H**ks nya sadel...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare My Beauty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 809
M

My Beauty

Fick hem h**ks nya katalog idag och hittade en massa saker som jag vill ha.

Jag hittade deras nya dressyrsadel i syntet från CH. Den kostade 1,499 och jag tror att jag kommer köpa den.
Kommer ha den som dressyr sadel till jag har hittat någon annan dressyr sadel i läder.

Vad tycker ni ska jag köpa den och ha den tills jag köper en dressyr sadel (nyfunnen dressyrryttare) och tävla i den tills jag hittar en bra dressyrsadel i läder som jag verkligen vill ha....

Sv: H**ks nya sadel...

Om den passar hästen så köp. Finns ju också sigma dressyr, har haft en sån va rätt så behaglig o rida i men inte så jätte djupt säte, men synteten gör att man ändå sitter still o säkert. Inte lika halkigt som typ läder allround sadlar. Men inte lika bekvämt som de flesta märkes läder dressyr sadlar

att den inte kommer vara lika skön som märkes sadlar förstår jag. Men bara som en tillfällig lösning innan jag har hittat någon lädersadel som passar och som inte gör ett hål i plånboken..

Först och främst - se till att sadeln verkligen passar hästen, en billig sadel måste passa minst lika bra som en dyr... Vad är det för bom i sadeln? Rak eller svängd?

Skulle hellre lägga någon tusenlapp extra på ex. Sigma om jag vore du, efterssom den sadeln är uppbyggd på Thorowgoods sadelbom (likadan som i Griffinsadlarna) har jag för mig. Har själv en gammal dressyrsadel från Griffin som väntar på att få bytas ut till lädersadel, och är nöjd med bom och passform, men suktar efter en lädersadel. Finns förresten en hel del beg. syntetsadlar till salu, många med vid bom, eftersom många verkar göra som du och bytar upp sig efter ett tag...

Men som sagt, prio ett är att sadeln passar hästen!

_Tullamore_ skrev:
Först och främst - se till att sadeln verkligen passar hästen, en billig sadel måste passa minst lika bra som en dyr... Vad är det för bom i sadeln? Rak eller svängd?

Skulle hellre lägga någon tusenlapp extra på ex. Sigma om jag vore du, efterssom den sadeln är uppbyggd på Thorowgoods sadelbom (likadan som i Griffinsadlarna) har jag för mig. Har själv en gammal dressyrsadel från Griffin som väntar på att få bytas ut till lädersadel, och är nöjd med bom och passform, men suktar efter en lädersadel. Finns förresten en hel del beg. syntetsadlar till salu, många med vid bom, eftersom många verkar göra som du och bytar upp sig efter ett tag...

Men som sagt, prio ett är att sadeln passar hästen!
jo det är självklart att sadel ska passa henne.. Sen så kommer jag inte köpa en griffin pga att det finns beg läderdressyrsadlar som man kan få för 4000 kr så det kanske det lite dumt. sen gillar jag inte designen på griffinsadlarna..

skogersson skrev:
Man får vad man betalar för.Ingen bra sadel:eek:
ja men jag tänkte bara ha den tills jag hittar en annan. eller kan jag rida i min allrond sadel i dressyren ett tag till???

My Beauty skrev:
ja men jag tänkte bara ha den tills jag hittar en annan. eller kan jag rida i min allrond sadel i dressyren ett tag till???

Men varför inte bara ta ut en bra sadelutprovare så du får en vettig sadel på engång!?

Tja, om du gillar designen på Hööks budgetsadel bättre än Griffin t.e.x. vet jag inte riktigt vad du är ute efter? Jag tipsade bara om att det i ditt fall vore klokare att köpa en OK syntetsadel där tillverkaren är känt för relativt god kvalitet i stället för en ny obeprövad märkeslös sadel... Det bästa är ju självklart att köpa en begagnad dressyrsadel utav god kvalitet, men om hästen ej är färdigmusklad och du har mycket liten budget kan det vara svårt att hitta, speciellt om hästen kräver vid bom (vilket jag ej vet något om). Begagnade sadlar under 4000 pix behöver ofta även omstoppning. Tipsade bara om att det finns många begagnade syntet (relativt lite använda) för ca 1000-lappen, men av mer känt/beprövat märke än Hööks egna. Lycka till i sadeldjungeln;)

OT*

Bella på krigs stigen, jag har minsann inte fått den :devil: !
Har ni andra det ? :confused:

Jo hade tänkt det men jag har inte dom pengarna förtillfället...
Men kan jag ha min allorund sadel tills vidare på dressyrtävlingarna???

jag skulle vilja ha en albion sadel. men dom är ju skit dyra även beg. Så jag vill ha en mjuk djupskålad läder dressyr sadel i 16 tum. den ska ha normal bom (som inte gör ett hål i plånboken).

ja borde inte den vara en bra slit och släng sadel tills ma nhittar en läder dressyrsadel..

Fortsätt hellre med den du har ett tag till om den funkar tills du kan köpa en utprovad sadel. Har provridit i en Hööks-sadel som skickades efter utan att provas av en hästägare och det var ingen angenäm upplevelse. En gång aldrig mer. Dyra läropengar. :smirk:

Varför riskera att hästen skadas för att du måste vänta på en riktig sadel?

Jag rider dressyr i hoppsadlar och det går finfint, då klarar du minsann av att rida dressyr i en allroundsadel!

Sorbe skrev:
Varför riskera att hästen skadas för att du måste vänta på en riktig sadel?

Jag rider dressyr i hoppsadlar och det går finfint, då klarar du minsann av att rida dressyr i en allroundsadel!
men då tror jag att jag gör det ;)
Då har jag ju kvar dom pengarna så är jag lite nämre mitt mål. :banana:

Men hur menade du men Varför riskera att hästen skadas för att du måste vänta på en riktig sadel? förstod inte riktigt det.

Men jag tävlar dressyr och jag kanfortfarnade rida i den sadeln då eller?

Köper man en billig sadel så får man det man betalar på och det är inte ofta de ligger lika bra på hästar som de riktiga sadlarna gör och går hästen med en dålig sadel så kan den skadas svårt.

Ja, det är nog det bästa, behåll den sadel du har och som fungerar och börja spara ihop pengar. Tänk sedan på att det först och främst är hästens rygg som avgör viket märke/modell/stl. du sedan köper, och ta gärna hjälp av en utprovare för detta. Många butiker har sadelprovardagar då du åker dit med din häst och kan prova mängder av modeller och märken, nya och begagnade. Eller så finns det folk som kommer ut till stallet...

Du får enligt TR tävla dressyr både med dressyr, allround eller hoppsadel, och så länge du tävlar lätta klasser klarar du dig gott med en allroundsadel. Dessa billiga sadlar ger oftast inte alls lika mycket stöd som en "riktig" dressyrsadel, så allround funkar nog minst lika bra!

Fusksadel?

Så länge den passar hästen spelar ju inte prislappen någon roll. Det som gör skillnaden är kvalitén.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 304
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 154
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka