Ha vatten på muslin?.

T

tya

Ger min häst musli och linfrö,vilket skall blötläggas som de flesta säkert vet.Kan man,eller är det dumt att blötlägga allt på en och samma gång i samma hink,lat som jag är :angel:.TPF

Sv: Ha vatten på muslin?.

Min ponny äter alltid blöt müsli för att hon skall få i sig så mycket vatten som möjligt. Likaså gör en annan ponny i stallet, båda ponnyerna mår prima.

Linfrö ska KOKAS/STÖPAS för att inte vara giftigt, inte blötas (det räcker inte, det måste vara värme).

Det blir då gelé, som rätt förvarad håller ett par dagar.

Måste bara fråga lite, när jag var yngre försökte jag ge hästen linfrö, hade läst ett recept som jag följde, men itne fasen blev det som det "skulle bli" :o

Hur ger man linfrö? Du verkar ju veta tänkte jag :] ett idiotsäkert "how to ge linfrö for dummies" lixom :D

Linfrö ska KOKAS/STÖPAS för att inte vara giftigt, inte blötas (det räcker inte, det måste vara värme).

Det blir då gelé, som rätt förvarad håller ett par dagar.

Självklart slår jag på kokande vatten på linfrön,sen får det stå å dra.
Min fundering var om det är tokigt att blanda ihop både linfrö och muslin i samma hink och slå på det varma vattnet.

Räcker det med bara kokande vatten å hälla över?
I receptet jag hade där tog det mååååååååånga timmar att göra det... visserligen så lyckades jag ändå inte.. (skyller på att jag var 13 år då ^^ )

(kmr inte att ge hästen det men jag vill veta :) )

Varför måste allt blandas ihop?

Stöp linfröna det första du gör när du kommer till stallet, och häll på müslin -utan att blanda- det sista du gör innan du går, så blir det i två skikt i hinken liksom.

Kan tänka mig att man förstör vissa vitaminer som är tillsatta i müslin om man häller kokande vatten på den.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
835
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 099
R
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då... 2
Svar
21
· Visningar
2 169
Senast: Lutten
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hästfärg
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Chat GPT
Tillbaka