Häst fast i bergsskreva

(Ridsport)
( uppdaterad 090412, 14:00) En av Raudhettas islandshästar fastnade i en bergsskreva under lördagen. Hästen kom loss med hjälp av räddningstjänsten och veterinär. Hästen fick senare avlivas på grund av de skador den fick.


Läs mer...
 
Sv: Häst fast i bergsskreva

Raudhetta, jag har haft min häst i grannstallet där!
Såg inga bergsskrevor i hagarna men jag såg säkert inte alla hagar!
Helt ansvarslöst tycker jag!
Man får väl lugna sig med att de andra hästarna verkar fått bästa möjliga omvårdnad då jag stod i det stallet :)
 
Sv: Häst fast i bergsskreva

Kan ju även ha varit en mindre spricka som gömt sig under gräs o dyligt, som hästen råkat fastna i. Otur att en hov fick plats. Ifall det är så, tycker jag inte det är oansvarigt av hästägaren, kan vara en stor hage, så det är svårt att minutiöst gå igenom varje mm av hagen.

Eller så kanske det var en stor bergsskreva, som man ser kan orsaka skada. Och DÅ tycker jag det är oansvarigt av hästägaren.

Jag vet ju inte, men media brukar måla upp allt så stort. Skulle vara intressant att se bild på hur stor "bergsskrevan" är.
 
Sv: Häst fast i bergsskreva

*Citerar från bloggen*

Det är inget stort eller högt berg, inga problem egentligen för hästarna att ta sig upp eller ner, men det var klätt med mossa och han såg inte sprickan. Hästarna har gått i den hagen på vintern i 3 år och så händer detta.

Tar faktiskt tillbaka mitt uttalande om ansvarslöst och har lärt mig att inte lyssna för mkt på första bästa källa..
 
Sv: Häst fast i bergsskreva

Min häst bröt benet i en platt grushage....

Jag vill inte ha min häst i platta hagar, kuperat ska det vara så de får sysselsättning och blir smidiga. Alla är olika, och olyckor händer.
Finns hästar som gör sig illa i sina boxar, är det oansvarigt att ha häst i box också?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Räddningstjänsten larmades under söndagskvällen till Talbo i Stenungsund då en häst fastnat i någonting. – Den var illa skadad...
Svar
0
· Visningar
493
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Räddningstjänsten fick vid middagstid på lördagen rycka ut till Värö med anledning av att en häst hade fastnat i ett dike.
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vid lunchtid åkte räddningstjänsten ut för att hjälpa en häst som fastnat i en myr i Vårgårda. Efter att hästen varit fast i ungefär två...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp