Hänsynslös bilist orsakade hästens död

(Eskilstuna Kuriren)
- Hoppas du hann dit du skulle. Det gjorde inte min häst, säger Virpi Hellmark i Björkvik, utanför Katrineholm.
Hälsningen riktar hon till den bilförare som i lördags körde in i hästtransporten hennes häst åkte i, sen smet föraren.
Hästen skadades allvarligt vid olyckan och avlivades.

http://www.ekuriren.se/ekuriren/standard_artikel.php?id=483821
 
Sv: Hänsynslös bilist orsakade hästens död

Det råkade min häst ut för när hon skulle åka upp till tandläkararen, det var en lastbil som låg bakom ett tag och det gick inte att gå ut i sidan så när han tillslut kunde köra om så låg han på tutan precis hela vägen om och min häst är definitivt inte den lugna typen:( .

Jag var ute för det och gjorde en anmälan... sen såg jag till att den åkarn missade fler jobb på det företaget som hyrde in honom. Hade han bett om ursäkt eller ngåot så hade jag aldrig agerat vidare men han tyckte att det var jag som körde åt helvete fel. (Jag höll 85 på 90 väg, han fick köra i 80 precis som jag. Trots det skulle han om till varje pris. Jag körde i vägrenen men han orkade inte om snabbt nog.. jag saktade av lite men inte tillräckligt enligt honom och då hängde han sej på hornet)

Anmälan togs upp men lades ner i brist på bevis. Vittnen fanns. :crazy:
 
Sv: Hänsynslös bilist orsakade hästens död

Så fort man kommer ut på vägarna har man ju lastbilar 3 meter bakom transporten. Funderar på att tillverka en skylt "Här inne åker en häst. Var vänlig kör inte för nära" Tror ni det skulle hjälpa? Tveksamt.
*Jag har haft en sådan i 17 år o det hjälper, förutom mot analfabeter o utlänningar.

Den syns dock inte om lilla luckan är nerfälld o för en mån. sen låg en bil precis i "arselet" o skulle sen köra om. Han fick då sladd när han var tvungen att ratta så mkt o hamnade i diket på andra sidan vägen.
Blev en vecka senare omkörd av 2 långtradare som hade sällskap(utländska).Först låg de precis bakom o sen ligger på andra sida lång väg - på andra sidan heldragen linje.
Tog då målarburken o kladdade på luckan på svenska o engelska.

Hästen är så stor att halva rumpan syns.

Har även blivit påkörd av mötande bil med hästtransport! som oxå smet.
Mitt släps ena axel vred sig o så att släpet blev obrukbart.
 
Sv: Hänsynslös bilist orsakade hästens död

(Eskilstuna Kuriren)
- Hoppas du hann dit du skulle. Det gjorde inte min häst, säger Virpi Hellmark i Björkvik, utanför Katrineholm.
Hälsningen riktar hon till den bilförare som i lördags körde in i hästtransporten hennes häst åkte i, sen smet föraren.
Hästen skadades allvarligt vid olyckan och avlivades.

http://www.ekuriren.se/ekuriren/standard_artikel.php?id=483821


Ja har postat denna tråden på garaget.org, en bilsite och kommer posta den vidare på de andra jag vet. sånt här ska fan inte få hända men de gör de tyvärr iaf...
 
Sv: Hänsynslös bilist orsakade hästens död

faaan vad idioter de e på vägarna.. likadant när man rider på vägarna.. en del förare förstår ju inte ens stopp tecknet
 
Sv: Hänsynslös bilist orsakade hästens död

Men vad i helvete!
Ibland vill jag ha laserögon och punktera varje bil som ligger för nära!
Stackars hästen..
 
Sv: Hänsynslös bilist orsakade hästens död

hur kan man göra så?
Men folkt är ju inte kloka någonstans nu för tiden!

Min tränare råkade också ut för en idiot. Hon ramlade av sin häst ute i skogen och hästen stack hemåt. Min tränare fick skjuts hem av en granne som sett hästen skena förbi. När hon kommer till stallet blöder den jätte mycket. Veterinären hittade billack i såret! Hur kan man köra på en häst och sedan sticka från platsen!! Det går över mitt förstånd!

Men de gick som tur inte lika illa som för den här stackars hästen och ägaren!
Fyy att man inte kan stå för det man gjort? Olycker händer ju faktiskt!!

:cry:
 
Sv: Hänsynslös bilist orsakade hästens död

Hur kan man över huvudtaget köra iväg från en olycka! Det gör mig arg. Dessutom, som i detta fall, kan det ju finnas ett djur i transporten! Jag ryser över tanken på att sådana människor finns, och tyvärr kommer undan alltför ofta.
 
Sv: Hänsynslös bilist orsakade hästens död

Fy vad hemskt :(
Lider verkligen med ägaren och tycker givetvis synd om hästen.
Hoppas verkligen dom får tag i personen som körde in i släpet, så att personen som gjorde så får sona för det också. Men det lär väll vara svårt.

Vet själv en tjej som hade en hingst i vårat stall för många år sedan, hon hade jobbat mycket med honom och äntligen när man verkligen såg skillnad på hästen och hur fin han började bli osv. så en dag när hon och hennes pappa var ute och åkte med hästen så körde en bilist in i transporten (hade troligen somnat vid ratten har jag hört) så hästen fick avlivas omedelbart. :(
 
Sv: Hänsynslös bilist orsakade hästens död

Finns inga ord :cry: Stackars stackars häst.
 
Sv: Hänsynslös bilist orsakade hästens död

Det råkade min häst ut för när hon skulle åka upp till tandläkararen, det var en lastbil som låg bakom ett tag och det gick inte att gå ut i sidan så när han tillslut kunde köra om så låg han på tutan precis hela vägen om och min häst är definitivt inte den lugna typen:( .

Fast det är ju klart det är ju inget mot det som stod i artikeln:cry:

Stackars människor och häst, värsta mardrömmen i trafiken.:cry:

Bra att du anmälde!
Annars kan man ju, om man inte hinner ta regnumret kolla upp vilket bolag det var och ta det den vägen.
Vi (sambon å jag) jobbar för tredje året i rad på vägen under sommarsässongen och på bara dessa ynka 3 år har det blivit värre, hårdare hänsynslösare.
Kör även en hel del med transport och hua inte kul med stressen i trafiken.
Jag är snarare väldigt förvånad över att det inte händer fler olyckor!:(

Främst yrkestrafiken, höll nu ikväll på en lite smal grusväg i regnet mörkret på att smälla med en timmerbil.
Jag kan bilens hörn väldans bra vid det här laget, hade jag gått längre ut hade det varit diket, iof bättre än en timmerbil. Men med en timmerbil som går över på mer än vad som var nödvändigt inte släpper på gasen och ja centimetrarna var på min sida, den här gången...

Jag fattar inte, varför är det så svårt att vara lite vänligare och hjälpsammare i trafiken.
Folk är ju mest rädda om sina bilar, en människa som jobbar på vägen är skite det samma, så länge inte den människan ruttnat på den femtielfte bilen som som fräser förbi utan att minska minsta lilla och så tar och vänder ut röjsågen. :eek: Kan ju blir en repa på bilen.
Men om jag kör på en människa, äh inte jag heller :devil:
Gargh usch jag är verkligen överfrustrerad på trafikmetaliteten numera.
 
Sv: Hänsynslös bilist orsakade hästens död

Jag bor granne med hästens förra ägare och de berättade detta hemska för mig ! Så himla sorgligt. Man undrar ju verkligen hur folk är funtade !
 
Sv: Hänsynslös bilist orsakade hästens död

*kl*

Usch fy och faan! Vissa (läs ganska många) borde inte få ha körkort!
 
Sv: Hänsynslös bilist orsakade hästens död

Men jag kan sätta huvet på att den föraren antingen var rattfull eller stenhög.

Idioter finns det överallt, men att han smet berodde nog förr på att det är bilföraren som vållar olyckan som får skulden i såna situationer,och då kan åka på att betala sjukt mycket pengar i skadestånd. Så han var nog bara en stor jävla fegis, som inte kunde ta konsekvenserna för sitt handlande.

Det var en riktigt fin häst det där, han hade inte behövt dö i förtid!:mad:
 
Sv: Hänsynslös bilist orsakade hästens död

hur kan man göra så?
Men folkt är ju inte kloka någonstans nu för tiden!

Min tränare råkade också ut för en idiot. Hon ramlade av sin häst ute i skogen och hästen stack hemåt. Min tränare fick skjuts hem av en granne som sett hästen skena förbi. När hon kommer till stallet blöder den jätte mycket. Veterinären hittade billack i såret! Hur kan man köra på en häst och sedan sticka från platsen!! Det går över mitt förstånd!

Men de gick som tur inte lika illa som för den här stackars hästen och ägaren!
Fyy att man inte kan stå för det man gjort? Olycker händer ju faktiskt!!

:cry:

Jag kan förstå(märk att det inte betyder att jag har förståeelse för dom) att folk smiter, speciellt om dom vet vad lagen säger.
Bilföraren är alltid skyldig "att ersätta skadan och den skada hästägaren anser sig ha lidit" Det kan bli dyrt, och jag tror men vet inte säkert att det räknas som oaktsamhet i trafiken.

Jag hade tänkt att jag skulle ha lite havre i fickan, kasta på de bilar som kör för fort och för nära, nu menar jag naturligtvis när jag rider. Risken med det är kanske att man skrämmer skiten ur bilföraren så att dom panikreagerar och man blir orsak till att dom kör på hästen, eller att man skrämmer sin egen häst.

Någon med en lugn häst kanske kan prova.:confused:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (EK) Kommunalrådet Jens Persson (C) anklagas för att ha grävt ned en död häst utan tillstånd. - Nja, det var min sambo som gjorde det...
Svar
0
· Visningar
913
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (EK) I en annons i Eskilstuna-Kuriren stod att läsa: Välkommen till Svenska championatet för den spanska hästen på Näsbyholms Säteri...
Svar
1
· Visningar
1 019
Senast: caballus
·
  • Artikel
Hästnyheter (Eskilstuna Kuriren) På ett smart sätt har häst*tjejen Pernilla Kylbring lyckat väva samman sitt djurintresse med jobbet som...
Svar
0
· Visningar
840
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Eskilstuna Kuriren) Ridläger, träningar, tävlingar, stuguthyrning, ridlektioner, skötsel av ett 30-tal hästar, ungdomsprojekt, skörd...
Svar
0
· Visningar
1 071
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp