Häck, staket eller kanske plank?

Emor

Trådstartare
Ja, vad ska jag ha egentligen?

Jag vill bygga in mig. Framsidan av huset är ut mot vägen, och jag vill inte se vägen. ( I know, bra att komma på det nu, då borde jag köpt ett annat hus, men jaja). Framsidan är eg bara parkering, och i framtiden ska det byggas carport där vilket givetvis kommer göra sitt på insynen, men jag är otålig, och något ut mot vägen ger dessutom lite markering till barn, hundar och grannar att använda infarten till in och utgång.

Marken är stenig, den består idag av 80 % blåbärsris ungefär där jag vill plantera. Resten är lite tama försök till gräsmatta, men det är ärligt mest mossa, och några björkar. Bitvis skuggigt, bitvis soligt. Klimatzonen är norrland, tror jag har zon 5. Vad för häck funkar här? Så tät och snabbväxande som möjligt. Eller är plank bättre? Fast det ser lite ogästvänligt ut. Jag är iofs lite ogästvänlig, men risken finns ju att barnen i framtiden lär klaga på att ingen vågar sig in innanför "muren" om jag sätter upp ett 2,5 högt plank runt hela gården...

Jag är som sagt ute efter rätt snabb förbättring på utsiktsfronten, behöver inte vara vintergrön häck, har insett att det blir svårt tillsammans med mina önskemål om att det ska gå fort (panikplanterade några stackars granar där som var 3 dm höga förrförra sommaren, dom är fortfarande 3 dm höga. Hade dom växt snabbt hade det varit ett bra alternativ, högt och tätt.
 
Zon 5 har du i det inre av Småland och runt mälardalen? Var bor du?

För egen del är jag väldigt förtjust i vanlig bondsyren. Med lite vettig vattning och gödsling växer de till flera meters tät höjd på bara några få år. Plus att de blommar ljuvligt....

Men det är förstås lite enklare om vi får se en bild ...:)
 
Ja, . Klimatzonen är norrland, tror jag har zon 5. .
svensk_tradgard_zonkarta.jpg
 
Ja, vad ska jag ha egentligen?

Jag vill bygga in mig. Framsidan av huset är ut mot vägen, och jag vill inte se vägen. ( I know, bra att komma på det nu, då borde jag köpt ett annat hus, men jaja). Framsidan är eg bara parkering, och i framtiden ska det byggas carport där vilket givetvis kommer göra sitt på insynen, men jag är otålig, och något ut mot vägen ger dessutom lite markering till barn, hundar och grannar att använda infarten till in och utgång.

Marken är stenig, den består idag av 80 % blåbärsris ungefär där jag vill plantera. Resten är lite tama försök till gräsmatta, men det är ärligt mest mossa, och några björkar. Bitvis skuggigt, bitvis soligt. Klimatzonen är norrland, tror jag har zon 5. Vad för häck funkar här? Så tät och snabbväxande som möjligt. Eller är plank bättre? Fast det ser lite ogästvänligt ut. Jag är iofs lite ogästvänlig, men risken finns ju att barnen i framtiden lär klaga på att ingen vågar sig in innanför "muren" om jag sätter upp ett 2,5 högt plank runt hela gården...

Jag är som sagt ute efter rätt snabb förbättring på utsiktsfronten, behöver inte vara vintergrön häck, har insett att det blir svårt tillsammans med mina önskemål om att det ska gå fort (panikplanterade några stackars granar där som var 3 dm höga förrförra sommaren, dom är fortfarande 3 dm höga. Hade dom växt snabbt hade det varit ett bra alternativ, högt och tätt.

Sätt upp ett plank du :)
Skulle det kännas för instängt om några år är det ju bara att ta bort.

Ska du sätta häck eller något annat växtligt kommer det ju ta sin lilla (!) tid att växa tillräckligt för att bli ett hyggligt resultat.
 
Ok, bilderna är katastrof.

här är "vår" avgrävda väg, denna biten som jag rider på använder bara vi, men utsikten är den jag vill bygga bort.



Här är gränsen ut mot vägen, som jag inte vill se, fast taget mot huset...
 
Ok, bilderna är katastrof.

här är "vår" avgrävda väg, denna biten som jag rider på använder bara vi, men utsikten är den jag vill bygga bort.



Här är gränsen ut mot vägen, som jag inte vill se, fast taget mot huset...
Jag röstar på syrenbuske. Den har ju ett dekorationsvärde i sig, och blir inte lika tät och "mörk" som ett plank. Och typ skötselfri! (i mååånga år iaf) Går säkert köpa lite större exemplar via plantskola, som kan beställa om de inte har hemma. Men läs på om olika sorter, så du inte råkar köpa någon förädlad sak som fryser ihjäl och blir max 1m..... Gärna för härdig istället så att den garanterat trivs :) doftar ljuvligt!
 
Jag röstar på syrenbuske. Den har ju ett dekorationsvärde i sig, och blir inte lika tät och "mörk" som ett plank. Och typ skötselfri! (i mååånga år iaf) Går säkert köpa lite större exemplar via plantskola, som kan beställa om de inte har hemma. Men läs på om olika sorter, så du inte råkar köpa någon förädlad sak som fryser ihjäl och blir max 1m..... Gärna för härdig istället så att den garanterat trivs :) doftar ljuvligt!
O förökar sig som ogräs.
 
Vi har syrenbuskar som växer typ i/kring en stenmur, typ bersåaktigt, de är jättegamla och förökar sig ingenting? Jag har iofs inte försökt ha ihjäl den heller, det kanske inte går :)
Testa att stressa dem lite - typ beskära. Då ska du se att det händer grejor :D

Jag har grävt upp rotskott och gjort många meter häck i mina dar. De är lätta!
 
Testa att stressa dem lite - typ beskära. Då ska du se att det händer grejor :D

Jag har grävt upp rotskott och gjort många meter häck i mina dar. De är lätta!

I see... men de är fina som de är så jag ska nog inte stressa dom i onödan alltså ;)

Men kör ofta förbi ett ställe som har en syrenhäck väldigt lik denna bild, hur fint som helst enligt mig, lummigt istället för kala staket är min melodi! (ska jag säga som har staket längs ena långsidan... men den ska bytas ut mot stenmur som det va förr i tiden.. som de förr i tiden bytte ut mot staket för det va modernt... ska vi tro att mina framtida barnbarn kommer ta bort stenmuren igen och sätta staket?)
mammas-bilder-080_169492967.jpg
 
En annan fördel med tuja är att den blir hög och är städsegrön. Funderar faktiskt att sätta som vindskydd/insynskydd mot grannens maskinhall och vinden som tar mest fart över fälten från det hållet.
 
I see... men de är fina som de är så jag ska nog inte stressa dom i onödan alltså ;)

Men kör ofta förbi ett ställe som har en syrenhäck väldigt lik denna bild, hur fint som helst enligt mig, lummigt istället för kala staket är min melodi! (ska jag säga som har staket längs ena långsidan... men den ska bytas ut mot stenmur som det va förr i tiden.. som de förr i tiden bytte ut mot staket för det va modernt... ska vi tro att mina framtida barnbarn kommer ta bort stenmuren igen och sätta staket?)
mammas-bilder-080_169492967.jpg
Jättefint!
För min del så har skötseln bara varit att när de blivit glesa och höga, med grönt bara i övre delen , klippa ner dem.

Grannen klippte ända nere vid marken förrförra sommaren. De är en rejäl häck igen.
 
Jag är och velar, trodde jag bestämt mig för plank då jag är rädd att häcken lär bli överskottad och jag hoppas att grannarna är lite mer rädda om ett plank... Men häck skulle vara lite trevligare, är bara rädd att den kommer misstrivas i den steniga marken.

Men, hur gör jag egentligen bäst vid björkarna?



 
När du satt dit planket finns det ju inget som hindrar att du planterar syrener på insidan :D Sätt dem tätt emot så kommer de att ta över
 
Du får nog nöja dig med staket vid björkarna beroende på hur fuktig marken är. Björkar är törstiga och risken är stor att de suger musten ur en häck om du inte är beredd att vattna ofta och mycket.
 
Du får nog nöja dig med staket vid björkarna beroende på hur fuktig marken är. Björkar är törstiga och risken är stor att de suger musten ur en häck om du inte är beredd att vattna ofta och mycket.
Sant.
tänkte inte på det...

Björkar är eländesträd. Inget växer i närheten av dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp