Hackamore?!?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Magic_Mac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 667
M

Magic_Mac

Kan hästar gå i riktig form på hackamore eller kröker dom bara på nacken.:confused:

En liten undran jag bara fick.;)

Sv: Hackamore?!?

ja det klart man kan..jag får min att gå i form ..men då måste jag verklgien vara PÅ han hela tiden för annars "knäcker" dom bara av i nacken..
å vad jag menar att vara På min häst är att jag hela tiden måste ha med baken så att det går bakifrån-->frammåt..

men jag rider enbart med hacket när jag rider barbacka ute...å då kan jag arbeta han som bäst då..

Senast ändrad:

Okej jag bara undra, har för mig att det stod i en bok att om hästen ska gå i en BRA form så måste den ha bett i munnen...

Men det kanske inte är så då, vad vet jag...:D

nja alltså det beror på hästen..
vissa hästar kan ju inte gå med bett...
men visst så är det lättare om hästen går med bett ..men som sagt...formen kommer från hästens bakben/rygg å inte från huvudet/halsen..

eftersom formen på hästen inte sitter i munnen så ska det inte spela någon som helst roll vilket bett man rider på. hästen kan gå i form med alla bett, eller utan för den delen, bara ryttaren är tillräckligt duktig ;)

Okej, egentligen är det bara bra då om man rider med hackamore ibland och får rida med sina ben, och inte med handen eftersom man inte kan det?:)

Har ridit på hackamore några gånger och då sa min mamma att dom inte kan gå i en bra form. Då har hon fel.:D :angel:

klart man kan rida med handen när man använder hackamore, men man ska vara försiktig, och som i all annan ridning ska ridningen komma bakifrån och ridas FRAM till handen.

hästar kan gå i dålig form på alla bett, från tränsbett till hackamore eller kandar, det beror på vem som rider! :)

hästar som är i bra form och är lätta att få på tygeln och förstår hjälperna bra, går att få fin fint på tygeln med hackamore!

Då vet jag.;) Hade ändå inte tänkt att rida "dressyr" på hackamoret utan isåfall använda det på skritturer där man bara tar det lugnt...:)

det beror ju på vilken form du vill ha men ofta försöker många hästar att smita undan med att bara kröka på nacken.
Så det ska du som ryttare vara uppmärksam på.

Min häst kan jag få att gå i den form jag vill genom att rida honom med sittsen och mycket tanke faktiskt, det krävs mycket hjärnkapacitet från min sida och hellst min kompis som agerar ridlärare ska stå i mitten och gorma på mig. Och då när allt faktiskt går som det ska vissa stunder, då spelar det ingen roll vad jag har eller inte har i munnen på hästen.

Min häst är dessutom westerntränad och han avskyr allt vad "stöd på tygeln" innebär :smirk:

Självklart kan det bli en bra form med stångverkan!

MEN det sitter så mycket mer i ryttarens sits, och det går inte att rida med handen på samma sätt som med tränsbett. Man kan inte "fippla" med ett stångbett och få fram en form, så som många gör med tränsbett. Hästen måste vara betydligt mer välskolad och gå att böja och styra med vikthjälper.

Tror man att formen kommer från det ryttaren gör med hästens mun, eller att det inte skulle krävas ben/sits när man rider med tränsbett är man nog lite fel ute...:o

Haha...vad glad jag blir...fast jag vet att det inte stämmer egentligen (det där om att hästen måste vara mer välskolad alltså). Min häst går nämligen fint i form på sitt ponnyhack men är skitsvår att jobba på bett. Nu gillar han visserligeninte bett något vidare så han tar ogärna stöd i det så det kan ju vara en del av förklaringen.

Med "mera välskolad" menar jag att det med ett tränsbett går att flytta runt/styra/böja hästen hjälpligt med t.ex. enbart ledande tygeltag, medan det är i princip omöjligt med en stång. Där måste sådana hjälper komma från ryttarens sits.

Det kräver alltså även viss skolning av ryttaren...:angel:

FeatherCloud skrev:
eftersom formen på hästen inte sitter i munnen så ska det inte spela någon som helst roll vilket bett man rider på. hästen kan gå i form med alla bett, eller utan för den delen, bara ryttaren är tillräckligt duktig ;)

:bow: :bow: :bow:
hade inte kunnat säga det bättre själv!

Hästar kan gå i jätte fin form utan bett :D Jag rider min andalusier i repgrimma, och han går i form då.

FeatherCloud skrev:

Precis vad jag tänkte skriva! fast du formulerade svaret något bättre=)

Magic_Mac skrev:
Kan hästar gå i riktig form på hackamore eller kröker dom bara på nacken.:confused:

En liten undran jag bara fick.;)
bettet har väl ingen in verkand på formen, man ska juh rida hästen i form inte dra hästen i form från munnen.:crazy:

pinky skrev:
Med "mera välskolad" menar jag att det med ett tränsbett går att flytta runt/styra/böja hästen hjälpligt med t.ex. enbart ledande tygeltag, medan det är i princip omöjligt med en stång. Där måste sådana hjälper komma från ryttarens sits.

Det kräver alltså även viss skolning av ryttaren...:angel:

Åhå...så det är alltså jag som är välskolad...:angel:

Klart jag vet det, jag rider mycket dressyr och vet att hästen ska komma bakifrån, ridas fram till handen,trampa under sig med bakdelen +allt det andra...

Men jag har bara ridit med bett, inte med hackamore så jag har ingen erfarenhet av det. Så jag bara undrade ifall det går att rida lika bra med bett som med hackamore.
Och det gör det.:)

Det var bara det jag undrade, vet det andra ni säger så...

Liknande trådar

R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 613
Senast: Badger
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 041

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka