Här stannar Sverige

Kan man inte framföra sitt fordon på ett säkert sätt, ska man inte framföra det. Visar man samma osäkerhet vid uppkörning, blir man inte godkänd och får inte sitt körkort. Man har faktiskt en skydlighet som förare.

Att inte veta hur stor plats bilen tar (backa, passera etc) strider faktiskt mot lag. Man ska kunna kontrollera sitt fordon. Tyvärr finns det många som missat detta, och det mest horribla är nog de som kör sönder planteringar, gräsmattor, andras fordon för att de faktiskt inte kan backa ut utan måste köra ut framåt. Det går tretton på dussinet i vissa sammanhang. Och jag vet inte hur många gånger jag fått bilen skadad på återvinningscentralen, där folk bevisligen inte har en susning om vad de sysslar med när de sitter bakom ratten.

Nu är jag inget fan av att ha med ungarna överallt, men den stackars mamma som fick slita bort sitt barn som höll på att bli överbackat avundas jag inte. Nä, ungen var inte ivägen, men föraren var helt galet dålig på körning.

Det håller jag med om, och har inte skrivit något annat heller.
 
Jag skulle inte tycka att det vore fel att alla som har körkort måste gå en liten förfriskningskurs vad som gäller i regler och lagar, för de ändras sen vi tog körkorten och det kan va bra att hänga med. Lite som vi som är yrkeschaufförer, vi måste gå en ykb-kurs (YrkesKompetensBevis) vart femte år på 5 dagar för att få fortsätta köra yrkesmässig trafik, i och för sig måste våra chefer betala för kurserna, men för de som har körkort så skulle det kunna finna någon simplare kurs och som finansieras via någon skatt som de som har körkort betalar och sen får valuta för.

Något jag vet att jag saknar är halkbanan från körskolan, skulle gärna vilja köra där igen för att lära mig saker om halkan igen, man blir aldrig fullärd. :)

En annan sak som jag tycker är helmärkligt är att efter att man fått sitt kort så får man köra hur länge som helst utan kontroll på att man fortfarande är funktionsduglig för det. Jag tycker t ex att man borde göra om synkontrollen typ varje/vartannat år efter att man uppnått en viss ålder. Läkare har ju en skyldighet att anmäla om de vet att en patient har körkort men inte borde ha det, men vad jag läst så fungerar det systemet inte så bra. Därför tycker jag att det borde införas som allmän plikt, så som inför sitt första körkort. Att köra bil är en förmån man visar sig betrodd för, inte en rättighet. Om man lyckades vända den synen bland förarna, kanske många vore mer många om att få behålla sin förmån.

Det är väl förhoppningsvis något som håller på att ändras, men bland min mammas generation är det otroligt många av de som har körkort som i princip inte har kört sedan de fick kortet eftersom deras man alltid körde. Sen när mannen blir för sjuk eller har gått bort så har de precis samma rätt som jag att ge sig ut i en trafikmiljö de aldrig egentligen varit en del av. :nailbiting: Dock ska väl sägas att många av dessa (tyvärr i andra sammanhang) har uppfostrats till att de inte kan så mycket annat än att städa, mata och vända papper (:cry:) så jag vet att flera av dem har gått på kurs innan de satt sig vid ratten igen! :up:

Jag och min mamma ska köra halkbana för uppfräschning :) Helst skulle jag dock vilja köra på ett ställe där man får lära sig lite också och inte bara sladda. På halkkörningen inför uppkörningen fick vi inte några tips på hur man bör göra i olika situationer, enligt läraren för att vi ska bara tycka att sladdandet är läskigt. Var det så för er andra också?
 
Jag hade också velat köra halkbanan igen, med min egen bil så man lär sig hur den funkar i sådana situationer. Men jag har för mig att man kan "hyra" halkbanan eller få sån dag där även som privatperson, men kan komma ihåg fel.
Ja, det hade varit det bästa, att lära sig med sin egen bil. Ja jag har också för mig man kan hyra, men har för mig det är ganska dyrt eller jag kanske har fått för mig fel?
 
En annan sak som jag tycker är helmärkligt är att efter att man fått sitt kort så får man köra hur länge som helst utan kontroll på att man fortfarande är funktionsduglig för det. Jag tycker t ex att man borde göra om synkontrollen typ varje/vartannat år efter att man uppnått en viss ålder. Läkare har ju en skyldighet att anmäla om de vet att en patient har körkort men inte borde ha det, men vad jag läst så fungerar det systemet inte så bra. Därför tycker jag att det borde införas som allmän plikt, så som inför sitt första körkort. Att köra bil är en förmån man visar sig betrodd för, inte en rättighet. Om man lyckades vända den synen bland förarna, kanske många vore mer många om att få behålla sin förmån.

Det är väl förhoppningsvis något som håller på att ändras, men bland min mammas generation är det otroligt många av de som har körkort som i princip inte har kört sedan de fick kortet eftersom deras man alltid körde. Sen när mannen blir för sjuk eller har gått bort så har de precis samma rätt som jag att ge sig ut i en trafikmiljö de aldrig egentligen varit en del av. :nailbiting: Dock ska väl sägas att många av dessa (tyvärr i andra sammanhang) har uppfostrats till att de inte kan så mycket annat än att städa, mata och vända papper (:cry:) så jag vet att flera av dem har gått på kurs innan de satt sig vid ratten igen! :up:

Jag och min mamma ska köra halkbana för uppfräschning :) Helst skulle jag dock vilja köra på ett ställe där man får lära sig lite också och inte bara sladda. På halkkörningen inför uppkörningen fick vi inte några tips på hur man bör göra i olika situationer, enligt läraren för att vi ska bara tycka att sladdandet är läskigt. Var det så för er andra också?
Precis, jag vet att jag har mina tunga behörigheter utan årlig koll fram tills jag är 45, sen måste jag göra årliga läkarkontroller för att få behålla behörigheterna, men det skulle inte skada att det även gällde de andra behörigheterna också och även kanske i tidigare åldrar.

Generationerna ändras och visst ligger väl lite kvar från de gamla till de nya, jag tycker egentligen det räcker att se på när jag var barn så kommer jag ihåg att trafiken var ganska lugn och sansad medan idag är den lite hektisk och stressad, känns som det blivit mer och mer i detta stressade och tidspressade samhälle där allt ska hinnas med på så kort tid som möjligt. Är nog både på gott och ont tror jag.

Jag kommer knappt ihåg när jag var på halkbanan, men jag har för mig vi fick lite tips. Vi var på Stora Holm i Göteborg (tror de hette så), jag tyckte bara det var roligt. Tycker fortfarande det är kul att sladda, men skulle vilja lära mig att få mer kontroll på sladdandet, det är inte så kul att sladda och man inte har någon kontroll trots allt. :/
 
@Thaliaste: De var extremt pedagogiska i Falun när jag tog körkort. Vi fick en grundlig genomgång hur man ska hantera halka och samtidigt kunna manövrera. Meningen är ju inte att man ska gå därifrån och vara skrämd utan ha respekt för halka och ha verktyg för att klara sig så bra som möjligt om man får sladd. Det funkade för mig, jag klarade nästan ett fyrhjulssläpp på väg till Jämtland (styrde upp lite för mycket från dödens zon och hamnade i diket på höger sida). Åker aldrig med kassa vinterdäck igen kan jag säga, jag låg under tillåten hastighet när det hände och det var inte jättehalt.
 
Senast ändrad:
@Thaliaste: De var extremt pedagogiska i Falun när jag tog körtkort. Vi fick en grundlig genomgång hur man ska hantera halka och samtidigt kunna manövrera. Mening är ju inte att man ska gå därifrån och vara skrämd utan ha respekt för halka och ha verktyg för att klara sig så bra som möjligt om man får sladd. Det funkade för mig, jag klarade nästan ett fyrhjulssläpp på väg till Jämtland (styrde upp lite för mycket från dödens zon och hamnade i diket på höger sida). Åker aldrig med kassa vinterdäck igen kan jag säga, jag låg under tillåten hastighet när det hände och det var inte jättehalt.

Det (fetade) var vad jag trodde när jag åkte dit så jag blev väldigt förvånad över när de sa att de kommer inte att gå igenom någon teori alls om hur man bör göra, utan syftet är enbart att vi ska känna på hur det är att inte ha kontroll över bilen och därigenom få respekt för riskerna. Men då vet jag att det finns andra ställen att köra på, där man kan få med sig lite verktyg om man skulle hamna i en sådan situation.
 
Det (fetade) var vad jag trodde när jag åkte dit så jag blev väldigt förvånad över när de sa att de kommer inte att gå igenom någon teori alls om hur man bör göra, utan syftet är enbart att vi ska känna på hur det är att inte ha kontroll över bilen och därigenom få respekt för riskerna. Men då vet jag att det finns andra ställen att köra på, där man kan få med sig lite verktyg om man skulle hamna i en sådan situation.
Måste varit en dålig halkbana du hamnade på för det där låter ju hur fel som helst. Det är aldrig bra att skrämma upp folk, det bästa är att få verktyg att reda ut halkan och övervinna den.
Jag minns vi hade en teorilektion innan vi fick ut på banan och sen satt vi två och två i bilarna och de pratade med oss via komradio, är förvisso minst 10 år sedan nu, men så mycket borde inte ha ändrat sig på 10 år eller? :O
 
Det finns många företag som sysslar med fortbildning av förare. Här i Malmö är det bara att anmäla sig och betala. Självklart är det en tjänst som kostar, men jag kan tycka att det är väl värt pengarna om man känner sig osäker som förare. Trafikolyckor kan som bekant sluta riktigt illa.
 
Det finns många företag som sysslar med fortbildning av förare. Här i Malmö är det bara att anmäla sig och betala. Självklart är det en tjänst som kostar, men jag kan tycka att det är väl värt pengarna om man känner sig osäker som förare. Trafikolyckor kan som bekant sluta riktigt illa.
Det är lite synd att man måste betala själv, det avskräcker en del typ som "äh, det kostar pengar det där behöver inte jag". Det har nog varit bra om det hade funnits ett "gratis" alternativ, som förvisso inte är gratis då min idé bygger på att man finansierar det via en skatt som bara de som har körkort betalar, typ drivmedelsskatt eller något liknande. För då skulle det kännas som man fick valuta för sina pengar man skattade och man får något bra tillbaka. Jag vet inte om idén någonsin skulle kunna verkställas i verkligheten, men jag tycker det är en trevlig idé som säkert kan spinnas vidare på. :)
 
Jag lärde mig att köra på vintern, praktiskt. Och när jag lärde mig köra buss kom det snö och halka innan vi var klara för trafik.

Halka passar min körstil så jag bara sänka farten lite.
 
Verkar ha varit manifestation i typ 13 olika ställen i landet om man ska tro en tidningsartikel jag läste. Bra gjort tycker jag! :bump:
 
Måste varit en dålig halkbana du hamnade på för det där låter ju hur fel som helst. Det är aldrig bra att skrämma upp folk, det bästa är att få verktyg att reda ut halkan och övervinna den.
Jag minns vi hade en teorilektion innan vi fick ut på banan och sen satt vi två och två i bilarna och de pratade med oss via komradio, är förvisso minst 10 år sedan nu, men så mycket borde inte ha ändrat sig på 10 år eller? :O

Jag gjorde halkan för några månader sedan och då fick vi köra en bana eller göra en manöver (vi skulle köra som om det vore bra underlag) och då se vad som hände om det t.ex. var halkigt eller om vi fick vattenplaning. Sedan fick vi ta samma bana eller manöver igen och då med instruktioner om hur vi skulle göra det på ett säkert sätt. Vi var flera i bilen och alla fick inte samma övningar och på det sättet fick man ändå uppleva och höra teorin runt en massa situationer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp