Hackamore-tips

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Thes69
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 5 211
T

Thes69

Har fått tips om att använda Hackamore till vår ponny, till en början på de ridpass hon bara skrittas. Vad ska man tänka på om vi köper ett, t ex hur vet man vilken storlek man ska ha, antar att det också finns en uppsjö av modeller, så ni som använder detta får gärna komma med tips.

Sv: Hackamore-tips

Det vanligaste, "lättaste" "mildaste" (men alla hackamore har ju skänklar och i fel händer och felaktigt spänt kan det bli jäkligt skarpt) är ju vanligt ponnyhackamore. finns oftast bara en storlek sen får man anpassa remmen öve ro under. ibland finns det ponny o full o välja på.. själv tror jag dte är ett ponny jag har på min storhästar då jag inte hittat ett full. läderrem under är bättre enlig tmig än kedja. nosludd kan göra det lite mildare men endel ogillar att dte blir varmt/svettigt under.

bild:
http://joizmeds.mittspejs.se/P2957183

sen finns det ju varianter med längre skänklar och nosryggsdelar men det är inget jag har erfarenheter av.

däremot vill jag ibland inte ha med hävstång och då har jag sk ridgrimmor eller sidepull
ridgrimma:
http://joizmeds.mittspejs.se/P3065879#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P3065877#body

om du inte själv vet bör du ha ngn som spänt hack innan som anpassar det så det inte blir förlågt o lagom "hårt"

det viktigaste med hack är att det sitter tillräckligt högt o hårt. Spänner man det löst blir det inte mildare, tvärtom.
Skänkeln ska inte gå att röra mer än 45 grader.
Rida på hack är som att rida på blank stång, det ger ett konstant tryck under haka, på nosen o över nacke med sträckt tygel, därför är det väldigt viktigt att vara lätt på handen.
En del hästar blir väldigt starka på hack, de tar stöd o häver sig framåt o blir väldigt framtunga medans andra slappnar av fint med ett lätt stöd.

KL

Hur kommer det sig att alla hästar (som jag sett) får hängläpp när de rids med hack? Trycker det på några nerver eller liknande? Och hur kan det i så fall påverka hästen?

I vilka andra situationer hänger hästar med underläppen?
Jo, när de är avslappnade. vid rykt, när det är varmt, när de sover.. :)

Jämför gärna med hästar som har bett i munnen + nosgrimma = utskjuten överläpp = spänd.

Rida på hack är som att rida på blank stång, det ger ett konstant tryck under haka, på nosen o över nacke med sträckt tygel, därför är det väldigt viktigt att vara lätt på handen.

Värt att understryka. Är man inte beredd att rida på blank stång så ska man heller inte sätta ett hackamore på hästen. Hack är inte ett mysigt skogsmullebett.

Värt att understryka. Är man inte beredd att rida på blank stång så ska man heller inte sätta ett hackamore på hästen. Hack är inte ett mysigt skogsmullebett.

Det där skulle jag absolut inte hålla med om.
Om du pratar om hack som är som en kedja - ja.
Men inte de breda och mjuka hacken. Hävstågnseffekt - ja.. absolut. Men det är inte att jämföra med att rida på blankstång.

Det är inte min upplevelse i alla fall. Både av stångridning (på utbildad häst) och hackamore.

"Som en kedja", vad menar du? Syftar du på kinnkedjan eller nosdelen? Annars är det väl snarare skänklarnas längd som påverkar skarpheten. Men även ett ponnyhack med korta skänklar är ett stångbett, blankt om du inte sätter i ngt annat också.

"Som en kedja", vad menar du? Syftar du på kinnkedjan eller nosdelen? Annars är det väl snarare skänklarnas längd som påverkar skarpheten. Men även ett ponnyhack med korta skänklar är ett stångbett, blankt om du inte sätter i ngt annat också.

Jag pratar om att nosdelen (över nosryggen) på en del hack består av en gummiklädd, smal kedja = mycket skarp.
Självklart påverkar hävstångseffekten. Man kan ju lätt få till en fin "krull" på halsen med sänkt rygg etc. om man inte är försiktig.
Men det kan man ju åstadkomma med ett vanligt tränsbett också.

Visst, men det är oftast betydligt enklare på hack. Poängen kvarstår i att hackamore är ett stångbett och fungerar som ett sådant oavsett hur nosdelen ser ut. Det är inte "snällt" bara för att det inte är i munnen, vilket många verkar tro. Jag tycker att jag ofta ser att hack är förstahandsvalet för folk om vill rida "bettlöst", även för de som aldrig skulle sitta upp med blank stång.

Jag tycker att jag ofta ser att hack är förstahandsvalet för folk om vill rida "bettlöst", även för de som aldrig skulle sitta upp med blank stång.

Där håller jag absolut med dig.
Där ser jag också en stor kunskapslucka. många tror att hack är det enda bettlösa alternativet. Det finns en uppsjö av bettlösa alternativ.
Kapson, sidepull, repgrimma (!), nosgrimma (!), indian-hackamore, bosal, "bettlöst träns" med remmar under hakan mm. mm. mm.

det är fortfarande en blank stång, det går inte att komma ifrån. Hack kräver en viss kunskap även om vissa inte vill tro på det...

Precis! Kapson t ex är ett mycket bättre val för den som är van att rida på tränsbett.

Nej det kan vara svårt att ta till sig när "hästen ju går sååå bra på det" och knöker in nacken och blir "lätt i handen"...

I vilka andra situationer hänger hästar med underläppen?
Jo, när de är avslappnade. vid rykt, när det är varmt, när de sover.. :)

Jämför gärna med hästar som har bett i munnen + nosgrimma = utskjuten överläpp = spänd.

Nu är det ytterst sällan jag rider med nosgrimma, men de få gånger jag använder det så går han på precis samma sätt med munnen som utan, avslappnad.

Jag kanske inte var så tydlig, det jag menade var att så fort kedjan under hakan spänns (dvs när ryttaren drar i tygeln) så blir underläppen slapp. Så när de går på lös tygel har de munnen stängd, och när kedjan spänner åt så åker läppen ner.

Ingen som sett eller lagt märke till detta? Jag vägrar att tro att hästen slappnar av när kedjan spänns. :cool:

Knapp
Nu kapar jag tråden lite..
Men, ska/kan man använda hjälptyglar till ett hack? Nu menar jag inte en sån snodd/graman eller så, och jag har själv inte tänkt att använda hjälptygel till ett hack, men en bekant använder martingal till sitt hack. Och när jag såg det så kan jag bara inte bestämma mig för om man "kan" rida så, eller om det är "fel".
Jag tänker alltså på att martingalen ska hjälpa till ifall hästen kastar upp huvudet - men då borde det bli ett rätt ordentligt ryck i hacket? Och hacket är ju ett starkt "bett" om man är oförsiktig, och det är ju ofta hästen om den kastar upp huvudet...

Förlåt för trådkapet!

jag har martingal till hacket när jag rider på terrängbanan det fungerar bra på min häst som inte kastar med huvudet på det sättet.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 284
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 328
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 745
Senast: Edla
·
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka