h galopp, v bak? stel i kotan

sophia93

Trådstartare
Nu blir jag lite förvirrad av mig själv, har läst runt lite men tycker det står olika där jag läser. Men om jag förstått de rätt så om hästen är svag i höger galoppen så är det vänster bak som behövs stärkas? Eller har jag fortfarande fattat helt fel? :confused:

Min häst har blivit stel i vänster bakkota vilket hon inte varit innan. För två dagar sedan hade jag träning och då körde vi på ganska hårt och mycket i galopp. Kan stelheten bero på träningen och isf kan man mjuka upp det eller vad skall man göra åt en stel kota. Såklart tar vi ut veterinär ifall vi märker att detta behövs.

Hoppas det inte blev allt för rörigt inlägg och att ni förstår vad jag menar. :)
 
Sv: h galopp, v bak? stel i kotan

Ja, du har helt rätt!
Ytter bak är det benet i galoppen som bär ensamt, så om du har problem i h galopp är det vänster bak och tvärrt om.
Ibland hänger det i hopa med bogen åxå, att dom försvarar sig med den och trillar in i volten eller är svåra att ställa igenom.
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 507
Senast: Dopy
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 093
Senast: prallan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp