Bukefalos 28 år!

N

Notorius

Får man tävla i dressyr med hackamore?
Jag rider min häst på det, han är verkligen svår att få i form, några tips? Han är inte så välutbildad, så att rekomendera piruetter osv är ingen idé.
 
Då kan du inte tävla dressyr.
Om det finns någon medicinsk och tillfällig orsak, t.ex. en käkskada som gör att hästen inte kan ha bett medan det läker så kan du söka dispens hos förbundet, veterinärintyg krävs.
Om det är permanent så kan du vad jag har förstått inte få dispens.
Om det bara är så att hästen ogillar bett så får du definitivt inte dispens.
 
Vet du varför han har problem med munnen? Och då menar jag mer problem än de vanliga som de flesta bettridna hästar har. Ta kontakt med hästtandläkare, en av de bästa i Sverige har initialerna TL, han kan säkert rekommendera andra oxå. Sedan kan formproblem ha andra orsaker än munnen, t. ex rygg/nacke eller obehag av ryttarens inverkan. Testa bitless bridle (a´la Dr Cook), teoretiskt sett kan det vara lättare att rida dressyr på det med tanke på ställning osv. Men det är ju fortfarande förbjudet på tävling. Tryck på hos de som bestämmer.
 
Han ogillar inte bara bettet, han är såpass känslig (enligt ägaren) att han inte får ridas med bett, och jag har inte direkt lust att säga emot, jag klarar av att rida med hackamore, men jag skulle hellre vilja ha bett. Får man inte rida med sidepull heller?
 
Nej, det är endast bett som gäller i dressyrreglementet. Jag är absolut inte någon fantast när det gäller bett, verkligen inte, men det låter lite skumt att ägaren bara säger att hästen är för känslig för att ha bett. Då frågar man sig ju varför den är det, eller hur? Och på vilket sätt hon märkt det? Om den har obehag??? :confused:
Eller så kanske hon helt enkelt är rädd att den ska bli förstörd i munnen (inget illa menat) och därför säger så.
Jag bara spekulerar.
 
Han har inte kunnat ha bett med ngn person som ridit honom, dom har provat vartenda bett som finns, förutom mikmar då :p Och såå kul är det inte att rida med hackamore.
 
märkligt folk :confused: ja du säger ju själv att hästen inte är så välutbildad, kanske det är så att hästen bara är dåligt riden och därför inte accepterar bettet.
 
Kanske det, men jag har inte direkt lust att slänga in ett bett i munnen på honom nu, och så kanske det stämmer att han inte kan ha det. Jag håller på och utbildar honom nu, så får väl hoppas att det blir bättre med tiden :p
 
varför ointe vänja han vid bett släng på ett mjuk bett o longera lite me det lr bara led runt han i början (han/hon) :)
e häst måste väl kunan ha bett i munnen om den inte får ont lr sår.. dom vänjer väl sig!! :confused:
 
Du säger att hästen är svår att få att gå på tygeln, jag rider själv mycket dressyr, både på sidepull och bett. Med sidepull eller hackamore får man ju aldrig samma kontakt som med ett bett, kan det vara därför han är svårriden i dressyren? Hästen kan inte känna samma trygghet och närhet smo med ett bett. Kan du inte göra som på en unghäst, prova att ha bettet inne endast korta stunder i stallet och gå sedan vidare. Är inte ägaren medveten om att bett krävs på tävling, varför vill hon då inte träna på det?

/Emma
 
Vill du ha ridningen bedömd

kan du ju alltid starta utom tävlan....då år du ju läsa protokollet i alla fall även om det inte blir några placeringar...
 
Det är ju det jag menar. :) Alltså måste det vara något som inte står rätt till med hästen. Har ägaren kollat igenom den ordentligt? Om inte, varför? PS. Bitless bridle kanske är något för dig? Kolla på www.bitlessbridle.com. Finns på postorder hos B***es.
 
Nej, jag vet, det är jobbigt, han går liksom aldrig i form, hans ägare har nog aldrig lärt honom det, han går inte ens rätt i skritt, hur mkt jag än jobbar med honom.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 296
Senast: Badger
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
754
Senast: Fiorano
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 935
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 256
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp