H**ks nya sadel...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare My Beauty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 809
Sv: H**ks nya sadel...

_Tullamore_ skrev:
Ja, det är nog det bästa, behåll den sadel du har och som fungerar och börja spara ihop pengar. Tänk sedan på att det först och främst är hästens rygg som avgör viket märke/modell/stl. du sedan köper, och ta gärna hjälp av en utprovare för detta. Många butiker har sadelprovardagar då du åker dit med din häst och kan prova mängder av modeller och märken, nya och begagnade. Eller så finns det folk som kommer ut till stallet...

Du får enligt TR tävla dressyr både med dressyr, allround eller hoppsadel, och så länge du tävlar lätta klasser klarar du dig gott med en allroundsadel. Dessa billiga sadlar ger oftast inte alls lika mycket stöd som en "riktig" dressyrsadel, så allround funkar nog minst lika bra!
men om jag nu hittar en beg dressyr sadel hos en privat person. Hur gör jag då? Kan jag ta dit en sadelutprovare eller ska jag köpa en från ett ställe där dom har sadelutprover.

lil-sis skrev:
Fusksadel?

Så länge den passar hästen spelar ju inte prislappen någon roll. Det som gör skillnaden är kvalitén.
men jag tror att hon menar att man får vad man betalar för och sadlar som kostar 1500 inte har sammakvalitet som en för 1000. en med sämre kvallietet har nog inte lika lätt att forma sig och man ligger nog inte lika bra som en lite dyrare.

Ungefär precis vad jag skrev :) Men de billiga syntet är ofta ganska medgörliga i materialet = formar sig lätt.

Om du vill köpa utav privatperson så är det viktigt att du får öppet köp eller möjlighet att låna hem sadeln innan så att du kan få hjälp att prova ut den. Inta alla går med på det, och det blir dyrt ifall sadeln ska skickas fram och tillbaka. Jag upplever att fler och fler byter in sadlar till butik, och jag tycker det känns tryggare att köpa beg. sadel genom butik då jag vet att sadeln är kollad och värderad utav sadelkunniga och att de inte tar ut överpris. De vill ju ha gott rykte. Men om sadelprovare hittar en modell som passar, kan du ju söka efter en likadan begagnad bland annonser då du redan vet att den passar. Så har många i min bekantskapskrets gjort.

My Beauty skrev:
men jag tror att hon menar att man får vad man betalar för och sadlar som kostar 1500 inte har sammakvalitet som en för 1000. en med sämre kvallietet har nog inte lika lätt att forma sig och man ligger nog inte lika bra som en lite dyrare.
Det är inte bara lädret som skiljer. Bommarna kan vara dåligt gjorda och vara sneda eller sönder.
Men hey, hittar man en billig sadel som är hel och passar hästen så har man ju gjort ett riktigt fynd!

spara pengarna istället, och rid barbacka :D som tigertofflan säger, hittar man en bra billig har man gjort ett fynd. annars är det ofta dåliga bommar, knölig stoppning, över huvud taget dålig kvalité...

jag hade tänkt att kolla på san*ris hästsport. Hon har en massa beg sadlar av alla sorter... Sen så tar hon inte jätte mkt heller för dom.

Tigertofflan skrev:
Det är inte bara lädret som skiljer. Bommarna kan vara dåligt gjorda och vara sneda eller sönder.
Men hey, hittar man en billig sadel som är hel och passar hästen så har man ju gjort ett riktigt fynd!
men jag tror inte att jag kommer att köpa en syntetsadel.

Om den passar din häst och den är hyfsad att sitta i så köp den om du vill ha någon tillfällig dressyrsadel att rida i.

Jag funderar också på att köpa den, som en tillfällig sadel. Har för närvarande en allroundsadel men den funkar inte när jag ska rida i dressyr... Pållen jag rider är en nordsvensk travare som inte har kommit så långt i sin utbildning.. så om det blir aktuellt med en sadel så kommer jag nog att investera i denna billiga sadel OM den passar hästen och OM den är bättre att rida dressyr i än min närvarande.

Hoppas att du blev något klokare. :banana: ;)

My Beauty skrev:
men jag tror inte att jag kommer att köpa en syntetsadel.
Varför inte? Syntetsadlar är ofta myckte bra sadlar till ett väldigt lågt pris. Det väger dessutom knappt nånting och kräver typ ingenting i underhåll.

/Tigertofflan, rider själv i en syntetsadel

Tigertofflan skrev:
Varför inte? Syntetsadlar är ofta myckte bra sadlar till ett väldigt lågt pris. Det väger dessutom knappt nånting och kräver typ ingenting i underhåll.

/Tigertofflan, rider själv i en syntetsadel
gillar inte att rida i syntetsadlar. man sitter inte bra i dom som jag har ridit i.. Man gilider iden.

Sen så tycker jag att lädersadlarna håller längre och dom blir nästan aldrig fula. som jag tycker att en syntetsadel blir.

Sen så är ju lädre helt klart snyggast.....

aprilia skrev:
Om den passar din häst och den är hyfsad att sitta i så köp den om du vill ha någon tillfällig dressyrsadel att rida i.

Jag funderar också på att köpa den, som en tillfällig sadel. Har för närvarande en allroundsadel men den funkar inte när jag ska rida i dressyr... Pållen jag rider är en nordsvensk travare som inte har kommit så långt i sin utbildning.. så om det blir aktuellt med en sadel så kommer jag nog att investera i denna billiga sadel OM den passar hästen och OM den är bättre att rida dressyr i än min närvarande.

Hoppas att du blev något klokare. :banana: ;)
det är på detta sätt jag oxå hade tänkt att ha den till. att ha den ett tag tills jag hittar något annat...

Sorbe skrev:
Köper man en billig sadel så får man det man betalar på och det är inte ofta de ligger lika bra på hästar som de riktiga sadlarna gör och går hästen med en dålig sadel så kan den skadas svårt.
Det jag betalar för är billigt material, syntet är billigare än läder.
Sen tycker jag det är skönt att syntet sadlarna inte har stora jobbiga knästöd. Dom är bara ivägen.

Att dom skulle ligga sämmre tycker jag är rent skitsnack! Självklart ska man ha en sadel som passar! Men en häst blir ju lika påverkad av en oppassande sadel varesig det är läder eller syntet.

lollipopocoaster skrev:
spara pengarna istället, och rid barbacka :D som tigertofflan säger, hittar man en bra billig har man gjort ett fynd. annars är det ofta dåliga bommar, knölig stoppning, över huvud taget dålig kvalité...
Vilka märken gäller det?
Jag har inte träffat en enda med dålig bom eller knölig stoppning. Tycker inte att dom blir slitna snabbare än lädersadlarna av medelprisklass (under 7000).

My Beauty skrev:
Fick hem h**ks nya katalog idag och hittade en massa saker som jag vill ha.

Jag hittade deras nya dressyrsadel i syntet från CH. Den kostade 1,499 och jag tror att jag kommer köpa den.
Kommer ha den som dressyr sadel till jag har hittat någon annan dressyr sadel i läder.

Vad tycker ni ska jag köpa den och ha den tills jag köper en dressyr sadel (nyfunnen dressyrryttare) och tävla i den tills jag hittar en bra dressyrsadel i läder som jag verkligen vill ha....

Hej. En del höjer ett varningens finger för att den är billig men visst kan den passa hästen även om den är billig?

Man brukar ju få prova sadeln 1 vecka om man är försiktig och inte har stigläder ,har jag för mig. Så testa vet jag! Passar den inte så passar den inte och då har du ju inte förlorat nåt om du bara är jätteförsiktig. :)

Nja.. alltså, visst håller en lädersadel längre, men du hade väl bara tänkt att ha sadeln tills du hittar nåt bättre? Jag menar, en syntetsadel håller ändå ett antal år.
Att man glider mer i en syntetsadel har jajg alrig märkt - tycker det är helt tvärtom.

Så länge sadeln verkligen passar hästen så förstår jag inte vad folk gnäller om. Det är var bra om man lyckas hitta en billig sadeln som, ja, passar hästen. Då spelar väl priset ingen roll? Jag vet att man får vad man betalar för, men så länge sadlen inte ligger illa så ser jag inget problem med att kköpa en billig sytetsadel.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 303
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 154
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka