Hade ni bytt stall?

Trocadero_lover

Trådstartare
Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite velig...
Har en tävlingshäst,hbl sto som vi tränar mycket med, ska börja tävla också är tanken. Hon är 11 år och en häst som behöver tränas & ridas ordentligt för att må bra. Som det är idag får vi åka & köra till ridhuset 4-5 ggr i veckan, tar ca 10-15 min enkel resa.. det är inte så långt men varje dag ska trailern kopplas på/av, backas in.. lastas osv..
Dessutom har jag problem med nacke & rygg, så jag klarar inte riktigt alla stallsysslor och jag kan inte rida min häst 7 ggr i veckan utan måste ha hjälp med det(syster & jag delar på henne). Vi löser manegekort som kostar 4500 kr/år hos stall 2 (där tränar vi 1-2 ggr vecka och rider för övrigt).

Stall 1 där jag är idag kostar 1000 kr /månad (utan mat) & har:
-Varm/kall vatten
-Uppvärmd sadelkammare, torktum för täcken
-Stora hagar (dock inte de bästa.. väldigt blöta & leriga)
-Ridbana (Som dock inte är den bästa, sällan ridbar och ganska tung)hinder finns
-Ridvägar är väl okej men det är inte så jättegott om
-Jag har 10 min bilresa till stallet och sista biten är en 2 km lång grusväg med långa backar & kurvor och det är inte den bästa. Ofta hål och gropar (även sommartid), på vintern kan inte stallägaren garantera att jag kan ta mig till mina träningar osv, ibland kan det gå ibland kan man inte köra på 1 månad osv...
-Min häst har extremt stor & fin box (fölbox), inte i så många stall man får det. Varför hon fick det var för att jag var orolig för hennes piphas som hon fick när vi flyttade in. Då hade hon en normalstor box och stod jämte en herre som uppvaktade henne (tyvärr var de inte galler längs hela vägen), vilket ledde till att hon sparkade i väggen & fick det. Dock så försvann den och jag tror inte hon fick den pga boxens storlek utan mer pga att hon inte gillade sin boxgranne
-Mockar hela stallet på 4 boxar en gång/vecka, byter vatten,sopar, lägger in mat..
-Gör iordning krafftfoder samt höpåsar varje dag själv
-Spån ingår, hösilage kan jag köpa för 1kr/kg
-Hovslagaren kommer dit och tar 600 kr för helskoning
-Det finns möjlighet till att få hästkompisar, dock så har hon fått gå själv ändå pga att hon brunstar och det finns bara valacker där
-stallägaren är super att ha & göra med, ställer alltid upp och hjälper gärna till om man är på semester (rider dock inte..)
-Stallet är helt okej, ganska stort (finns 7 boxar) och mysigt men inte alltid bästa ordningen.
-Mycket utevistelse 6-20.00, in & utsläpp ingår alla dagar
-Täckesbyte ingår, men helst ska de ha rätt täcke på sig
-Är bara jag som är hyresgäst, ägaren kan tänka sig ha inne max 1 hyresgäst till

Stall 2,där jag blivit erbjuden box 2000 kr /månad
-Varm(99% säker) + kall vatten
-Troligtvis uppvärmd sadelkammare (hur det är med täckes rum vet jag inte)
-Bra hagar men inte lika stora som stall 1, inte leriga utan mer torra
-Ridhus samt bra ridbana med hinder
-Ridvägar tror jag att det finns fler av, det är inte sämre iaf
-Går alltid ta sig till & därifrån även vintertid
-Mycket fint & välskött ställe, ordning & reda
-Mockning, in & utsläpp ingår alla dagar
-Hö finns att köpa för ca 2 kr/kg
-Hö & kraftfoder tror jag att man själv gör iordning till sin häst men ej säker, det är ett "fullservice" stall
-Täckesbyte ingår eg inte, men i värsta fall kan det göras
-2 hyresgäster där idag
-Normal box, inget extravagant utan normala mått
-Tränare kommer till anläggning 1 gång/v + varannan vecka också (vi åker hit & tränar både hopp/dress) Så vi slipper ju allt körande...
-Litet stall, mysigt
-Hovslagare kommer dit & kostar 900kr eller 1200kr beroende vilken du väljer, ev så kan jag behålla nuvarande hovslagare men då får jag åka till han ca10-15 min enkel resa och då tar han 600 kr + att man får köpa skorna själv
-Massör/kiropraktor kommer regelbundet
-Utevistelse ca 7-17 (beror på hur vädret är)
-Spån ingår, men kommer dock få köpa till lite eftersom hon måste ha extra mkt (vill inte få tillbaka piphasen)
-Hon får troligtvis alltid gå själv i hagen, kan ev gå & lösa om man pratar med de andra hyresgästerna, tror dock de bara är valacker där ändå..
-Ägaren är trevlig och bra att ha & göra med, vet inte hur det är om man åker på semester men kan inte hon så kanske någon annan i stallet kan hjälpa till. Ägarens dotter tränar vi också för när hon är hemma, hon rider även till vår häst i mellanåt
-Min kusin är i grannstallet så hon kan hjälpa mig att rida om jag åker bort

Så hur hade ni gjort?
 
Sv: Hade ni bytt stall?

Jag hade också valt stall nr 2.
Är man igång och tränar flitigt är bra ridbana/ridhus på "hemmaplan" ett stort plus!
 
Sv: Hade ni bytt stall?

Egentligen är det inte är så mycket att tveka på, bara jag som är nojjig. Jag trivs så bra men samtidigt fungerar det inte som det ska...
Sen kanske jag är lite nojjig om att hon får piphas igen, men de får man väl lösa då isåfall.
Det blir lite dyrare, men det är ju också bekvämt!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 657
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 812
Senast: Sorgsen
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp