Bukefalos 28 år!

Hälsosamtal på jobbet?

Jag tänker att man kan vara orolig över vad det man säger kan användas till.

Har själv jobbat i en arbetsgrupp där alla mådde dåligt för att den närmsta chefen helt och hållet saknade kompetens för jobbet. Trots protester innan tillsättningen fick personen tjänsten. När chefen ovanför pratade med de i gruppen fick vi kastat tillbaka på oss själva att det var oss det var fel på och inte chefen. Istället fick vi pikar av chefen ovanför baserat på sådant vi sagt angående ohälsan på arbetsplatsen, och ingen förändring skedde.

Till slut fick vi gehör från en annan chef som förde det vidare och båda ovanstående chefer är nu borta från sina tjänster.


Vad gäller det omdiskuterade ordet rehab tänket jag spontant på sjukgymnastik, inte på missbruk, och då är jag ändå socialsekreterare. Vi brukar prata om behandling när det handlar om missbruk.
 
Jag tänker att man kan vara orolig över vad det man säger kan användas till.

Har själv jobbat i en arbetsgrupp där alla mådde dåligt för att den närmsta chefen helt och hållet saknade kompetens för jobbet. Trots protester innan tillsättningen fick personen tjänsten. När chefen ovanför pratade med de i gruppen fick vi kastat tillbaka på oss själva att det var oss det var fel på och inte chefen. Istället fick vi pikar av chefen ovanför baserat på sådant vi sagt angående ohälsan på arbetsplatsen, och ingen förändring skedde.

Jag tror du slog huvudet klockrent på spiken :bow:
 
Fast vi trivs nog ganska bra på jobbet egentligen det är vår oftast frånvarande allmänt nonchalanta chef som är problemet skulle jag tro ;)

Jag tror att det är vettigt att se chefen som en del av arbetet, och inte bara en sjuk svulst på en frisk kropp. Chefen ÄR liksom arbetet, inte minst för att det är mer sannolikt att chefen sitter stadigt och andra får gå. Chefen är svår att ändra på, den egna situationen lättare.
 
Jag tror att det är vettigt att se chefen som en del av arbetet, och inte bara en sjuk svulst på en frisk kropp. Chefen ÄR liksom arbetet, inte minst för att det är mer sannolikt att chefen sitter stadigt och andra får gå. Chefen är svår att ändra på, den egna situationen lättare.

Men chefen är ju sällan på arbetet :confused: och när chefen väl är där så visar chefen minimalt med intresse för verksamheten.
Ett team hade fått ett katastrofalt schema som chefen har godkänt, mina kollegor har påpekat att det faktiskt måste ändras då i stort sett alla fått färre timmar och därmed kommer att få mindre i lön än vad de faktiskt har i sin anställning. Schemat var också rejält orättvist. Och under hösten så schemat flera gånger varit lagt så vissa inte ens kunnat ta en toalettrast på sex timmar.
Några ändringar har gjorts men fortfarande så har inte alla fått sina timmar. Schemat börjar gälla idag O_o (Detta fick jag reda på igår faktiskt då det inte rör mitt team)
Man har väl åtminstone rätt att få de timmar man har i sitt anställningsbevis? Och rätt till toarast? Och om vi inte är tillräckligt bemannade för att det saknas timmar eller saknas folk vid arbetstoppar så kan inte vi ändra schemat det måste godkännas av chefen. Så hur kan vi då ändra den egna situationen?
 
Men chefen är ju sällan på arbetet :confused: och när chefen väl är där så visar chefen minimalt med intresse för verksamheten.
Ett team hade fått ett katastrofalt schema som chefen har godkänt, mina kollegor har påpekat att det faktiskt måste ändras då i stort sett alla fått färre timmar och därmed kommer att få mindre i lön än vad de faktiskt har i sin anställning. Schemat var också rejält orättvist. Och under hösten så schemat flera gånger varit lagt så vissa inte ens kunnat ta en toalettrast på sex timmar.
Några ändringar har gjorts men fortfarande så har inte alla fått sina timmar. Schemat börjar gälla idag O_o (Detta fick jag reda på igår faktiskt då det inte rör mitt team)
Man har väl åtminstone rätt att få de timmar man har i sitt anställningsbevis? Och rätt till toarast? Och om vi inte är tillräckligt bemannade för att det saknas timmar eller saknas folk vid arbetstoppar så kan inte vi ändra schemat det måste godkännas av chefen. Så hur kan vi då ändra den egna situationen?

Nu går vi in och pratar om din specifika situation, vilket kanske inte för tråden direkt framåt?

Nej, man har inte rätt att få sina timmar enligt anställningsbevis, men man har rätt att få ersättning för anställningsgraden.

Visst kan man arbeta för att få chefen underminerad, men det går åt mycket energi, och med tveksamt resultat.
 
Har man rätt till rast under ett sex timmarspass?

Efter fem timmar har du rätt till rast alternativt måltidsuppehåll. Jag har inte kommenterat det i mitt tidigare inlägg. Uppfattade det inte som ett rådgörande svar på en punktad lista helt enkelt. Kanske läge för en egen tråd om det var ämnat som en frågaförteckning?
 
Men chefen är ju sällan på arbetet :confused: och när chefen väl är där så visar chefen minimalt med intresse för verksamheten.
Ett team hade fått ett katastrofalt schema som chefen har godkänt, mina kollegor har påpekat att det faktiskt måste ändras då i stort sett alla fått färre timmar och därmed kommer att få mindre i lön än vad de faktiskt har i sin anställning. Schemat var också rejält orättvist. Och under hösten så schemat flera gånger varit lagt så vissa inte ens kunnat ta en toalettrast på sex timmar.
Några ändringar har gjorts men fortfarande så har inte alla fått sina timmar. Schemat börjar gälla idag O_o (Detta fick jag reda på igår faktiskt då det inte rör mitt team)
Man har väl åtminstone rätt att få de timmar man har i sitt anställningsbevis? Och rätt till toarast? Och om vi inte är tillräckligt bemannade för att det saknas timmar eller saknas folk vid arbetstoppar så kan inte vi ändra schemat det måste godkännas av chefen. Så hur kan vi då ändra den egna situationen?
Som andra påpekat så är chefen en del av arbetet, oavsett om denne är närvarande eller inte. Vad gäller schemaförändringar så skall de godkännas av facket.
 
Jag skulle säga att det är väldigt ovanligt jämfört med hälsosamtal på över 50000 träffar ;).

Hälsosamtal hade vi på den hälsocentral där jag jobbade- dvs sjuksköterskor hade med patienter. Så att det förekommer i vården av patienter är nog en klar anledning till att det blir många träffar där.

OnT: Vi har alltid haft så att är man borta 6 ggr på ett år eller 4 på ett halvår så måste chefen göra något- och sedan vad chefen de facto gör har hittills varit väldigt individuellt. De får ut det automatiskt från nån form av system som blinkar att nu har Persson varit borta igen, alarm alarm. En del har då valt att klicka bort det direkt för de tror sig veta att Persson hade strul efter sin trafikolycka och det där har vi koll på, och en del blir nervösa och vill ha samtal. Jag tycker att det är i sig en bra grej, för att främst fånga upp den frånvaro som inte beror på tex bakterier utan att nån har missbruk eller vantrivs eller av annan orsak är på gång mot utbrändhet- men det är ett väldigt trubbigt instrument som jag tycker kunde justeras. Tex kan man nu vara borta två månader i taget tre ggr per år och INTE bli kallad, medan den som är borta 4 enstaka dagar pga tex migrän direkt hamnar i alarmgruppen. Det är lite snett.
 
Rehabsamtal - skulle för mig vara ett samtal med en överordnad för att ta reda på om det är något som skulle behöva förändras för att minska risken för framtida sjukfrånvaro.
Är det så enkelt som att man haft femtielva förkylningar samma höst, beroende på tre barn på förskola-skola som drar hem smitta, så är det ju inte mycket man kan göra. Chefen kan ju inte direkt kräva att man ska göra sig av med barnen för att slippa bli förkyld...
Är orsaken att man känner sig stressad pga för hög arbetsbelastning, så går ju det att åtgärda.
Är orsaken att man har missbruksproblem, så finns det hjälp att få för det också.
Är man sjukskriven pga värkproblematik kanske en anpassning av arbetsställning och/eller -uppgifter kan vara tänkbar.
Osv.
 
Vad gäller det omdiskuterade ordet rehab tänket jag spontant på sjukgymnastik, inte på missbruk, och då är jag ändå socialsekreterare. Vi brukar prata om behandling när det handlar om missbruk.

Ja, samma här - inte specifikt sjukgymnastik men olika åtgärder. När vi arbetar med missbruk kommer ordet "rehab" in i bilden först efter avslutad behandling. (Jag är inte socialsekreterare utan jobbar med HR.)
 
Som andra påpekat så är chefen en del av arbetet, oavsett om denne är närvarande eller inte. Vad gäller schemaförändringar så skall de godkännas av facket.

Den fackliga organisationen godkänner ingenting, utan medarbetaren skall ha fått sin schemaförändring senast 14 dagar före det börjar gälla.

Ofta resonerar arbetsgivaren med de fackliga och de har därmed rätt att få information - men godkänna, behöver de inte göra. Om facket inför en schemaförändring, är oenig med arbetsgivaren, så kan det begära överläggning, dvs ett nytt möte där man diskuterar konsekvenser etc.

Utgångspunkten är att arbetsgivaren följer de avtal som gäller vid schemaläggning och följer man dessa händer i regel ingenting, utan arbetsgivaren beslutar det den önskar.
 
Senast ändrad:
Fast vi trivs nog ganska bra på jobbet egentligen det är vår oftast frånvarande allmänt nonchalanta chef som är problemet skulle jag tro ;)

Har ni tagit upp med chefen hur ni skulle vilja att denna bemöter er?

Jag har nyligen varit med på ett möte på jobbet där en chef träffade sin lokala fackliga, som på ett fint sätt uttryckte att arbetsgruppen ibland upplever det som om: "du lyssnar, men inte hör".

Det blev ett mycket bra och konstruktivt samtal.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 885
Senast: monster1
·
Skola & Jobb För att inte hänga ut min arbetsplats så skriver jag under anonymt nick. För två år sedan fick jag chansen att starta upp en etablering...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Maoam
·
Skola & Jobb Ja, hur är det egentligen "normalt" med kontakt med jobbet när man är sjuk? Hur ofta och hur mycket? Telefonsamtal, mail eller sms...
2
Svar
21
· Visningar
12 338
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Min BM har satt mig fullständigt på pottkanten. :cry: Är nu gravid i 27:e veckan, kör tung lastbil i mit arbete. Mår för övrigt...
2
Svar
25
· Visningar
3 201
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp