Hackamore-tränsbett komb.bett

Sv: Hackamore-tränsbett komb.bett

hm okej ...det lät komplicerat :rofl:

Du kan välja mellan att rida med 2 tyglar,delta eller sätta tyglarna i nedersta ringarna beroende på hur mkt hävstångseffekt du vill ha.Tycker att det är ett ganska skarpt bett med tanke på att det funkar både via hacket och bettet,men som sagt inget bett är skarpare än den hand som håller i det.Fördelen med det jämfört med ett vanligt hack är ju att du även kan påverka hästen via munnen om det är så att hästen tar vikthjälperna lite sämre.Tänk bara på att ponny inte får tävla på det.

tack, nu fattar jag! det låter bra.
men vad är mildast? att ha två tyglar? jag vill inte ha det för skarpt, är mjuk i handen och min dam svarar bra på hacket, så bettet skulle bara vara lite hjälp vid t.e.x. ställning.
dock lite besviken över "tävlingsförbudet"..:( antar att det gäller även häst? känns lite meningslöst att vänja mig och häst vid ett bett som vi sen måste vänja oss av med inför tävling..

Även jag har byggt egen kombo med hack och bett. Vanligt ponnyhack, samt vanligt tränsbett, samt ett kandarträns. Inga problem.

åh det lät ju enkelt att fixa också :idea: :)
hur är det med tävlingar, får man rida på det överallt (så att säga..)? vet ju att distans har fri betsling, och att hack får ridas med i hopp, men hur är det med detta? hopp och dressyr OK?

Haha, det slår ju inte den gången när personalen på hööks frågade mig hur en skumrem skulle sitta. DÅ hade de precis fått in den. Kan de inte få utbildning på sina grejer eller skiter de bara i det?

jösses!!:eek::rofl:
är det inte meningen att man ska kunna fråga dem om man är osäker på något?? det känns ju lite otryggt att fråga dem om t.ex. vilken utrustning som funkar bäst, när de inte ens har koll på sitt eget sortiment:eek::crazy:
jag handlar inte där extremt mycket, men det jag vet exakt hur det funkar o.s.v. händer att det köps där..

Använder man 2 tyglar så kan man ju välja hur mkt man använder hävstångseffekten,och jo när det gäller häst så får man tävla med det.Gäller hoppning glömde jag säga,ej godkänt i dressyren.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
440
Senast: Sirap
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 239
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Lekstuga
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur