Hackamore??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jo_bo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 21 427
Sv: Hackamore??

hej!!
jag funderar på vart man kan få tag i ett lindell eller sidepull..??skulle gärna vilja pröva båda..jag har börjat ridit min gamla travare i grimma o det är som att rida EN HELT ANNAN HÄST utan bettet...han tycker det är hur skönt som helst ju...så...om nån vet vart man får tag i det så skulle de va snällt om ni svara:)

*vinkar*

Visst är det bra att rida på hackamore, om hästen funkar på det och om man själv kan rida med det! Det är ju inte likadant som o rida på ett vanligt bett, du kan ju tex inte ta o lätta, ta o lätta.. utan måste rida mkt mer med sätet och bara hålla mjukt stöd med handen. Man kan ju heller inte ta ledande tygeltag så man rider mkt mer med vikt o säte, vilket är bra ;) Har aldrig ridit på sidepull eller liknande men gillar hacket! :) Hoppas jag var till nån hjälp!

Jag föredrar helt klart sidepull! Mina hästar lyssnar bra på det, tom bättre än med bett! :D
Men som sagt, alla hästar är olika. :)

Såhär ser mitt ut. Hästen fungerar jättebra på det!

CIMG2464.jpg

Men ibland tycker jag att själva nosdelen trillar neråt, ska det vara så eller kan det vara så att själva nosdelen är lite för stor?

CIMG2479.jpg

Stämmer det att hackamore inverkar genom tryck på nosryggen och nacken?

Hur verkar sidepull och lindell på hästen? Bara genom nosgrimman? Hur hårt sitter nosgrimman? Kan hästen gapa om den skulle vilja, eller har den samma effekt/funktion som en "vanlig" nosgrimma på ett träns.

Skulle vara roligt att se fler närbilder på de olika tränsen på era hästar!

Inte kul när det "hacket" brister...varning för h-ks modell...

Jag red min på ponnyhack periodvis i somras. Tyvärr har jag en hudhäst vilket betyder att det mesta skaver.. När remmen över nosryggen var bytt så den endast är av läder och inte har teddy på insidan kom jag på att för att få dressyren att fungera behöver jag en tränare. Nu ligger hacket med andra ord i lådan här hemma. För övrigt är jag väldigt nöjd med det, skulle jag få tag i en duktig tränare, så varför inte byta. Nu har jag dock inte kunskapen eller tålamodet att använda det utan har bettet.

Jag rider med ponnyhack på min ena, hon funkar bra på det, Hon hatar bett så det är bettlöst som gäller. hade gärna provat andra bettlösa anternativ också men hon blir het i traven och galoppen så jag behöver hävstången s a s.

dressyren går förvånandsvärt bra ändå, rider akademiskt med henne.

Den andra märren går med hack lite då och då, är vi ska rida ut och "bara ha det trevligt". Hon blir dock mycket starkare på hacket än på sitt 3dealde bett.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 283
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
445
Senast: Sirap
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Badger
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
465
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka