Häst attackerades av hund: ”Fullständigt söndertuggad”

Hunden bet och slet i hästen tills den föll i marken. ”Det är bara ren tur om hon överlever det här”, säger hästägaren till SVT Nyheter. Se klippet här – varning för starka bilder.
 
Hunden bet och slet i hästen tills den föll i marken. ”Det är bara ren tur om hon överlever det här”, säger hästägaren till SVT Nyheter. Se klippet här – varning för starka bilder.

Ovanligt att en hund skadar en häst så illa. Tyvärr inte så ovanligt att bönder med djur på bete hittar skadade eller döda djur. Då kommer en rovdjursexpert pga bönderna har rätt till ersättning om det är ett rovdjur som gjort det. I en hel del av fallen är det lösspringande hundar som är boven.
 
Påminner mig om ett videoklipp jag såg för inte så länge sedan där en lös hund anföll en polishäst i en park i USA. Den hästen var också nära att lägga sig och hunden gav sig tamefan inte.

Nä, en del hundar verkar komma in i en kille zone där allt annat kopplas bort och det bara är döda eller dödas som gäller.

Jag såg ett klipp med en häst spänd för vagn. Typ ardenner eller liknande stor tung häst för en turistvagn i en park. En pitbull-liknande hund attackerar. Hästen behåller lugnet och sparkar efter hunden. Hunden fortsätter och fortsätter tills den hamnar mellan hästens bak ben och till sist lyckas hästen oskadliggöra hunden när den sparkas undan och hamnar under vagnen och blir liggande. Innan dess fick den många smällar av hästens ben men det bekom den inte alls.
 
Usch vad hemskt, klippet visar sårskador och bandagerad häst, själva attacken är inte på film. Tydligen slängde sig hundägaren in i att få bort hunden från hästen precis när hästen faller ihop och hundägaren hamnar under hästen fastklämd, hundägaren fördes bort i ambulans och hunden blev till sist omhändertagen.

En så aggressiv hund ska ju inte vara husdjur alls och inte gå lös, men det var ju bättre att läsa att hundägaren faktiskt försökte få bort hunden i närkamp i motsats till den där puckade hundägaren i London vars hund attackerade en polishäst för inte så länge sen och hundägaren gjorde i princip ingenting, och lät än mer motbjudande i intervju efteråt när han försökte försvara sig.
 
Ovanligt att en hund skadar en häst så illa. Tyvärr inte så ovanligt att bönder med djur på bete hittar skadade eller döda djur. Då kommer en rovdjursexpert pga bönderna har rätt till ersättning om det är ett rovdjur som gjort det. I en hel del av fallen är det lösspringande hundar som är boven.

Fick mig att tänka på detta:

Hund bet sig fast i komule - sköts av jägare
 
Usch vad hemskt, klippet visar sårskador och bandagerad häst, själva attacken är inte på film. Tydligen slängde sig hundägaren in i att få bort hunden från hästen precis när hästen faller ihop och hundägaren hamnar under hästen fastklämd, hundägaren fördes bort i ambulans och hunden blev till sist omhändertagen.

En så aggressiv hund ska ju inte vara husdjur alls och inte gå lös, men det var ju bättre att läsa att hundägaren faktiskt försökte få bort hunden i närkamp i motsats till den där puckade hundägaren i London vars hund attackerade en polishäst för inte så länge sen och hundägaren gjorde i princip ingenting, och lät än mer motbjudande i intervju efteråt när han försökte försvara sig.
Hunden smet ut ur en bil tydligen, olycklig händelse för alla inblandade 🙁
 
Jag har varit på Umåker idag och fått mer detaljer av folk som var på plats. Hundägaren gjorde verkligen sitt bästa för att få bort hunden, han hamnade själv under hästen och hämtades med ambulans. En ren olycka, då hunden smet ut bilen när han öppnade.
 
Hundar som överfaller och dödar får och lamm är alldeles för vanligt här. Det är många, många fall varje år. Jag vet inte om det är orimligt hundbeteénde men det är ju absolut inte önskvärt.
En del hundar som går in i jakten blir helt enkelt nästan omöjliga att bryta och bara fortsätter och fortsätter.
 
Hundar som överfaller och dödar får och lamm är alldeles för vanligt här. Det är många, många fall varje år. Jag vet inte om det är orimligt hundbeteénde men det är ju absolut inte önskvärt.
En del hundar som går in i jakten blir helt enkelt nästan omöjliga att bryta och bara fortsätter och fortsätter.

Om en äger en sådan hund får en se till att det inte händer en olycka, så är det bara. Ett minimum är att den ALLTID har munkorg vid utevistelse. Att något sådant här händer är inte acceptabelt och personligen anser jag att har en hund gjort så här en gång ska den avlivas.
 
Ja, det håller jag verkligen med om. Men jag har sett en hel del hatiska kommentarer gällande hundägaren på facebook och den här gången är det inte "kass hundägare" som kanske är orsaken.
Om hundägaren visste att hunden var kapabel till detta skulle han garanterat inte tagit med den till en travbana, måste varit en sån chock för alla inblandade. Det är sånt man inte alltid kan veta förrän något skett:cry:
 
Jag utgår ifrån att hunden kommer att avlivas. Det där är inte rimligt beteende av en hund, oavsett om det var en olycka eller ej.
Fast jo, det är ett rimligt beteende för en hund. Det är inte önskvärt naturligtvis men det är ju ett rovdjur vi har att göra med. Jag har inga problem om man väljer att avliva den, men det är dumt att tro att det är ett extremt beteende. Det är nog betydligt fler hundar än vad man tror som är kapabla till det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Dold handel med friska hästar som skickas till slakt i Mexiko och Kanada skapar starka reaktioner i USA. "Ingen av de här hästarna har...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 701
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 417
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp