Sv: Gymkhana? frågor önskas få besvarade!
Hej, jag är mycket intresserad av gymkhana och tycker att det är jätteskoj, jag har inte tävlat utan är fortfarand epå tärning och kommer vara ett tag till. Men pga av intresse så har jag läst på en del

Allting du behöver veta om tävling finnt i TR - Gymkhana! Går att beställa hem
1. Om du kollar på
www.gymkhana.nu så hittar du olika grenar mm. och hur de går till osv.
2. Alla får delta i princip ;D det är väl det som är så bra med gymkhana, läs gymkhanans historia!
3. Ponnyn får då inte vara högre en ponnymåttet dvs 148 cm. Man vill ju ha rätt småhästar för det gör dte närmare till marken ;D ponny+ryttare måste se bra ut tsm dvs man ska inte se för stor ut, vad andra anser som för stor vet jag inte fö rjag tycker att de ser rätt långa ut :P.
Ponnyn måste vara smidig, snabb och vändbar och jag skulle önska att den lyssnade på vikten. Den måste klara ljud (det skriks och hejjas rätt mycket), oftast så blir dom rätt skänkeldöva, jag rider lite med ben och mycket med vikt just därför. Dom ska vara pigga och ha villjan till att springa och du måste lära den att "håll aldirg igen kör hela vägen hem" - principen xD. Rammlar du av kommer ponnyndin att fortsätta springa :P men du ska ju lära den att när du hoppar av för att hämta något eller dyl. så ska hästen fortsätta och sedan ska du hoppa upp i farten - och dte går snabbt vill jag lova - men man flyger med ;D. Det allra viktigaste är att den tycker att det är ROLIGT!! och att den vill

. Du bör också vara ganska så smidig med smidig menar jag att du bör kunna böja dej och hoppa upp/ner utan störra problem. Du måste gilla fart och spännng, du måste kunna ha BALANS! och kondis och att kunna rida med en hand hela tiden du måste också öve in pricksäkerhet :P Du ska kunna träffa flaggan i konen i full fart!
4. Kolla
www.gymkhana.nu och TR för gymkhana.
5. Åter igen kolla
www.gymkhana.nu ;D
6. Alla passar väl igentligen >.< Det är bara träna upp KONDITION!! :O, smidighet, balans och styrka

och självklart måste ponnyn me vara vältränad i kondition, styrka, balans, smidighet, vända snabbt och starta snabbt, det blir rätt mycket påfrestning på ponnyns ben skydd och stöd på och glöm inte bootsen (det skulle jag haft ialf) pga att ibaldn springer dom snabbare ne benen hinner med så risk för tramskador finns ju, tvärtnit farmför staketet/väggen händer ofta med tanke på att dom inte stannar hur som hellst och då belastas benen och du måste lära dig att sitta kvar i det läget x) det är mycket snäva svängar också så balans
Obs glöm inte galoppombyten, när det går snabbt byter hästen oftast utav sig själv eller om den kmer i obalans i sväng men om det INTE gör det så måste den lära sig det annars går ni omkull
Haha oj hoppas att du orkar läsa men jag tycker att det är så himmla kul x) Skulle kunna skriva en hel radda till ;D