Gummisnodd/halsförlängare

Rosenblad

Trådstartare
Jag anser att en halsförlängare ska spännas så att hästen ska ha möjlightet att gå i en "öppnare" form, framför lod, då den är spänd.
När hästen söker sig framåt-nedåt ska halsförlängaren slappa och inte ha någon verkan.

Stämmer detta eller vad anser ni?

Jag ser alltför många som spänner in hästens nos, då hästen inte kan göra annat än att krulla ihop sig :crazy:.

Sv: Gummisnodd/halsförlängare

Rosenblad skrev:
Jag anser att en halsförlängare ska spännas så att hästen ska ha möjlightet att gå i en "öppnare" form, framför lod, då den är spänd.
När hästen söker sig framåt-nedåt ska halsförlängaren slappa och inte ha någon verkan.

Stämmer detta eller vad anser ni?

Jo det är ju poängen/tanken med de flesta inspänningar/hjälptyglar.

Rosenblad skrev:
Hur du än spänner en snodd så kan hästen inte söka sig framåt nedåt. Möjligtvis framåt bakåt. Den enda hjälptygeln (undantag graman, men då måste man nästan släppa den helt) som egentligen ger hästen frihet att söka sig just framåt neråt är chambonen

Framåt-nedåt är en omöjlig ekvation att lösa med en halsförlängare.

Ju mer hästen söker sig framåt-nedåt, desto mer stramar gummisnodden, vilket knappast är uppmuntrande... Hästen kommer snarare att börja söka sig bakåt istället. :(

Liknande trådar

• Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 722
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 573
Ridning Utöver smärt- eller skadeproblematik eller illasittande utrustning, vad kan det finnas för orsaker till följande scenario då...
Svar
11
· Visningar
1 437
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 914
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka