Hackamor + bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 473
M

Matilda_o_Bonita

En liten ide jag fick i huvudet precis var att, går det att kombinera hackamor med bett? Asså så att man har hackaoret för sig och bettet för sig och två tyglar, så att man kan väjla att inverka endast med bettet eller endast med hackamoret eller alternativt med båda två om man vill? Någon som har någon ride/fundering angående det?

Jag tänker asså inte personligen använda detta, det var bara en liten fundering.

Sv: Hackamor + bett

Allt går väl bara man vill ;)
Men jag tänker nog mer på att man måste ha verklig koll, hur allt inverkar och att man har koll på sig själv så man inte sitter och segdrar om du är med på vad jag svamlar om :p

Givetvis krävs det koll. Man dör ju vara van att rida både med bett och framförallt med hackamor så att man vet hur mycket man hehöver ta i tyglarna för attd et ska ge önskad inverkan. Och så bör man ju vara van att rida med två tyglar och kunna hålla reda på vilken tygel som går till vilken del så att säga. men det är klart att man ska ha koll, det ska man ha oavsett vad man rider på.

Jeg har begynt å hoppe med dette nå.
Tøylen til bittet på sin vanlige plass, tøylen til hacken et hakk lenger opp (mellom ring- og langfinger)
Gir fantastisk mulighet til å regulere.
Vil prøve dette istedet for å bytte til et sterkere bitt. Bruker helt gummibitt sammen med hacken (apple mouth)
Har ridd endel med kandar (i dressur selvsagt) så å holde orden på tøylene er ikke noe problem.

Jag använder ALLTID dubbla tyglar till alla skänkelbett, inkl hackamore, för bästa möjliga resultat..

Är hästen bara van vid hackamore så är det inga problem...

Tycker det är bättre att pröva med denna kombination innan man går på kandaret...

Och jag använder även kandaret när jag hoppar..

Fast det är klart..när jag började på ridskola på 60-talet fick vi lära oss att rida med dubbla tyglar när hästarna gick på andra bett än tränsbett...

Kort sagt: PRÖVA...

Det enda som är svårt är att få till så att hackets skänklar inte går i bettet. Man får trixa lite fram och tillbaka.

Klart man kan ha så. Det finns ju kombinationsbett som är hackamore och bett, fast förenklat så man ska kunna ha en tygel i.

Jag har ridit med dubbelt :)

På en stark häst som drog upp huvudet och stack efter hindrena. Då lyssnade hästen inte på bettet så istället för att dra i munnen utav bara f*n så hade jag hacket. Gick alldeles utmärkt men man måste veta vad man gör ;)

Finns som sagt fler som använder detta. Sprenger säljer ett hackamore som är speciellt framtaget för detta (modell "Whitaker"), skänklarna är böjda så de inte ska ta i bettringarna. Går även att använda enbart som Hackamore.
42147.jpg

Shutterfly rids tex med just detta Hackamore och bett, men här har Merdith ett delta mellan betten så hon rider på en tygel.
50.420

Senast ändrad av en moderator:

Alltså.. Det låter som att det skulle bli lite för mycket. Hacket har ju skänklar som begränsar utrymmet för ett vanligt bett.

Vill man använda bettlöst och bett kombinerat finns det mycket bättre varianter, ridkapson + bett, lindell, bitless bridle eller sidepull + bett..

Just ridkapson + bett har jag ridit ganska mycket på oh hästen gillade det. Jag "red" ju mest med kapsonen när jag skulle ställa och så, men mest med vanliga bettet vid förhållningar (fast egentligen kan man lika gärna göra tvärtom, men nu hade jag ju oftast stångbett + kapson). När jag först skulle testa bettlöst var det för att befästa förhållningarna med det vanliga bettet som jag också hade bettlöst, och då hade jag dubbla tyglar med det tygelpar jag inte använde för tillfället hängande. Men när jag skulle trava eller galoppera höll jag i bägge tyglar för säkerhets skull ;)
Fungerade jättebra, men det var drygt att hålla reda på tygelparen eftersom bägge "bett" egentligen hade samma inverkan. Till skillnad från kapson och stång t ex.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 446
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 072
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 148
Senast: starcraft
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 147
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka