Häng med i häst och livet!

Hej!

Jag tänkte köra ett nytt upplägg i form av en bloggliknade dagbok. :D

Jag kan börja med att presentera mig själv. Jag heter Morces och är ny på detta med hästägande. Tidigare har jag ridit på ridskola, gått ridgymnasium och varit medryttare på flera olika hästar. Förra året 2022 köpte jag min första egna häst en fjording som heter Halifax Unik. Den bästa enligt mig och otroligt snäll. Vi har haft våra ups and downs men det brukar ju vara så. Anyway!

Den här helgen har varit ganska bra faktiskt. Red en sväng med syrran igår barbacka och båda hästarna skötte sig exemplariskt. Idag har vi haft ponnyridning och bad. Härligt. Ikväll vankas det pizzaaaa 👌🥰

Imorgon väntar en ny arbetsdag och vecka. Men på eftermiddagen ska jag även hjälpa till och vara med på hovslagning med gårdsägarens häst som tappat en sko. :cautious:

Men som jag älskar hästlivet ändå, det öppnar upp så många möjligheter. ❤️

Nu ska jag fara vidare på kvällsäventyr med pizza mm, så ni får ha en fin kväll så ska jag försöka uppdatera igen imorgon. Lägger in en bild av lite olika moment den här helgen.

Kram Morces.
picture_1688924145006.png
 

God kväll!

Vilken bra måndag jag har haft. Jobbet har flytit på fort och efteråt hjälpte jag till att sko en häst. Eller ja, jag hämtade in den och hovis gjorde resten. :d

Efter det tog jag in Halle och kratsade ur hovarna. Han ömsar hov sulor som bara den. Det är ganska satisfying att se den nya fina sulan komma fram där under. :grin:

Nu ikväll har jag bara sölat i soffan. Funderade på om jag skulle dra mig till kojs nu faktiskt.

Det var nog alla äventyr idag, på återseende!
 
Hej igen!

Planer för dagen
Mina planer för dagen idag är att jobba (såklart :P ) efter det tänkte jag fara ut till stallet och rida en liten bana jag ställt upp i paddocken med Halle.

Vad som är påväg hem till mig as we speak!
Jag har beställt hem ett större koppjärn till herren, vi får se om den passar så inte sadeln blir för konstigt vinklad istället. Håll tummarna!

Sedan har jag även en westernsadel på väg hem också. Klickade hem en billig variant och jag vet att det är dåligt men jag kom på det i efterhand att man kanske inte skulle tagit den. Men nu när den är påväg tänker jag testa den och se om det kan bli något. Ligger den inte bra skickar jag den åter till försäljaren. Så det är ingen fara så.

Hur ser veckan ut?
Veckan ser ut som så att jag är i stallet som vanligt och till helgen har jag stallhelg igen. Vilket nu på sommaren innebär kolla så att hästarna lever och fixa vatten. Älska sommaren!

Imorgon har jag en Freja-dag och då tänkte jag testa hennes westernsadel. Var länge sedan jag satt i den. 🤭

Det var nog allt för denna gången, ha en fin dag! 🤗
 
En veckas vila för...

Hallebus som bara har fått gå i hagen och klättra på trådarna (väggarna). Han vill göra saker men med en lös sko så gör man inte mycket.

Imorgon är första gången uppe igen och vi tänkte go all in och testa en galopp igen. Men han får gå två gånger imorgon, först en löslongering på backen så alla kommandon verkligen sitter och sen på em så kör vi! 👌😍

Är så tacksam över stallkompisarna som ställer upp i vått och torrt! 👏🥳

Nu ska vi komma igång igen efter den korta vilan. 👌
 
Hallå i stugan...

Jag är lite dålig på att uppdatera här. Men livet känns toppen just nu. Det rullar liksom på i en behaglig fart med härliga kvällar. Eller ja, de vore ännu mer härliga om inte alla mygg fanns.

Veckan som varit så har jag hunnit galoppera två gånger på Halle. Han är duktig. Det är krut i gubben eller vad man brukar säga. 😂

Jag känner också att jag växer som ryttare, människa och djurvän för varje dag som går. Det är en underbar känsla.

Nåja, nu ska jag sova. ❤️
 
Hej, hoppas allt är bra med er! :)

Tiden går fort när man har roligt och Halle har nu hunnit galopperat med ryttare hela 3 gånger på ett bra sätt utan obekvämligheter. Känns väldigt tryggt för mig och honom. När han galopperar så är det en dröm att sitta och följa med i. Han är verkligen den där underbara drömhästen jag drömde om som barn. Tänk vilka överraskningar livet kan ge en.

Jag trodde att jag ville ha en häst som är långsam och ''trygg'' men den jag verkligen behövde var Halle. Han är det motsatta mot långsam och är en turbo fjording. Jag rider varken med spö eller sporrar och han går fram i en snabb takt i båda skritt och trav, har lätt för att samla sig och kliva fint in under med bakbenen. Lite tittig men så är det ibland, man får reda ut det när det kommer och ibland gör han inte ens mycket utan hoppar till och sen är det bra.

I förrgår red vi barbacka i paddocken och travade samt gjorde lite början till framdelsvändningar. Han är så känslig att han går åt det hållet jag sitter mot med sittbenen eller vad man ska förklara det som.

Nåja, nog om min fina häst. :rofl:

Livet rullar på som vanligt och snart ska vi åka till Skottland. Det ska bli jätteroligt och jag är tacksam över att jag står i ett stall där man ställer upp för varandra när den andra ska åka bort eller dylikt. Jag vet att jag gärna säger detta så många gånger MEN vad jag älskar hur livet blivit. :love:
 
Update

Vi var ju i Skottland. Men jag fick otroliga magsmärtor där. Trodde jag skulle dö eller att någon tarm brustit så ont hade jag. När vi väl kom hem till Sverige så fick jag mens. Troligen var det det som orsakade smärtorna från helvetet. Jag mår bra nu i alla fall.

Direkt från Skottland hem till Sverige och in på en ny utbildning på jobbet. Det är kul med variation men ack så mycket att lära sig.

Halle har jag nu när mörkret kom mest arbetat från backen, tömkörning, lekar eller promenader. Lite avlastning i ridningen helt enkelt + att jag inte vill rida unghäst i mörkret helt själv. Men han mår gott av det.

Hittade halle sönder stressad i sin box häromdagen, 6 november to be exakt. Aldrig sett honom sådär, mitt hjärta blev lite panikigt för jag trodde först att han hade fått kolik eller nått. Men han var bara stressad pga mycket förändringar runt omkring under dagen. Grusad ingång, många veterinärer och deras maskiner.
Idag är han troligen sitt vanliga jag.

From fredag är jag ledig på fredagar 6 veckor fram. Det är så skönt. Mer tid åt Halle och mina intressen ❤️🙌 plus sambon då såklart.

Hej svejs
 
Hejsan igen!

Halle har flyttat stall. Han står numera på lösdrift och har det kanongött. Han verkar trivas väldigt bra på nya stället och det gläder mig 🙏

Mår han bra så mår jag också bra.
Jag har filmat en del till t*kt*k också och det är så roligt! Halle är verkligen populär på sociala medier med hans åsikter. Ja, jag vet varför är du där när du är vuxen. Men sanningen är att det är för roligt för att sluta och jag ser det också som en liten dagbok som fångar bra och mindre bra minnen med Hallebusen.

Jag har också under black friday fyndat en personlig almanacka från ett företag med liknande namn. Det ska vara min stallbok och planering för allt möjligt. Är så taggad på den 🙌😍

20231125_142826.jpg
 
Mysa framför en "planera med mig" video på yt...

Är magiskt, på söndagar som dessa. En typ av återhämtning. Tar en kaffe också i samma veva. ☕

Min sambo är påväg hem från sthlm nu och han är efterlängtad men jag är tyvärr dödstrött. Stackarn. Men denna veckan har varit mycket pga förkylning och halsont, stallflytt osv. Det tar på krafterna liksom. Samt att jag hjälpte gamla stallet med insläpp och en morgon. Troligen den sista jag gör nu på ett tag.

Det är en sådan konstig känsla att jag nu står på ett stall där mer tid finns åt hästen. Mindre tid åt att behöva göra saker runt omkring med andras hästar eller så liksom. Det är skönt 🙌

Halles första natt utomhus har gått galant, han är dock trött vilket jag förstår. Men han fick lite mash ikväll med morötter i och mys. ❤️ Längtar till imorgon 🥹🙏

Nu blir det kväller för oss, hörs en annan dag.
20231126_192200.jpg
 
3 februari...
börjar med stall på förmiddagen och fika. Jag står i ett härligt stall med härlig gemenskap. Älskar det verkligen så mycket!

Halle trivs som fisken i vattnet på lösdrift. Å hans ffv är helt borta sedan vi fick ett hösilage med mindre protein och socker. Han får inga tillskott, endast mineraler och lite gott att svälja ner mineralerna på. Det är så skönt att efter 1,5 år med ffv äntligen ha hittat något som ser ut att fungera i längden. Synd bara att man lagt ner pengar på tillskott som inte funkat... Men vad gör man inte för sin häst.

Vad har hänt senaste månaderna då... jo en kompis till mig gick bort helt oväntad vilket gjorde att jag hamnade i chocktillstånd. Därefter nyår blev pappa påkörd bakifrån på bilen, sökte vård och upptäckte att han har lungemfysem, bara några dagar senare fick jag nyheterna om att en av mina syskon har fått sjukdomen MS 27 år gammal. Livet är verkligen orättvist men jag gick till en psykolog för att hantera chocken på dessa tråkiga överraskningar och det hjälpte mycket.

Det positiva då? Mer ansvar på jobbet, utvecklas och trivs jättebra. Jag har en underbar sambo som på vår 6 års dag den 1 februari överraskade mig med blommor och choklad.

Halle har agerat barnponny också. Helt otroligt vad han älskar ungar 😍

Vi möblerade om i lägenheten och det vart otroligt snyggt och fint! Jag är jättenöjd.

Vi får se när nästa dagboksinlägg kommer. Hej på er så länge. 🥰

picture_1706918043713.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp