Hackamore!?

Elma_vip

Trådstartare
Ni som rider med Hackamore härinne, vad tycker ni om det? Funderar på att testa det på min något heta travare, tror ni att det kan vara ett bra "bett" på en het häst?

Mvh diana

Sv: Hackamore!?

Tja, så länge det inte används som nödbroms...

Det beror ju på varför hästen är het, om den inte trivs med bettet eller ryttarens handhavande med det kan det ju funka med något bettlöst. Travare har ju även lärt sig att hantera bettet på ett visst sätt när de körs, så att ta bort bettet och lära om allt från början kan vara en bra idé. Nya, rörelser, nytt sätt att använda sin kropp och ny utrustning, på så sätt är det lättare att bryta gamla inlärda mönster.

Men frågan är om hackamore är ett bra förstaval? Stångbett kräver en helt annan ridning där hästen går att styra och böja för bara vikthjälper och skänkel. Det är ganska svårt att skola hästen på stång, så fundera på hur långt ni har kommit.

Är hästen så het att den inte lyssnar ordentligt är nog ett sidepull eller kapson bättre, då får du ungefär samma funktion som med ett tränsbett, och kan ta ledande tygeltag osv.

Travhästar är ju ofta känsliga och det är en väldigt vass betsling... Aldeles för vass tycker jag. Man kan inte rida på kontakt för då tar kedjan under hakan. "min" travhäst spänner sig bara i nacken och knäcker av när jag rider på hackamore, det Går inte att få fram henne. Kapson har jag provat och det funkade jättebra förutom att min var för skarp för henne. (Väldigt känslig häst) Men en lite mildare kapson, typ en oledad bred läderklädd är säkert en jättebra idé. Håller absolut med Pinky om att bettlöst på travare är bra för att bryta mönstret. Min medryttarhäst är inriden på hackamore men i julas var tandläkaren ute och fixade så nu går hon som en klocka på bett. Från början gick det inte att rida på bett tydligen, hon bara la sig på och drog. Men nu är hon så duktig:love:

Jag rider min heta f.d hopphäst på ponnyhack när jag rider ut osv.
Det funkar jättebra och hon släpper efter jättefint (blir lätt spänd i
halsen på bett) och går i en låg fin form med lång nacke.

Det är inget bett jag tränar för mycket på då jag anser att det är
alldeles för lätt att knäcka av hästen och tycka att man är sååååå
duktig.

Kan vara idé att variera med ihop med bett. Men är hästen het eller stark? En stark häst behöver ofta med dressyr. En het häst är inte riktigt samma sak men kan bli stark om man inte passar sig utan börjar segdra i dem. En het häst kan fungera på hackamore om man är JÄTTEförsiktig för det blir lätt för skarpt och då viker hästen bara in näsan. Jag hade en het häst som i perioder blev stark (när jag slarvade med lydnaden:o ) och jag var med om att hon tog över mot hacket (blev stark) och bara vek in näsan, sänkte halsen och pep iväg med mig och jag fick inte upp skallen på henne. Tur att jag kände hästen och visste att hon skulle hålla sig på benen. Sedan blev det mer dressyr igen...

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
439
Senast: Sirap
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 613
Senast: Badger
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka