Häst avlivades efter svår vanvård

(SR Jämtland)
, En man och en kvinna i länet åtalas misstänkta för djurplågeri av en häst som var så illa däran att den måste avlivas när vanvården tillslut upptäcktes. Enligt åklagaren hade hästen inte fått tillräckligt med foder och vatten. Under långa perioder fick den stå i en box full...

Läs mer...
 
Sv: Häst avlivades efter svår vanvård

Ja, nu kommer jag kanske låta gnällig och så.

Men är inte poängen med djurförbud just att människan i fråga inte ska få ha djur? Jag förstår att det inte är lätt att hålla konstant koll på alla, men denna vanvården verkar ha pågått ett tag.

Ett register där man kan kolla upp om någon har djurförbud eller ej vore guld!
 
Sv: Häst avlivades efter svår vanvård

Alltså, jag tappar snart tron på mänskligheten.
Stackars häst. :cry:

Är det inte idioter som flår hundvalpar eller kastar dem i vattnet så är det katter som begravs levande eller hästar som missköts. :(

Usch! Ibland skäms jag för att vara människa.
 
Sv: Häst avlivades efter svår vanvård

Vad får folk ut av att plåga djur:confused:
 
Sv: Häst avlivades efter svår vanvård

Visst är det så och hon kommer bli åtalsanmäld. (Fast det brukar dock enbart ge bötesstraff.)

Man kan dock inte göra ett omedelbart ingripande om inte djuren är utsatta för lidande, (vilket dom verkade vara här) man får omhänderta dem via 31§ DL men ev om man är rädd att djuren ska gömmas/flyttas kan man strunta i kommuniceringen och vinna ett par veckor.

Lst har register över djurförbudsmänniskorna. Eller ska ha. Om kommunerna rapporterat in riktigt vid skiftet 2009. Bristen på personal skulle kunna tänkas vara aneldningen att det inte uppmärksammades tidigare :crazy:
 
Sv: Häst avlivades efter svår vanvård

*kl*

Loggar in enbart för detta inlägg:

Länken, som numera är borttagen, där folk med djurförbud listades, innehöll ett namn som jag kände igen från "djursammanhang", googlade lite och det visade sig att det ser ut som att personen idag har en registrerad verksamhet med mjölk/köttdjur.
Jag mailade LST som bekräftade att personen har djurförbud, samt hänvisade mig till LST i aktuellt län för att göra en anmälan. Och det är nu gjort.

Det jag förundras över är hur man kan få starta/ha en verksamhet med djur när man har djurförbud? När vi skulle starta ponnyridning hade vi folk hem som kollade allt innan vi fick tillstånd för hästverksamhet, borde man inte göra samma om man ska bedriva mjölk/köttdjursverksamhet? Och vore det då inte lämpligt att samtidigt kolla om personen har djurförbud?? :eek:

Kanske finns det ett antal kossor som snart kan tacka Bukefalos för att de inte längre är i händerna på en person som har djurförbud. :bow:
(ska tillägga att jag inte personligen har en aning om djuren missköts idag, detta är också tydliggjort i anmälan)
Lite synd är det att inte den officiella listan är mer allmänt tillgänglig...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter ett tips till länsstyrelsen hittades två vanvårdade hästar inlåsta i ett stall med hänglås. Hästarna hade inte lämnat sina boxar...
Svar
8
· Visningar
1 458
Senast: Shaggy
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Luleå kommun vanvårdade sin häst till den grad att den inte längre kunde gå. Veterinär fick avliva hästen i boxen och nu...
Svar
4
· Visningar
1 065
  • Artikel
Hästnyheter Hästen var som ett vandrande skelett och helt apatisk berättar en kvinna som hämtade hästen på en gård i norra Skaraborg. Nu åtalas en...
Svar
4
· Visningar
908
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Olofströms kommun, vars häst behövde avlivas efter vanvård, åtalas för djurplågeri alternativt brott mot djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp