hälta, som uppkom hos förra ägaren!

Sv: hälta, som uppkom hos förra ägaren!

Hur har ni använt hästen under den här tiden? Hur satte ni igång den och hur rider ni, jag det är många frågor som ingen här kan svara på. Så mycket kan skada en häst på kort tid.
Visst kan den ha haft skador men om ni gjorde böjprov låter det konstigt att det skulle funnits ledinflammationer på tre ben:confused::crazy:

Det är omöjligt att svara på vad som är vad, vad fanns innan, vad kan ha uppstått genom ridning hos nya ägare, osv osv. Det är tråkigt men jag tror inte ni kan komma nån vart om ni besiktigare UA och sen var nöjda. Troligen är den då värre nu i alla fall när det upptäcktes.
 
Sv: hälta, som uppkom hos förra ägaren!

*KL
men om du erbjuder dom att köpa tillbaka hästen måste du uppge vad du hittat annars är det du som undanhåller info om hästen tillstånd. Tyvärr kan du inte kräva dom på nånting om man inte tar hästen till klinik där detta hade kunnat upptäckas så räknas det inte som dolt fel utan att du brustit i undersökningsplikten tyvärr, som någon sa hoppas du har hästen bra försäkrad!
 
Sv: hälta, som uppkom hos förra ägaren!

Hur har ni använt hästen under den här tiden? Hur satte ni igång den och hur rider ni, jag det är många frågor som ingen här kan svara på. Så mycket kan skada en häst på kort tid.
Visst kan den ha haft skador men om ni gjorde böjprov låter det konstigt att det skulle funnits ledinflammationer på tre ben:confused::crazy:

Det är omöjligt att svara på vad som är vad, vad fanns innan, vad kan ha uppstått genom ridning hos nya ägare, osv osv. Det är tråkigt men jag tror inte ni kan komma nån vart om ni besiktigare UA och sen var nöjda. Troligen är den då värre nu i alla fall när det upptäcktes.

Men knäledsinflammationerna är ju inte det ända. Hade ju även förändringar i framknäna. Satte igång henne långsamt genom att skritta ett par veckor och sen trava osv. Har inte ridit henne så mkt en del uteridning och litte paddocksridning- mest då skänkelhjälper m.m
 
Sv: hälta, som uppkom hos förra ägaren!

*KL
men om du erbjuder dom att köpa tillbaka hästen måste du uppge vad du hittat annars är det du som undanhåller info om hästen tillstånd. Tyvärr kan du inte kräva dom på nånting om man inte tar hästen till klinik där detta hade kunnat upptäckas så räknas det inte som dolt fel utan att du brustit i undersökningsplikten tyvärr, som någon sa hoppas du har hästen bra försäkrad!

Ok, kommer inte att erbjuda dem att köpa tbx hästen
 
Sv: hälta, som uppkom hos förra ägaren!

Tyvärr så går inget av detta som dolt fel. Hoppas som sagt du har en bra försäkring! För är det inte bara inflammationer utan förändringar så kan det bli mycket dyrt!
 
Sv: hälta, som uppkom hos förra ägaren!

Tecknade du ingen försäkring? MEN tror din vet att förslitningarna fanns innan du köpte, så täcker troligen ej försäkringen detta.

Var hästen billig?

Även en 3-årig häst som bara gjort 8 starter kan vara rejält sliten. Det brukar synas på priset som oftast är bra mycket lägre än för en häst som ej tränats.

Det finns de 3-åringar med smärre skador som säljs för 5000 kr... Då kan man räkna med att något kan vara fel.
 
Sv: hälta, som uppkom hos förra ägaren!

Tecknade du ingen försäkring? MEN tror din vet att förslitningarna fanns innan du köpte, så täcker troligen ej försäkringen detta.

Var hästen billig?

Även en 3-årig häst som bara gjort 8 starter kan vara rejält sliten. Det brukar synas på priset som oftast är bra mycket lägre än för en häst som ej tränats.

Det finns de 3-åringar med smärre skador som säljs för 5000 kr... Då kan man räkna med att något kan vara fel.

vi har försäkring på henne. gäller inte försäkringen om skadan fanns innan vi köpte henne?:O
Hon kostade en del mer än 5000kr..
 
Sv: hälta, som uppkom hos förra ägaren!

Tyvärr så går inget av detta som dolt fel. Hoppas som sagt du har en bra försäkring! För är det inte bara inflammationer utan förändringar så kan det bli mycket dyrt!

vi har en bra försäkring på henne
 
Sv: hälta, som uppkom hos förra ägaren!

vi har försäkring på henne. gäller inte försäkringen om skadan fanns innan vi köpte henne?:O
Hon kostade en del mer än 5000kr..

Det beror helt på hur ni gjorde när ni tecknade försäkringen:
- om ni tog över den tidigare ägarens försäkring och hästen varit konstant försäkrad sedan långt tidigare kommer sannolikt försäkringen ersätta
- om ni tecknad en ny försäkring i samband med köpet och er veterinär nu säger att skadan fanns innan ni köpte/tog över hästen kommer försäkringen sannolikt inte ersätta något, eftersom då skadan ju redan fanns i och med att försäkringen tecknades. Inga försäkringar ersätter sådant som fanns innan teckningsdatum, undantaget vissa saker som inte gått att vare sig upptäcka eller misstänka vid undersökning/besiktning, och då menas vanligen en ordentlig undersökning/utredning/besiktning på klinik - vilka saker det gäller kan stå specificerat i försäkringsvillkoren.

Det bästa man kan göra när man köper häst är att om möjligt ta över den tidigare ägarens försäkring. Det brukar ofta gå att ordna enkelt på telefon om man har tidigare ägarens försäkringsnummer eller personnummer. Jag gjorde så när jag köpte min nya häst, och såg till att ha det klappat och klart innan jag ställde honom på transporten när jag skulle hämta honom.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Övr. Grenar köpte ett fullblod i somras. Vetbesiktning gjordes innan köp med U.A. Men när vi fick hem henne var hon halt,´har sedan upplevts som...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: tifo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp