

papperströ har jag haft, tycket att det var bra, ljust och fint,inget damm och lättmockat. inte så billigt, fast jag kommer inte ihåg hur mycket.
Detta kom från pappersströ

jag brukar få mattor gratis när dom byter ut dom på ishallen, så fråga på eran ishall...

Yxnarum tar lika mycket för spånbalar som för pappersbalarna.Det som kan vara negativt med papper är att det flyger otroligt lätt,så har man inte tillgång till att förvara det i stallet så får man räkna med pappersremsor lite varstans på gården ...
Bara att maila Yxna för prisuppgifter.

Tack för alla svar.

Pappersströ och en gummimatta i boxen till hosthästen verkar ju helt klart som ett bra alternativ!

Får försöka höra mig om efter mattor och strö.

Martha!

Det där blev jag oxå nyfiken på eftersom vi har en ishall i närheten. Vad har de mattorna till där? Hur ofta byter de? Gör du något med dem (förutom skär till i rätt storlek förstås) innan du lägger dem i boxarna eller är de ok som du får dem?

/Yzter

Jag får rullar med 90 cm breda mattor från ett industri-gummiföretag.
De har använts som transportband till tex flis.

lundsbo skrev:
Jag får rullar med 90 cm breda mattor från ett industri-gummiföretag.
De har använts som transportband till tex flis.

Ursäkta men jag kan inte låta bli att fråga: Hur fäster ni dessa?

Rusa till närmaste bonde!!!! Dom har ju gummimattor i kornas spiltor. Investerade i 10 st begagnade mattor ( hela och i bra skick)..........dom gick lös på 100 riksdaler styck. Lägger in 2 st i varje box.........perfekt!!!!!

Jag har likadana mattor som du men har även haft en gammal transportmatta som var jättetunn som jag också hade löst utan problem.

Elektron skrev:
Det låter smart! Vad ska man fråga efter? Har dom mattor under isen?

De flesta ishallar har mattor i gången mellan omklädningrummen och isen eftersom killarna (och tjejerna) tar på skridskorna i omklädningsrummen. :)

/Pooh, fd hockeymamma!

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 319
R
Anläggning Under rådande snöoväder började jag att fundera på snöröjningen här hemma på vår gård. Jag tänkte på hur man gjorde förr, när hästar...
Svar
12
· Visningar
1 340
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 874
Senast: Ceta
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 221
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4
  • Israel vs. stora delar av världen

Hund, Katt, Andra Djur