Hämden är ljuv...eller synden straffar sig själv....!

Havsluft

Trådstartare
Blev rätt illa behandlad i en nära relation inom familjen. Så illa att jag inte ens hade svar på tal eller i detta fallet skrift. Vill inte bråka men tids nog kommer jag nog säga ifrån. Men just nu lät jag det vara.

Våra barn träffades utan oss och tråkigt nog kräktes mitt barn över det andra barnet. Vi hade haft magsjuka några veckor tillbaka men inte tätt inpå detta tillfället.

Kunde inte låta bli att tänka att hämnden är ljuv och synden straffar sig själv ;)!

Har du varit i en situation där saker och ting liksom kommit tillbaka till den andre om du varit utsatt för något?
 
Sv: Hämden är ljuv...eller synden straffar sig själv....!

Eftersom den som blev drabbad av "hämnden" var ett barn så får jag anta att det var barnet som behandlade dig illa. Om så är fallet så skulle jag säga: Väx upp. Om det inte var barnet som behandlade dig illa, så säger jag också "Väx upp". Det stackars barnet är knappast ansvarig för vad andra, t.ex. deras föräldrar, gör.
 
Sv: Hämden är ljuv...eller synden straffar sig själv....!

Jag har varken gjort det ena eller det andra under här fallet. Varesig hämnats eller kräkts eller styrt ihop barnen.

Det som den andra personen gjorde drabbar däremot mina barn.

Självklart är det inte ädelt av mig att TÄNKA så här men tanken är ju ändå fri!
 
Sv: Hämden är ljuv...eller synden straffar sig själv....!

Det är klart att dåliga saker har inträffat för alla som någon gång varit taskiga mot mig. Dåliga saker inträffar för alla människor. Men jag känner förstås inte till allt. Och jag skulle verkligen inte gotta mig i det. Dåliga saker är dåliga även när de drabbar dåliga människor.
 
Sv: Hämden är ljuv...eller synden straffar sig själv....!

Jaja, jag är väl den enda som har känt så här :),
 
Sv: Hämden är ljuv...eller synden straffar sig själv....!

Fast vad i ligger det ljuva i att dennes (oskyldiga, vad jag fattar det som) barn drabbas av något dåligt? Jag tycker att tankesättet är sjukt.

Håller med! Barn och husdjur ska vara fredade från eventuella "hämndaktioner".
 
Sv: Hämden är ljuv...eller synden straffar sig själv....!

Hämnden kan vara ljuv framförallt i tanken men denna gång drabbades ju ett barn och inte den som gjort dig illa så då saknar det liksom logik?
 
Sv: Hämden är ljuv...eller synden straffar sig själv....!

Nej, hämnden är mycket ljuv, finns få saker i livet som överträffar det.
Jag kan ibland när jag har tråkigt fundera ut hämnder som jag skulle vilja iscensätta. Det är rogivande för själen. Andra må inte tycka det, men för mig är det så.
 
Sv: Hämden är ljuv...eller synden straffar sig själv....!

Jag förstår dig, sen är det ju inte logiskt, men det har du ju heller aldrig påstått :p
 
Sv: Hämden är ljuv...eller synden straffar sig själv....!

Jag brukar försöka vända på det. Om jag vill/önskar utkräva hämd betyder det att jag tagit åt mig av gärningen mot mig. Därför tänker jag att jag släpper det, rycker på axlarna = deras taskighet rör mig inte och därmed har de inte uppnått sitt mål. Jag försöker tänka att onda gärningar (om det nu inte är direkt våld) och tankar blir onda om jag tar dem till mig - i annat fall flyger de ju bara i luften utan att landa någonstans. Att visa sig likgiltig inför någon som är taskig brukar reta dem ännu mer.

Det är naturligtvis inte helt lätt, men ibland har det funkat och då har jag faktiskt känt mig lättad i stället för hämdlysten som tar energi från mig.
 
Sv: Hämden är ljuv...eller synden straffar sig själv....!

Skulle nog vara mer "hämnden är ljuv" om ditt barn spydde över t.ex. den du var i bråk med eller någon av hennes mattor eller liknande. Tycker mest synd om barnet som blev spytt på även om det inte direkt var ditt barns mening. Ibland är hämnden ljuv men kan inte se hur detta kunde tolkas som det?
 
Sv: Hämden är ljuv...eller synden straffar sig själv....!

Karma. Det brukar alltid slå tillbaka förr eller senare. :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 023
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 676
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 098
Senast: Angel
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 384
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp