• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MissDiamond
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 422
Det beror nog på, du bör ju inte "dra" för mycket med ett Hack :crazy:

varför ska man dra för?? Handen är ju ingen broms precis... :smirk: Han är känslig i munnen och väldigt het så det blir ju att man rider mest med sätet...

eller liksom bromsar me sätet o inte me handen. Om man drar går det bara ännu fortare...

Om du inte använde handen till broms, varför ska du då byta till hackamore?
(jag menar inte att hackamore är en broms, utan att om du nu kan bromsa med sitsen, varför byta?)

för att ja tänkte pröva hur han trivs...han kanske går bättre och bli rmindre het på ett hack...? Vet ju inte jag. Han trivs med att man prövar att rida på olika saker, så man kan ju alltid, tänkte bara höra vad folk säger...

Och man kan ju inte dra i en het häst, men ibland måste man ju ta tag. O sitsen funkar inte alltid som broms, har jag märkt.

Klart man ska prova sig fram,men jag tror inte att ett hack gör någon större skillnad :smirk:

om det händer att han drar eller kastar med huvudet är det absolut inget bra förslag att pröva ett hack!
det räcker med att han slänger huvudet åt ett håll för att titta på något och att du håller i tyglarna, så har du en häst med en bruten nosrygg!
man ska bara använda hackamore på ytterst lugna hästar som itne har för vana att kasta med huvudet!

Prova! Kanske slappnar han av när han inte har något i munnen.
Skräckhistorier om brutna nosryggar är en skröna och händer inte om du har grejerna rätt inpassade och du inte är grön och heter Hulken.

det beror på men om du köper ett hackamore med "kjedja" måste du tänja på att det är väldigt stark men det finns ju hackamore av läder som är mycket snällare mot hästen....

p.s har du provat pelham? :confused:

Ja, jeg har heller aldri hørt om noen som virkelig har opplevd at neseryggen har knukket! Jeg tror det er en myte! Jeg har hatt veldig gode erfaringer med hack selv, og er helt enig med Leoni! :bump:

man kan inte bryta nosryggen på hästen av så lite.
okej har man idiotspänt kedjan så hårt att hästen knappt kan öppna munnen och sen lägger hela sin vikt om inte mer i tyglarna, så kanske.
men en ryttare som gör så, kan ju inte ha mkt i huvet :confused:

det räcker med att han slänger huvudet åt ett håll för att titta på något och att du håller i tyglarna, så har du en häst med en bruten nosrygg!

är du så naiv att du tror det?

har aldrig hört om någon som brutit nysryggen av sin häst med ett hack.
om du kommer med en källa, var du fått det ifrån och VEM,VAR,HUR,NÄR som brutit nosryggen på sin häst så tror jag dej. men att bara komma med grundlösa komentarer är totalt meningslöst och du idiotförklarar bara dej själv.

det där är inte alls sant. ska nosryggen av så måste man verkligen VILJA att nosryggen skja av.

okej. jag lånade ut min häst som läromästare inom western till en tjej som skulle börja med det. jag visade henne hur det skulle användas och så. det tog ungefär tre veckor innan veterinären ringde´och berättade att jag skulle vara tvungen att avliva min häst för att han hade fått flera sprickor och på två ställen BRUTIT nosryggen. inte så roligt alls. vart ju inte så glad på tjejen heller som hade hoppat med honom utan att ge ordentlig eftergift. så jag rekomenderar inte det till ryttare som inte kan hålla stilla händerna eller har en häst som kastar med huvudet.

okej. jag lånade ut min häst som läromästare inom western till en tjej som skulle börja med det. jag visade henne hur det skulle användas och så. det tog ungefär tre veckor innan veterinären ringde´och berättade att jag skulle vara tvungen att avliva min häst för att han hade fått flera sprickor och på två ställen BRUTIT nosryggen. inte så roligt alls. vart ju inte så glad på tjejen heller som hade hoppat med honom utan att ge ordentlig eftergift. så jag rekomenderar inte det till ryttare som inte kan hålla stilla händerna eller har en häst som kastar med huvudet.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 208
Senast: sweep
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 868
Senast: Görel
·
Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
120
Senast: NilHe
·
Utrustning Är det någon som provat det? Funkar de? Alltså en munkorg som är av mjukt hönätsmaterial. Har inte hittat nån i Sverige. Sweet net...
Svar
1
· Visningar
220
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka