Hackamore-hur skarpt?

Veronika

Trådstartare
Igår red jag på hack (ponnyhack) för första gången på min ena häst och det gick verkligen sk*tbra! Har ridit henne på vanligt tredelat innan o då hänger hon sig på bettet o struntar fullkomligt i mina hjälper men igår var det som en helt annan häst-hon var lyhörd för hjälperna (tog naturligtvis en liten stund innan hon vande sig) samma hjälper som jag använt innan, hur kan detta komma sig?

Jag rider med väldigt mjuk hand men har verkligen fått kämpa med henne på det tredelade för hon har bara "älgat iväg" o jag har varit helt slut i hela kroppen efter ett ridpass men med hacket var hon helt underbar :love: o rida. Jag red utan stöd på tyglarna i skritt o endast lite kontakt i traven. Funderade på hur mycket "skada" det gör om man rider på hack utan stöd då man inte får trycket mot nacken, har läst att det det ger spänningar i nacke o käke på sikt men om man inte har stöd mot tyglen kan det väl inte göra nån skada och hur skarpt är egentligen ett hack??

Tänkte ju köpa ett sidepull men ville först prova hack ett tag först o se hur hon fungerade på detta innan jag köper ett sidepull eftersom det är något dyrare än hacket, nån som har tips om var man får tag i ett bra sidepull??

Undrar oxå om det är fler som känt som jag- tyckte först att det kändes konstigt att rida med hacket (som om man red med grimma o det tyckte nog pållan oxå), red ju ut o hon brukar trilskas lite ute med att hon inte ska gå förbi vissa saker/bli rädd men jag kände mig faktiskt tryggare med hacket än med vanligt bett o det kändes (detta låter säkert dö-fjantigt för vissa) som om vi nådde en "högre nivå" i kommunikationen.. och som om hennes självförtroende o tillit till mig ökade, nån som har en bra förklaring??

Sv: Hackamore-hur skarpt?

någon bra förklaring har jag inte :) men jag känner absolut igen det.
man ser på hästen att den är nöjd, och det är så skönt att se en nöjd hästmun utan skrot i!
Min häst jobbar bättre på hack än bett, då hänger hon sig.
Men framförallt är det glädje och arbetsvilja jag känner när hon har hacket på sig, o det känner jag redan i stallet :) jag kanske oxå är lite mysko :)

Om hon trivs på hackamore så rid på det, och prova med ett billigt höökssidepull om du ite vet hur hon trivs på sidepull.

Hoppas jag ska få ett hack imorron :) Upplevde lite av det samma som du när jag provade hacket (har provat två gånger nu) Hästen blev som en helt annan! Hon som rusat iväg de sista veckorna och spänt sig (överskottsenergi) gick nu och var helt avslappnad!

eller kolla om nån du känner har ett sidepull som du kan låna å prova...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
653
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 372
Senast: Edla
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 194
Senast: super
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 261
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka