Bukefalos 28 år!

Här stannar Sverige

Får inte den här aktionen önskad effekt så tror jag att steget till en fullständig strejk inte ligger så långt bort. Det gjordes en sådan 1994-1995 som min sambo var med på. (Han mindes inte årtalet exakt.) Man körde inte på 3 dagar och för att förhindra att folk körde ändå så blockerade man hamnarna och centrallagren osv. Hyllorna i butiken tömdes snabbt... Man släppte igenom transporter med mediciner och lite annat som kan anses livsuppehållande.

Tråkigt nog finns det chaufförer som beter sig illa och någon hade placerat sin lastbil tvärsöver en väg i 15 minuter så ingen kom fram. Den chauffören hade fått sina fiskar varma. Det sprider sig snabbt i chaufförsledet! :)
 
Och att ni allihopa tycker det är okej att hindra andra från att komma fram.

Tex där vid solåsen. Jönköpings sjukhus ligger precis där!
Dom utgör fara för andras liv. Ambulanser har ju ingen chans alls och den vägen är snabbast från bostadsområdet som ligger strax efter solåsen. :down:

Ett tag sedan du var där? Solåsvägen är BRED, det är inga problem att komma fram även om det står lastbilar parkerade längs med vägrenarna. Det finns även fler vägar att ta sig till Ryhov (som ligger på andra sidan E4an) på än den som inte tar längre tid heller. Solåsvägen är alltid trög med mycket trafik och det kanske går lite segare, särskilt om folk ska titta på lastbilarna, men fara för liv, nej, verkligen inte.
 
Ett tag sedan du var där? Solåsvägen är BRED, det är inga problem att komma fram även om det står lastbilar parkerade längs med vägrenarna. Det finns även fler vägar att ta sig till Ryhov (som ligger på andra sidan E4an) på än den som inte tar längre tid heller. Solåsvägen är alltid trög med mycket trafik och det kanske går lite segare, särskilt om folk ska titta på lastbilarna, men fara för liv, nej, verkligen inte.

Jag var där senast i augusti, på Charlies som ligger en gata bort. Spela dryg.
Och nej, det är inte alltid packat med trafik där.
 
Jag var där senast i augusti, på Charlies som ligger en gata bort. Spela dryg.
Och nej, det är inte alltid packat med trafik där.
Nej, jag är inte dryg, men jag förstår inte dina skriverier om fara för liv, därav min fundering på om det var ett tag sedan du var där. Då vet du ju att Solåsvägens filer går att köra i bredd på, vilket även syns på kortet i trådstarten.
 
KL
Jag tycker det är bra att protester sker.
Där jag bor kan en lastbil stå i 10 dagar och vänta på returlast.
Mitt ute på vischan... Inget folkliv att titta på, ingen toalett, dusch eller andra bekvämligheter.
De ligger bara och skaver i sina bilar, lagar lite mat på spritköket, skiter i skogen, hämtar vatten vid kyrkan och har det allmänt miserabelt... Det som är lite märkligt är att bilarna som regel är nya och mest är det Mercedes som gäller. Man kan alltså lägga pengar på bilarna men inte på personalen?
Det är inte OK. Hemskt!
Vårt företag (och flera andra jag känner till) anlitar bara svenska åkerier som garanterat använder sig av svenska medborgare i sin verksamhet. Just pga att man inte tycker det är ok att låta de här stackarna leva i sådan misär när de är här.
Fri konkurrens javisst, men det får inte ske på bekostnad av chaufförer som ska leva i misär när de är här.
Det blir ju samma sak som byggnadsarbetarna som dog för ett tag sedan. Bara för att det är ett utländskt företag och det har blivit uppköp på uppköp har företagen som köper tjänsten fortfarande en skyldighet. Man ska inte kunna köpa sig förbi svenska lagar pga fri konkurrens i EU?
mvh
 
Nej, jag är inte dryg, men jag förstår inte dina skriverier om fara för liv, därav min fundering på om det var ett tag sedan du var där. Då vet du ju att Solåsvägens filer går att köra i bredd på, vilket även syns på kortet i trådstarten.

Jag kan inte ens med att kommentera om den dryga delen, för du vet exakt vad du ville ha ut av det du skrev. Som att jag var född igår. Bara för att jag är uppväxt där men inte bor där nu så betyder det att jag inte varit där på 10 år :banghead:
Resterande har jag redan svarat på flera ggr i tråden så jag hänvisar till dom inläggen.

Samma gäller wrangelsbron i Halmstad. Står dom i båda filerna i båda riktningarna så kommer inte ambulansen fram där heller. Utan måste köra igenom Centrum där dom just nu har byggarbete i en av rondellerna, och dessutom enda vägen över Nissan om det inte går att köra över bron. Finns en liten väg vid Furet med men dom kör nog via centrum vilket gör att det förmodligen är köer överallt i Halmstad när dom står på bron.
Tur man slipper se eländet.
Dom tre broarna över är enda sättet att ta sig över, och wrangelsbron är den största leden.
 
Jag kan inte ens med att kommentera om den dryga delen, för du vet exakt vad du ville ha ut av det du skrev. Som att jag var född igår. Bara för att jag är uppväxt där men inte bor där nu så betyder det att jag inte varit där på 10 år :banghead:
Resterande har jag redan svarat på flera ggr i tråden så jag hänvisar till dom inläggen.

Samma gäller wrangelsbron i Halmstad. Står dom i båda filerna i båda riktningarna så kommer inte ambulansen fram där heller. Utan måste köra igenom Centrum där dom just nu har byggarbete i en av rondellerna, och dessutom enda vägen över Nissan om det inte går att köra över bron. Finns en liten väg vid Furet med men dom kör nog via centrum vilket gör att det förmodligen är köer överallt i Halmstad när dom står på bron.
Tur man slipper se eländet.
Dom tre broarna över är enda sättet att ta sig över, och wrangelsbron är den största leden.

OM någon?

Men snälla, det kan ju lika gärna ske en olycka och det tar ju timmar att reda ut...
 
Förut så jobbade jag på en bensinmack i flera år, så jag har sett en hel del... Och apropå dåligt rustade bilar så fanns det en mycket svag uppförsbacke från bensinmacken ut mot den stora vägen och där körde en utländsk bil fast och satte sig med ena däcket i diket (blankslitna däck givetvis) och den stackars chauffören hoppade ut och försökte skotta bort snön med händerna... Han stoppade upp hela påfarten och flera andra lastbilar var också på väg ut och flera (svenska) chaufförer hjälptes åt och fick ta skyfflar och salt och grus och hjälpa honom. Men det tog ju mycket värdefull tid för dem att få loss honom.
Det där fenomenet är väldigt vanligt, minns förra året så fastnade 100 lastbilar i Ulricehamns backen och inne i Ulricehamn fastnade lastbilarna i de svaga uppförsbackarna till rondellerna, först en utlandstrailer och sen var det kört även för de svenska. :/
 
Det är mycket trafik runt Solås-center, körde där idag innan 12-snåret och vägarna är breda ja, men jag tror att det kan tyckas smalt när man är van vid att ha den stora fina breda vägens filer "själv" än när det står bilar/lastbilar parkerade på sidorna. Det är inte värre än Gränna när det är turistsäsong, då kan vi snacka trångt när det står bilar parkerade på ena sidan och det kommer lastbil/buss.

Det man får hoppas i en sådan situation är att OM olyckan skulle vara framme att folk respekterar blåljusen och flyttar på sig. Dom i Jönköping är inte dumma, det var en som fick punktering igår när denne körde på en refug, detta ställer chaufförerna upp att ersätta och har nu sagt att de måste tänka på hur de parkerar, för det SKA inte vara trafikfarligt för någon. Det är trots allt en fredlig protest.
 
Det ligger mycket i det.
Yrkeschaufförer med fordonskontroll brukar muttra rätt friskt över "amatörbilisterna" som tror att de i sin lilla skoda behöver samma utrymme som ett fullstort lastbilsekipage.
Hahahahahha, det där känner jag igen. :rofl: Räcker egentligen att åka till ett populärt köpcenter och titta när folk ska backa ut från sina parkeringar. Ofta har de inte koll på hur stor bilen är och därför krånglar till backningen, men å andra sidan de kör inte på något heller men det tar lite tid och ibland blir andra som väntar på att få komma intill frustrerade. Det finns alla sidor av ett mynt. :)

Jag vet att jag själv kan köra min personbil ibland precis som om det vore en stor lastbil, men det beror på att jag är yrkesskadad, så jag tänker att dom jag ser ute i trafiken som tar ut svängar och håller ut är nog antingen en chaufför som är van att köra stora fordon. :p:D
 
Jag vet. Kan utan vidare möta en annan buss på ett ställe där bilen efter sen tvärnitar, fastän den rimligen sett att bussarna möttes utan problem... Pinsamt.
Ja, det där är riktigt pinsamt speciellt då man tycker att bilen borde sett att två stora fordon kunde mötas utan problem. :P
 
Jag tycker att det är bättre att bilförare kör på ett för dem tryggt sätt, än att de kör efter "äsch, det går nog!".
Såklart de ska, men det blir ändå lite pinsamt om två stora fordon precis möttes och en personbil är inte lika bred som varken en buss eller lastbil så det finns gott om plats över. ;)
 
Varför är det pinsamt att inte vara lika van och/eller duktig förare som du?
Vi har alla gått samma körkortsutbildning och det handlar om att våga och lära sig vart man har sitt fordon, att de som precis tagit sitt körkort är osäkra kan jag köpa men de som haft sitt körkort i x antal år och fortfarande inte vågar och lärt sig? Ja, det är faktiskt lite pinsamt.
Det är när man vågar och lär sig som självförtroendet växer, jag är långt ifrån van/duktig förare, men jag försöker lära mig mer varje dag för jag vill inte bryta grundlagen i trafiken - att inte hindra annan trafik. :)
 
Men vet man inte att sin egen bil är smalare än en buss så ska man nog inte köra alls.

Jag håller med och är man osäker som förare anser jag att det borde vara något man prioriterar att aktivt arbeta med.

Det handlar inte bara om precisionskörning utan hur man uppträder i trafik.
Nu kommer årstiden som verkligen är en utmaning med både de övermodiga som skenar på i den övermoddiga vänsterfilen och de rädda som kör 50km/h i högerfilen. Den blandningen är verkligen inte ultimat så när jag ska ut på turné kör jag mellan 20:00 och 06:00. Tryggast så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp