Hackamore **bilder**

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CarolineNSV
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 969
C

CarolineNSV

I vilket läge sätter ni erat Hackamore? Vill gärna se bilder...

berätta gärna varför ni börja använda det och hur de funkar bra på just eran häst.

Sv: Hackamore **bilder**

puttar lite och slänger in en fråga. :)
hoppas det är okej för TS. :bow:

i vilket läge ska hackamoret sitta? har ett men har ej vågat rida på det då jag hört allt om hur nosbenet kan knäckas..
Vad finns det för tumregel?

puttar lite och slänger in en fråga. :)
hoppas det är okej för TS. :bow:

i vilket läge ska hackamoret sitta? har ett men har ej vågat rida på det då jag hört allt om hur nosbenet kan knäckas..
Vad finns det för tumregel?

det är helt ok!!! :rofl:

***PUTTAR*** ja med :D

Klickbar.

Hackamoret ska sitta på nosryggens bredaste del, absolut inte längre ner. Den ska sitta enligt gamla läran 2 fingrar från kindbenet, men jag tycker nosdelen alltid hamnar för långt ner, så så nära den kan sitta utan att ta emot. Kedjan/remmen ska spännas så hårt att skänklarna endast kan röra sig 45 grader vid en förhållning.

Hackamoret ska sitta på nosryggens bredaste del, absolut inte längre ner. Den ska sitta enligt gamla läran 2 fingrar från kindbenet, men jag tycker nosdelen alltid hamnar för långt ner, så så nära den kan sitta utan att ta emot. Kedjan/remmen ska spännas så hårt att skänklarna endast kan röra sig 45 grader vid en förhållning.[/QUOTE]

Ok. :)
Men jag kan ha läst för snabbt nånstans, men tyckte nån skrev att man kan höja o sänka efter "behov" men inte förstår fööör långt ner? och vad är då fööör långt ner? :crazy:

Har du/ni testat söka på hackamore på forumet? :idea: Tror det finns rätt många sådana trådar, nämligen.

OK, då kanske de trådarna blivit för gamla - för jag vet att jag svarat i sådana tidigare... Bland annat var det någon som hade en väldigt bra "undervisande" bild på hur ett hackamore ska sitta...

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 615
Senast: Badger
·
Utrustning Jag letar efter en vettig uppstigningspall. Förr körde jag alltid Ikeas pall, men den har efterhand blivit klenare och ranglig i sin... 2
Svar
26
· Visningar
1 434
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka