hältutredning!

S

sax

buhuhuuu :( min häst är skadad (igen). Efter en fadäs i hagen som slutade med en has glidning vänster bak som resulterade i ett skrapsår på hasspetsen, hälta i tre veckor idag och nu får jag alltså åka till klinik och röntga på tisdag....
sen jag köpte honom i november förra året har jag fått dra vargtänderna, haft ett fliksår vänster fram vid kronranden, haft div problem med växtperioder och trotsålder, stakningsskada på sommarbete vänster bog, viktnergång, ringorm, sticksår vid ögat och nu nåt fanskap i bakbenet...
När ska det sluuuuta??!!??!!
 
Sluta? Menar du att det slutar? Åh fan, det ser jag fram emot :devil:

Skämt åsido, jag vet hur det är när elände avlöser elände, men när det slutar kan jag inte sia om, jag väntar som sagt än, och jag har tragglat i FYRA ÅR nu med elände som avlöst varandra, hästar som fått nödslaktas etc.

Just nu har jag två hästar, ingen av dem är okej. Valacken väntar på ny hältutredning på måndag, åringen väntar på hovslagaren som kommer nu på fm och ska kolla vad vi kan göra år tendenserna till bockhov.

Åringen är 10 månader och har snart en veterinärjournal som konkurrerar ut lokaldelen i telefonkatalogen. :crazy: valackens journal konkurrerar ut den vanliga telefonkatalogen :cry:
 
Nej, det är inte särskillt skojsigt!
Precis när det känns som om man ska komma vidare i utbildningen så händer något som sätter stopp och så får man börja om på ruta 1 igen.

Taskigt att vissa har tur år ut och år in och man själv få stå med näsan lång mestadels av tiden...
Fy sjutton va trött jag är på det! :mad:
 
Jotack...jag åker in med BÅDA på klinik på tisdag. Känns som någon däruppe försöker säga mig något? (Typ GE UPP OCH LÄGG NER eller nåt sånt).

Och räkningen lär bli jättekul... *INTE* Dubbla självrisker, två vacc och en tandrasp plus 20% av övriga kostnader. MINIMUM jag åker på själv är 5000 kr. Jag ska nog överväga det där med guldfiskar på allvar snart..
 
Jag får väl vara glad att jag "bara" har en kvar just nu...
Har ingen bra erfarenhet av kliniker, sist fick jag ta bort min ena pålle på plats för det gick inte att göra något.
Hans hovled hade "luckrat" upp av ett spiktramp 1,5 år tidigare och gick inte att rädda...
lite senare fick min andra häst avlivas pga av astma och nu har nummer 3 säkert något annat läskigt. Jag ställer redan in mig på det värsta med min otur!
 
Jaha. Det verkar som om fler har samma otur som mig. HAr nyss tagit borten häst som aldrig blev bra efter diverse saker. Köper en ny fräsch häst som blir efter 4 veckor sparkad genom hagen bredvid!! Mitt på hasleden och detta resulterar i ett stort överben, en lös benbit och ev. spatt!! Så jag står också på ruta ett. Rehabilitera , rehabilitera.....betala, betala och aldrig får man börja med det man vill göra!!!!
Man börjar fundera på att börja rida på ridskola igen, då behöver man inte fundera på dessa skador jämt!!!

Visst är det som själva f-n, ska inte hästar hålla bättre än så???? VArför alla dessa skador. I vårt stall är det 5 av 7 hästar som haft stora problem av diverse saker. Är detta normalt??
 
Det känns nästan som om fler hästar står skadade än som rids, faktiskt! Känns väldigt uppiggande....ska inte klaga, har ännu inte haft större problem med min dam...men det kommer nog *pessimist*.

Hoppas det går bra med era hästar!
 
Känner igen mig i dina första meningar… Efter att ha fått triangelmärka min förra häst och sålt honom som promenadhäst till en ”mindre krävande” ryttare, köpte jag istället en ny häst som jag skulle träna och tävla. Han var helt fräsch och skadefri – i bra hull och i full kondition.
Tre veckor senare skadar har sig på något i hagen (?) och skär av ena tåsträcksenan fram :crazy:. Sedan den skadan har det ena avlöst det andra. Sparkar av andra hästar, sparkar av sig själv (smart), magkatarr, förstoppning, sträckningar, vrickningar – ja i praktiskt taget det mesta...
Det enda jag kan trösta mig med är att det inte blivt något mer RIKTIGT allvarligt sedan den första skadan (ta i trä), men alla småskador hindrar oss från att komma någonstans! Man sätter igång och har lagom kommit igång ordentligt – och så vips har hästen skadat sig igen. Rehabilitering och så börjar man om igen... Om man någon gång kunde skylla på sig själv, att det är JAG som har orsakat hans skador genom för hård/för dålig ridning – men det är ju han som klantar sig hela tiden!
Det är verkligen tröttsamt! Ännu mer tröttsamt är att man är så himla noggrann med allting – från foder till avmaskning till uppvärming och avskrittning till...
Och så vissa som inte bryr sig ett skit utan bara kör på – DE har minsann aldrig några skadade hästar. Bläähhh!
 
ja, jag håller med dig.

Jag har ambitioner, är jätenoga med allting med min häst!!
Man vill träna rätt, ja göra allt för att det inte ska bli skador. Men tydligen så spelar det ingen roll.
De som inte är så noga med sin hästhållning verkar aldrig drabbas av nåt!!!
 
Usch ja... Men jag brukar trösta mig med att det kanske snarare är så att jag är mer noggrann och därmed mer uppmärksam på om det verkligen är något med min häst :idea:. Andra som kanske inte är lika noggranna och lika uppmärksamma, kanske har hästar med defekter här och där fast de inte märker det. Dessa hästar kanske inte alls är så fräscha som deras ägare påstår egentligen...

Praktexemplet i vårt stall är en häst som gick med en kraftig senskada i 14 dgr och reds som vanligt – han var ju inte halt på rakt spår... Inte förrän hästen visade hälta inför en instruktör, reagerade ägaren. :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp