Gunnar Henriksson avliden.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KickiH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 235

KickiH

Trådstartare
Källa Tidningen Ridsport.
"ASVHs nestor Gunnar Henriksson avled under fredagen efter en tids sjukdom och hedrades med en tyst minut i samband med Flyingedagen.
Få personer har varit så väl insatta i den svenska varmblodsaveln som Gunnar Henriksson. 1948 började han som kontorist på Statens hingstdepå och stuteri Flyinge. Från 1950-talet och framåt ägnade han mycket tid åt stamboksarbetet och sedan 1983 hade han sitt skrivbord på ASVHs kansli. Den sista större insatsen gällde framtagandet av nya stofamiljer. Ett material som nu gått i tryck. "
http://www.tidningenridsport.se/default.asp?ArticleID=381614&CategoryID=7629&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Sv: Gunnar Henriksson avliden.

Jag såg också det! Väldigt tråkigt men han fick i alla fall bli gammal.

Han är min idol, jag vill bli lika kunnig som han när jag blir stor;)

Ja det är tråkigt.

de hedrade honom med en tyst minut i Fredags i Flyinge då beskedet precis kommit

Sorgligt! :cry: En otrolig kunskapskälla har gått hädan.
Han var underbar att lyssna på när han berättade om stofamiljer och stammar, speciellt roligt var det att höra honom på premieringar och liknande när han rabblade info om ens hästar. :love:

Jag hörde att han var sjuk det sista:cry:

En enormt kunnig och varm människa har lämnat oss... och kommer att lämna ett oerhört stort tomrum -
Den enorma kunskapen han satt inne med var helt unik.
Den mänskliga värmen och kärleken till hästen var hans stora kännetecken !:love:
Vi har haft många och långa samtal genom årens lopp, han kommer helt klart att "fattas mig" framöver...

Kanske han hann göra den där sista resan och "hälsa på" Fritiof Nilsson piratens grav i sommar - jag hoppas det.

Uff så trist!
Engagerad är det första ordet jag tänker på...
Hans engagemang var av ett sällan skådat slag.
mvh

Sorgligt.Han var en otrolig kunskapskälla till våra svenska stammar.
Synd att inte mer av hans kunskap finns nedskrivet.
Underbar att lyssna till.
Vi måste ta tillvara alla dessa gamla hästmänniskor,så att deras kunskap inte bara försvinner.

Han har alltid varit lite av idol för mig! Det är han såklart fortfarande! Det finns få människor som besitter så stora kunskaper som han gjorde. :bow: Han har tillfört mycket!

Heter du Dilba nu, har för mig att du var/är Cairo i andra trådar. Blir förvirrad när folk byter användarnamn och vad är meningen?

Heter du Dilba nu, har för mig att du var/är Cairo i andra trådar. Blir förvirrad när folk byter användarnamn och vad är meningen?

Förnyelser är uppfriskande! Du får ta och acceptera att folk här byter användarnamn ibland.. :)

Jag har inte heller bytt, vill folk kolla vilka tosigheter jag harhittat på i tidigare inlägg så bjuder jag på det.

Men det var inte det jag ville skriva egentligen. Kan inte annat än hålla med om att det är en stor kunskap som inte finns hos oss längre, tråkigt..
U

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka