• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hoppryttare_Miró
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 918
Sv: Hackamore

min häst anfaller bett så jag rider med hackamore och det funkar jättebra, jag rider mest med långa tyglar och har hackamoret väldigt löst ty då lyssnar hon bättre. Jag tycker det är snällare mot hästens mun att skona den från att ha järnskrot i munnen, man kan INTE knäcka nosbenet med dagens hackamore!

min häst anfaller bett så jag rider med hackamore och det funkar jättebra, jag rider mest med långa tyglar och har hackamoret väldigt löst ty då lyssnar hon bättre. Jag tycker det är snällare mot hästens mun att skona den från att ha järnskrot i munnen, man kan INTE knäcka nosbenet med dagens hackamore!

Haha nej det kan man inte. Du har så rätt i det så. Jag har en bit mjukt skinn med foder över nosen. Inte hårt för fem öre med andra ord. En grimma är hårdare... Lycka till att knäcka nosbenet med det...:cool:

Hackamore är bra till hästar som har mkt känslig mun eller av annan anledning inte trivs med bett. Eller, som i mitt fall, så föredrar matte att inte stoppa grejer i munnen på hästen om det inte behövs/hästen gillar det mkt bättre.

Det finns olika modeller på hackamore, längden på stängerna är det som främst avgör hur skarpt det är. Sedan spelar kedjan/kinnremmen och nosdelen också roll.

Hackamoret är ett skarpt "bett" och bör bara användas av rutinerade ryttare. En nackdel är att man inte kan ta ledande tygeltag, och det sägs att det kan bli svårare att svänga med det än med bett, men det har jag aldrig märkt på mina hästar!

Hackamoret på bilden, vart har du hittat det?

Hej

Att rida på hackamore tycker jag ser betydligt mysigare ut för hästen.

Det som bestämmer hur skarpt bettet är det är handen! Den som rider på ett vanligt tredelat bett kan göra bettet "ondare/starkare" än t. ex kandarstång med hjälp av ryck o slit.

Det finns ju hackamore med kedja på nosen o jätte långa skänklar, rycker du kraftigt i ett sånt så kan det nog gå riktigt illa!

Själv så rider jag på hackamore till 98% Då min ponny trivs bättre med det. Jag gör allt med bettet, tömkör, hoppar, dressyrar, skogspromenader m.m

Tycker det är toppen!

Du behöver aldrig tänka på att värma ett bett, du behöver inte tänka på att vänta med godbiten tills hästen har kommit in i boxen m.m

Du kan ju tänka dig själv skulle du vilja ha, en otäcksak i munnen?

:)

Ja okej jag tycker inte att han ska ha ett sådant hackamore, isåfall ett vanligt (det med inte så långa sänklar) han behöver verkligen inget skärpt. Han är verken het eller känslig i munen. Reagerade på att det ser så stort och elakt ut men det var det tydligen inte, det var därför jag var tvungen och fråga er.

Bettet från bilden är tagit från google då man inte kunde kopiera det från hööks, det är det från hööks han har fått.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
502
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
610
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka