Här är bilden som får tränarna att se rött

Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Borde kanske göras en utredning. Skadar ju inte att kolla hästarnas hälsa istället för att låta plånboken styra. Men visst, allt kostar....
I alla fall en debatt som de kunniga får sköta.
Ville bara tillägga angående näsblod; För 20 år sedan togs min gamle häst ur travet just pga näsblod. Han fick diagnosen lungblödning vid för hård ansträngning. Är det inget hinder idag längre för hästarna som springer? Bara undrar......
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Jo en häst som är lungblödare blir inte kvar i travet. I sverige finns ingen tillåten medicin att tävla på.( vilket är mkt bra). Dock så är det så att dom flesta som blöder ur munnen har bitit sig i tungan. Mkt blod och ser illa ut men hästen mår inte särskilt dåligt.
Min egna häst kom in blodig i munnen efter senaste värmningen. Jag körde själv och han var lite het och lite för löpsugen. Blev förskräckt då jag så blodet och trodde han hade skadat sig. Var två jättesmå jack längst fram i tungan. Han har blivit kollad av veterinär i munnen efteråt bara för att vara säker på att det inte var något mer. Och allt såg bra ut. I löpet var han lugn och fin och skötte sig perfekt.
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Klart att de vill få bort en i deras ögon obekväm person, hästen på bilden är inte lungblödare.
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Blöder det ur munnen om en häst blöder näsblod? :confused:

Jag har sett hästar få spontant näsblod flera ggr, och ingen av gångerna har det kommit ngt ur munnen.
Däremot så har jag ett par ggr sett hästar som bitit sig i tungan, och då har det givetvis blött ur munnen, rejält mkt också fast det var ett litet sår. I de fall jag har sett det har det varit i samband med att hästen gått omkull eller slagit i ett hinder.
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Klart att de vill få bort en i deras ögon obekväm person, hästen på bilden är inte lungblödare.

Eller annars för att man tycker att ban-vetten skall kolla hela hästen och inte enbart näsan...

AM
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Eller annars för att man tycker att ban-vetten skall kolla hela hästen och inte enbart näsan...

AM

Nu måste jag ju faktiskt tillskriva banveterinärerna ett visst försvar efter att ha gått bredvid en sådan under en tävlingskväll för några veckor sedan.

Möjligheterna för dessa veterinärer att få ta sig en närmare titt på hästarna än den som visas vid värmning är inte stor, den veterinär som jag gick med ville ha en extra titt på en speciell häst men fick inte det för tränaren.:devil::angel:

Märkligt kan man tycka, då veterinär har väldigt mycket att säga till om när det gäller ridsport men tydligen inte inom travet. Jag har full förståelse för att de är frustrerade att inte kunna utföra sitt jobb ordentligt.
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Lika frustrerade som Mantorrpstränarna är, då vetten som sagt inte ens kollar rörelseapparaten...

Så stod det i travronden i fredags

AM
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Men herregud, hur orkar människan? jag hyser STOR beundran för att han är kvar på sin plats och inte ger sig, varenda travtränare borde ta sitt pick o pack och syna sig själva istället för att kritisera den enda av landets travveterinärer som vågar uttala sig och därmed riskera både jobb och hälsan. Jag har själv sagt upp mig från travet pga att mitt samvete inte klarade det, och då ägdes en av proffsstallen av en veterinär!
ELOGE till Darenius! och en eloge till mig själv nu, för att jag inte heller är tyst.
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Vad var det ditt samvete inte klarade?
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Möjligheterna för dessa veterinärer att få ta sig en närmare titt på hästarna än den som visas vid värmning är inte stor, den veterinär som jag gick med ville ha en extra titt på en speciell häst men fick inte det för tränaren.:devil::angel:

Gick veterinären in i stallet och tränaren vägrade låta veterinären titta på hästen? Rapporterade veterinären det till måldomaren? Vad blev bestraffningen?
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Men herregud, hur orkar människan? jag hyser STOR beundran för att han är kvar på sin plats och inte ger sig, varenda travtränare borde ta sitt pick o pack och syna sig själva istället för att kritisera den enda av landets travveterinärer som vågar uttala sig och därmed riskera både jobb och hälsan. Jag har själv sagt upp mig från travet pga att mitt samvete inte klarade det, och då ägdes en av proffsstallen av en veterinär!
ELOGE till Darenius! och en eloge till mig själv nu, för att jag inte heller är tyst.

Men ligger det inte något i att han just är den enda som talar?
Måste det betyda att alla andra är fega jävlar som inte vågar tala eller kan det betyda att han faktiskt inte har medhåll? :idea:

Dina storys om din "travakrriär" ändras ju passande i varje inlägg du besvarar.. så jag tar den med en nypa salt...
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Nu måste jag ju faktiskt tillskriva banveterinärerna ett visst försvar efter att ha gått bredvid en sådan under en tävlingskväll för några veckor sedan.

Möjligheterna för dessa veterinärer att få ta sig en närmare titt på hästarna än den som visas vid värmning är inte stor, den veterinär som jag gick med ville ha en extra titt på en speciell häst men fick inte det för tränaren.:devil::angel:

Märkligt kan man tycka, då veterinär har väldigt mycket att säga till om när det gäller ridsport men tydligen inte inom travet. Jag har full förståelse för att de är frustrerade att inte kunna utföra sitt jobb ordentligt.

Låter ju väldigt konstigt i mina öron att en tränare vägrar låta veterinär kolla upp hans häst inför start o varför har vi inte hört något om detta?
Vetrinären har all rättighet att kalla till sig hästen inför start o kolla upp den.
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Gick veterinären in i stallet och tränaren vägrade låta veterinären titta på hästen? Rapporterade veterinären det till måldomaren? Vad blev bestraffningen?

Självklart, men innan åtgärd hade hästen både startat och hunnit iväg. Vad straffet blev ligger utanför min kännedom.
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Låter ju väldigt konstigt i mina öron att en tränare vägrar låta veterinär kolla upp hans häst inför start o varför har vi inte hört något om detta?
Vetrinären har all rättighet att kalla till sig hästen inför start o kolla upp den.

Nu vill jag även minnas att denna omtvistade veterinär även påtalade just att detta kan uppkomma, så någon hemlighet lär det väl knappast vara. Bl a det ville han ju ta med jordbruksverket, verktygen för en tävlingsveterinär som han ansåg var för klena under tävling.
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Nu vill jag även minnas att denna omtvistade veterinär även påtalade just att detta kan uppkomma, så någon hemlighet lär det väl knappast vara. Bl a det ville han ju ta med jordbruksverket, verktygen för en tävlingsveterinär som han ansåg var för klena under tävling.

Du menar att ban.vet inför start kallade ekipaget o ekipaget vägrade komma o det var ingen som reagerade på det, utan hästen fick starta?

Jag förstår inte riktigt vad som skedde? Skulle du vilja utveckla och berätta vad som skett som helhet, så blir det lite lättare?
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Jo utifrån denna bilden verkar hästen blöda ifrån munnen och jag kan mkt väl tänka mig att det kan vara små missöden som att den bitit sig i tungan tex.
Tog upp det här med näsblod och lungblödning då en av travtränarna uttalade sig så är; "- Vi har en banveterinär som inte bryr sig om om hästarna är halta, utan ägnar sin koncentration åt hästar som blöder näsblod".
Det var mest därför jag undrade..
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Jo utifrån denna bilden verkar hästen blöda ifrån munnen och jag kan mkt väl tänka mig att det kan vara små missöden som att den bitit sig i tungan tex.
Tog upp det här med näsblod och lungblödning då en av travtränarna uttalade sig så är; "- Vi har en banveterinär som inte bryr sig om om hästarna är halta, utan ägnar sin koncentration åt hästar som blöder näsblod".
Det var mest därför jag undrade..

Hästen är norsk och jag tror detta foto är taget i Norge där får man inte köra med spö (vilka djurälskare dom är). Då rycker de istället i tömmarna och på så sätt kan skada hästen i munnen och rycka sönder munnen på dom. Detta är tillåtet och fullt accepterat i Norge. Därför är jag för spö då det iaf inte skadar hästen på det här sättet.
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Självklart, men innan åtgärd hade hästen både startat och hunnit iväg. Vad straffet blev ligger utanför min kännedom.

Verkar ytterst märkligt att den hästen fick starta. Du får gärna beskriva tydligt vad som hände, vid vilken tidpunkt och varför veterinären inte bara strök hästen, för det har han/hon full rätt till. Jag är även nyfiken på hur måldomaren tog emot informationen.

Om du pm:ar mig vilken bana och dag samt vad hästen hette så ska jag kolla vilket straffet blev.
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Hästen är norsk och jag tror detta foto är taget i Norge där får man inte köra med spö (vilka djurälskare dom är). Då rycker de istället i tömmarna och på så sätt kan skada hästen i munnen och rycka sönder munnen på dom. Detta är tillåtet och fullt accepterat i Norge. Därför är jag för spö då det iaf inte skadar hästen på det här sättet.

Konstigt då att även svenska travhästar blöder i munnen trots att de får använda sig av spö...:angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 073
Senast: Magiana
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) De tävlar för olika klubbar, men tränar tillsammans på Skärlunda gård. I helgen drar tävlingssäsongen igång för...
Svar
0
· Visningar
701
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Under fredagen kom klartecknet som Henrik von Eckermann väntat på. - Det är klart med Coupe de Coeur. Jag kan...
Svar
0
· Visningar
649
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Åttonde världscupfinalen för Malin Baryard-Johnsson, men den allra första för hennes häst Tornesch. - Vi får se...
Svar
0
· Visningar
505
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp