Här är bilden som får tränarna att se rött

Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Några av sakerna:

inkörning av hästar under 1 år. Påbörjad inkörning i maj-juni som 1 åringar.
skoning av föl så att de skulle klara inkörningen skoddes först på vintern innan de fyllde 2 år.
Hö i höhäck långt upp som fasenHö på golvet alt i hönät
Stora mängder kraftfoder istället för hö. 4-5 kg Krafft, betfor el "gröt" och 10-15 kg hö/hösilage
knappt någon hagvistelse6-12.30 o sen motion efter lunch. Ut efter lunch om de gick fort på fm
Blistringförekom ja men inte ofta
Sprutning av diverse leder, samt utsugning av diverse ledvätska varje dag på minst en av stallet 30 hästar..sunt?ja detta var extremt, vi hade veterinär koll varannan torsdag med ca 10-20 hästar på listan utav 96 st o max 7-8 av dessa behövde sprutas
Ständiga skavsår av selarnautpassade av ET , de flesta tränade med hög mank sele
Sår i mungiporförekom men åtgärdades
Apatiska hästar som inte ens åt hö eller kraftfoderej ngn apatisk men alltid några som åt grovfodret lite sämre då & då
Rädda hästar.Nej inte hos oss
Hästar med svullnader på manke, rygg, ben.svullna ben då & då, om det inte gick ner blev det ett solklart veterinärfall
Att man aldrig skrittar varken av eller fram hästarna.Det var A & O hos de tränare jag jobbat hos
HovvårdenAlldeles utmärkt!! Utbildade heltidsanställda killar och en tjej.
och i övrigt så är det inte hästarna som är värda något utan bara det de springer in.Oj oj, mkt har ändrats sen du arbetade

Detta är grundat på två stora stall, och ett mindre men mycket framgångsrikt det med. Så olyckliga hästar vinner de med. Och det gäller framförallt inom ridsporten tror jag, så ingen glömd.

Såhär ser min synvinkel ut , och jag har arbetat hos 2 av Solvallas större tränare. Varit aktiv inom travet sen 14 års ålder, har 11 års jubileum i år.
Utvecklingen går framåt inom travet, precis som med allt annat.
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Det hade varit intressant att veta omständigheterna och var samt vilken häst det gällde. Att du inte svarar på följdfrågor är tråkigt, gick det verkligen till så som beskrivit här? Att tränaren vägrade hörsamma veterinären innan start och hästen ändå fick starta?
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Några av sakerna:

inkörning av hästar under 1 år.
skoning av föl så att de skulle klara inkörningen
Hö i höhäck långt upp som fasen
Stora mängder kraftfoder istället för hö.
knappt någon hagvistelse
Blistring
Sprutning av diverse leder, samt utsugning av diverse ledvätska varje dag på minst en av stallet 30 hästar..sunt?
Ständiga skavsår av selarna
Sår i mungipor
Apatiska hästar som inte ens åt hö eller kraftfoder
Rädda hästar.
Hästar med svullnader på manke, rygg, ben.
Att man aldrig skrittar varken av eller fram hästarna.
Hovvården
och i övrigt så är det inte hästarna som är värda något utan bara det de springer in.

Detta är grundat på två stora stall, och ett mindre men mycket framgångsrikt det med. Så olyckliga hästar vinner de med. Och det gäller framförallt inom ridsporten tror jag, så ingen glömd.

Senast igår när jag red förbi ett av travstallen i närheten så kom de travande ända in till stallet, ingen avskrittning där inte.
Har även sett hemska hovar på travare hos vetstationen, de var långa som skidor. För att hästarna inte skulle rulla över i galopp:crazy: Jag bara undrar hur länge benen håller på dessa.
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Ehh?
Du rider förbi travstall i bland och skaffar på så vis erfarenhet av hur travhästar behandlas och sköts?:confused:

Har du den blekaste aning om vad hästen gjort för jobb innan respektive ska göra efteråt?

Har jag enbart joggat mina travare vilket de knappt ens får höjd puls av och hästen ska direkt ut i hagen efteråt kan det faktiskt hända att jag joggar fram till stalldörren.

Har hästen gått i hagen hela förmiddagen kan det även hända att jag börjar jogga sakta så fort jag lämnat gårdsplanen.
Efter snabbjobb skrittas våra hästarna hem från banan vilket tar ca 10 minuter.

Många väljer att efter tex lopp och hårdare jobb att köra direkt till stallet, sela av och duscha och sedan träcka hästen.
Vissa har även hästen i skrittmaskin före och/eller efter jobb.

Snälla, ta reda på lite mer fakta innan du drar massa förhastade slutsatser!:idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Man skor travare annorlunda mot ridhästar. Jag gillar inte hästar som är långa i tårna men en del behöver lite mer längd, andra kort tå och hög trakt en tredje något annat. Då det går i höga farter i tävling så är balanseringen jätteviktig för att undvika skador och att hästarna slår sig.
Har du frågat varför hästarna hade långa tår? Dom var kanske bara långa i dina ridhäst ögon men inte onormalt för en travare? Frågar man inte så får man inget veta.
Många träckar hästarna med täcke på efter avselning. Har tränaren många att köra underlättar det att hästens skötare duschar och träckar hästen.
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Ehh?
Du rider förbi travstall i bland och skaffar på så vis erfarenhet av hur travhästar behandlas och sköts?:confused:

Har du den blekaste aning om vad hästen gjort för jobb innan respektive ska göra efteråt?

Har jag enbart joggat mina travare vilket de knappt ens får höjd puls av och hästen ska direkt ut i hagen efteråt kan det faktiskt hända att jag joggar fram till stalldörren.

Har hästen gått i hagen hela förmiddagen kan det även hända att jag börjar jogga sakta så fort jag lämnat gårdsplanen.
Efter snabbjobb skrittas våra hästarna hem från banan vilket tar ca 10 minuter.

Många väljer att efter tex lopp och hårdare jobb att köra direkt till stallet, sela av och duscha och sedan träcka hästen.
Vissa har även hästen i skrittmaskin före och/eller efter jobb.

Snälla, ta reda på lite mer fakta innan du drar massa förhastade slutsatser!:idea:
Nu står jag ganska nära det stallet, och det är ingen som träckar några hästar där. De ställs direkt in i boxen.
Dessutom har jag kompisar som arbetat i travstall åt större tränare, med vilket de inte stog ut med i längden. Vare sig att se behandlingen av hästarna eller hur de själva blev behandlade. Travbranchen borde granskas mer av skattemyndigheter mfl. Det är inte bara inställningen mot hästar som ibland är avskyvärd utan även synen på unga tjejer som utnyttjas på än det ena än det andra sättet.:(
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Man skor travare annorlunda mot ridhästar. Jag gillar inte hästar som är långa i tårna men en del behöver lite mer längd, andra kort tå och hög trakt en tredje något annat. Då det går i höga farter i tävling så är balanseringen jätteviktig för att undvika skador och att hästarna slår sig.
Har du frågat varför hästarna hade långa tår? Dom var kanske bara långa i dina ridhäst ögon men inte onormalt för en travare? Frågar man inte så får man inget veta.
Många träckar hästarna med täcke på efter avselning. Har tränaren många att köra underlättar det att hästens skötare duschar och träckar hästen.
Vi har haft tarvare i stallet och de har långa tår jämfört med ridhästarna. Men de jag såg på kliniken va avskyvärda, såg ut som skidor.
Eftersom jag såg ett flertal som såg ut så, så frågade jag givetvis. Och svaret var att de ej skulle rulla över i galopp.
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Svar ja, jag ser ingen orsak att skriva ut namnet här då det inte är tillåtet enligt reglerna, I övrigt överlåter jag arbetet till den veterinär jag besökte.
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Svar ja, jag ser ingen orsak att skriva ut namnet här då det inte är tillåtet enligt reglerna, I övrigt överlåter jag arbetet till den veterinär jag besökte.

Vad seriöst av dig att skriva ut scenariot som flera frågat efter nu..
Jag tror du kan klara det... även utan att nämna namn.. :angel:
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Scenariot är redan utskrivet, gå bara tillbaka och läs vad jag tidigare har skrivit.
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Veterinär har vidtagit åtgärd, hur svårt kan det vara att förstå.:confused:
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Veterinär har vidtagit åtgärd, hur svårt kan det vara att förstå.:confused:

Jag vet inte vad du inte förstår, men här är frågan igen :idea:

Du menar att ban.vet inför start kallade ekipaget o ekipaget vägrade komma o det var ingen som reagerade på det, utan hästen fick starta?

Jag förstår inte riktigt vad som skedde? Skulle du vilja utveckla och berätta vad som skett som helhet, så blir det lite lättare?

Nu borde det vara lätt?!
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Nu måste jag ju faktiskt tillskriva banveterinärerna ett visst försvar efter att ha gått bredvid en sådan under en tävlingskväll för några veckor sedan.

Möjligheterna för dessa veterinärer att få ta sig en närmare titt på hästarna än den som visas vid värmning är inte stor, den veterinär som jag gick med ville ha en extra titt på en speciell häst men fick inte det för tränaren.:devil::angel:

Märkligt kan man tycka, då veterinär har väldigt mycket att säga till om när det gäller ridsport men tydligen inte inom travet. Jag har full förståelse för att de är frustrerade att inte kunna utföra sitt jobb ordentligt.

Kanske lite lättare att förstå om man läser det igen.;)
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Kanske lite lättare att förstå om man läser det igen.;)

:rofl:
Vi är verkligen inte samspelade i denna matchen...

Jag ställer samma fråga igen, var det detta som skedde eller vaddå?

Du menar att ban.vet inför start kallade ekipaget o ekipaget vägrade komma o det var ingen som reagerade på det, utan hästen fick starta?

Jag förstår inte riktigt vad som skedde? Skulle du vilja utveckla och berätta vad som skett som helhet, så blir det lite lättare?
 
Sv: Här är bilden som får tränarna att se rött

Nu står jag ganska nära det stallet, och det är ingen som träckar några hästar där. De ställs direkt in i boxen.
Dessutom har jag kompisar som arbetat i travstall åt större tränare, med vilket de inte stog ut med i längden. Vare sig att se behandlingen av hästarna eller hur de själva blev behandlade. Travbranchen borde granskas mer av skattemyndigheter mfl. Det är inte bara inställningen mot hästar som ibland är avskyvärd utan även synen på unga tjejer som utnyttjas på än det ena än det andra sättet.:(
Ok, vi utgår från att dina uppgifter stämmer.
Hästarna i ditt grannstall skrittas aldrig av efter snabbjobb.
Vilka slutsatser tycker du man ska dra utifrån dina iakttagelser gällande travet i allmänhet?
Att enskilda personer har konstig hästhållning förekommer så vitt jag har sett och hört inom de flesta grenar.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 073
Senast: Magiana
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) De tävlar för olika klubbar, men tränar tillsammans på Skärlunda gård. I helgen drar tävlingssäsongen igång för...
Svar
0
· Visningar
701
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Under fredagen kom klartecknet som Henrik von Eckermann väntat på. - Det är klart med Coupe de Coeur. Jag kan...
Svar
0
· Visningar
649
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Åttonde världscupfinalen för Malin Baryard-Johnsson, men den allra första för hennes häst Tornesch. - Vi får se...
Svar
0
· Visningar
505
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp