Här ligger en häst begraven...

(Ölandsbladet)
Det är illa nog att gräva ner en död höst utan tillstånd. Än värre att göra det i en grundvattentäkt... Nu anmäler Mörbylångas miljö- och byggnadsnämnd en fastighetsägare i Nedra Ålebäck vid Gårdby hamn för brott enligt miljöbalken. Enligt Mörbylånga kommun...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Här ligger en häst begraven...

Hur mycket skada kan 1 nergrävd häst göra för omgivningen? Påverkas verkligen grundvattnet så fruktansvärt mycket? Jag menar att det ligger och ruttnar mängder av vilda djur ute i skogarna året om verkar ju inte vara något problem? :confused: Eller mångdubblas påverkan just iom att djuret grävs ner så till den grad att en nergrävd hästkropp påverkar mer än många döda djurkroppar lite var stans ovan mark?
 
Sv: Här ligger en häst begraven...

fast de är väll just de att den är nedgrävd som är grejen eller? varför ansöker man inte bara om tillstånd?
 
Sv: Här ligger en häst begraven...

Ja av vilken anledning ska man söka tillstånd för att gräva ner sin egen häst på sin egen mark? Kan verkligen grundvattnet förpestas av ett dött djur är min fråga? Jag är verkligen ingen expert inom biologi/kemi men ställer frågan.
 
Sv: Här ligger en häst begraven...

Tydligen kan det det eftersom det inte är tillåtet att gräva ner..
 
Sv: Här ligger en häst begraven...

Begrava en höst..jag som gillar hösten...
 
Sv: Här ligger en häst begraven...

Ja av vilken anledning ska man söka tillstånd för att gräva ner sin egen häst på sin egen mark? Kan verkligen grundvattnet förpestas av ett dött djur är min fråga? Jag är verkligen ingen expert inom biologi/kemi men ställer frågan.

Kanske inte 1 häst, men kanske tre, fyra trehundra? Smittspridning i grundvatten från kadaver är inte helt utrett men när kadaver ruttnar frigörs en hel del tarmbakterier. Om kroppen ligger på ytan filtreras dess i jorden och ingår i det normala kretsloppet. En nedgrävd kropp där graven inte är tätad och det finns sprickbildningar ner till grundvattnet kan vara sämre.

Som sagt, inte helt klarlagt men anledningen till att man skall söka tillstånd är dels vattnskydd och smittspridningssynpunkt. Det finns väldigt mycket tamdjur i Sverige, om dessa grävs ner av sina ägare snarare än att skickas på destruktion blir det betydligt fler kadavergravar än döda vilda djur. Vilda djur ligger dessutom ovanpå marken där de blir uppätna av rovdjur, fåglar och fluglarver. I en grav ruttnar de bort av föruttnelsebakterier som man inte gärna vill ha i vatten.

Det är också större risk att ett tamdjur bär på smittsamma sjukdomar som kan spridas till andra djur (inte så stor risk i fallet häst men hos ko,gris och fjäderfä) och därför bör döda djur destrueras.

Jag ställer motfrågan, varför skall det vara så förbannat svårt att ta ansvar för de djur man skaffat sig, även efter livets slut?
 
Sv: Här ligger en häst begraven...

Jag ställer motfrågan, varför skall det vara så förbannat svårt att ta ansvar för de djur man skaffat sig, även efter livets slut?

Det är det inte alls. Jag ställde bara en uppriktig fråga och ska jag köpa något vill jag ha en genomgående förklaring. Det du säger låter visst rimligt, tack.

Alltså, att begrava någon enstaka häst på sin mark är ok, att däremot begrava hästar där i tid och otid är inte ok då det blir för hög koncentration av "föruttnelsebakterier" som då kan påverka grundvattnet märkbart. För att kunna reglera detta och hålla koncentrationen nere kräver det att man söker tillstånd. Är det så tänket är bakom detta så har jag full förståelse.
 
Sv: Här ligger en häst begraven...

Ja av vilken anledning ska man söka tillstånd för att gräva ner sin egen häst på sin egen mark? Kan verkligen grundvattnet förpestas av ett dött djur är min fråga? Jag är verkligen ingen expert inom biologi/kemi men ställer frågan.

Tja...kan ensilage bli dåligt av lite jord eller en halv mus så varför skulle inte brunnar nära hästliket få oönskade bakterier i vattnet
 
Sv: Här ligger en häst begraven...

Det är det inte alls. Jag ställde bara en uppriktig fråga och ska jag köpa något vill jag ha en genomgående förklaring. Det du säger låter visst rimligt, tack.

Alltså, att begrava någon enstaka häst på sin mark är ok, att däremot begrava hästar där i tid och otid är inte ok då det blir för hög koncentration av "föruttnelsebakterier" som då kan påverka grundvattnet märkbart. För att kunna reglera detta och hålla koncentrationen nere kräver det att man söker tillstånd. Är det så tänket är bakom detta så har jag full förståelse.

Som sagt är jag inte säker på att det är hela tanken bakom eller att den är utformad så. Man vet som sagt väldigt lite om kadavers påverkan på smittspridning till grundvattnet men det finns en hel del i djurs tarmsystem som man definitivt inte vill ha i sitt vatten. Detsamma gäller ju oljespill, vad spelar det för roll om jag häller ut några liter olja i ett vattenskyddsområde? Det tas väl upp av jorden. Rent vatten är en otrolig lyx som är få förunnad och har det en gång blivit förstört så är det svårt att återupprätta. Därför, tror jag, har man en "better safe than sorry" hållning.

Sen jag misstänker starkt att det är inte önskvärt att ha mängder av kreatursgravar som ingen känner till var de är lokaliserade och vad som finns i dem. Om man söker tillstånd så blir det ju känt var graven finns och vad som finns i den. Om detta vore oreglerat skulle ju någon lika gärna kunna gräva ner en samling anthraxsmittade djur i en grundvattentäkt och sen står samhället frågande när folk börjar dö av anthrax lite här och där.

Det är viktigt att ha kontroll på smittläget och på var våra tamdjur tar vägen. Detta för att skydda både människor och djur. Det finns flera smittsamma djursjukdomar som överlever länge i miljön och i jorden och därmed kan smitta betande djur.

Detta är som sagt mina tankar baserat på mina erfarenheter men vill du ha mer utömmande svar så rekommenderar jag jorbruksverket eller statens veterinärmedivinska anstalt.:)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Från och med den 1 februari behövs det inte längre tillstånd av länsstyrelsen för att gräva ner döda hästar. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
861
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 106
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp