Bukefalos 28 år!

Häst fick avlivas på riksväg

Sv: Häst fick avlivas på riksväg

Det ska dom.. vad har ni för kassa besiktningsstationer? Jag bytte mitt golv förra året efter jag fick anmärkning på att det började ruttna i kanterna.. då är släpet från 98

Samma här. Jag fick 2:a på mitt släp för att det började ruttna lite i kanterna, superbra! Jag är också extremt orolig av mig så jag tycker det är toppen att de är nogranna.
 
Sv: Häst fick avlivas på riksväg

*kl*
Jag har bara fått golvet kollat på besiktningen i Skåne. Här i Uppsala har jag fått be om det varje gång, vilket jag självklart gör!
 
Sv: Häst fick avlivas på riksväg

Har varit inne med ett släp med helt rutten botten, inte ett ord om anmärkning på det. Vi besiktigade det för att se om det var mer som skulle åtgärdas inför återbesiktning.

Besiktigar i genomsnitt 10 släp om året, aldrig att någon sagt något om golvet. Jo, vänta. På den delen som inte är bärande på biltransporten har de anmärkt att plyfan började flaga (du kör upp på gallerdurk, i princip kan vi ta bort plyfadelen helt).
 
Sv: Häst fick avlivas på riksväg

knapplån

Golv ingår inte i besiktingen. Jag ifrågasatte detta själv på en besiktning och besiktningsmannen säger att det är ingen direkt trafikfara. Jag vet, det låter sjukt, men tyvärr är det så. Vissa besiktningsmän är snälla och checkar golvet ändå men som sagt, det ingår inte.
 
Sv: Häst fick avlivas på riksväg

Hur kan dom sätta en tvåa på något som inte ingår?
 
Sv: Häst fick avlivas på riksväg

Precis, det har jag sagt i många år! Kan inte begripa varför inte kolla av golvet ingår i besiktningen? Måste vara att någon skrivbordsnisse med noll koll på hur ett släp används och fungerar som bestämt reglerna där!
 
Sv: Häst fick avlivas på riksväg

Det ingick under en kortare period men det togs bort igen av den enkla anledningen att en hästtransport inte bara används som transport av hästar utan som vanligt släp till andra saker också och då blev det helfel när släp fick körförbud för att de var lite murkna i kanten när de inte användes som hästtransporter. Finns många företag som upptäckt det smidiga med landgång och bra höjd i släpet när de kör andra varor också.
 
Sv: Häst fick avlivas på riksväg

Ärligt? Varför är det då så viktigt med stora skyltar med DJURTRANSPORT på släpet? Man har väl knappast ett regelverk som är anpassat till en felaktig användning av en djurtransport?
 
Sv: Häst fick avlivas på riksväg

OM du kör djur skall du ha dessa skyltar ja, kör du inte djur i släpet skall faktiskt egentligen dessa skyltar plockas av. Att det finns djurtransportskyltar är inget som bilprovningen kollar. Du kan inte blanda ihop djurskyddets kontroller med bilprovningens kontroller.

Djurtransport skyltarna finns där för räddningstjänstens skull för att de skall veta att det finns djur i bilen om den tex varit inblandad i en olycka, därav också att dessa egentligen inte skall vara på om du inte kör djur just då.
 
Sv: Häst fick avlivas på riksväg

Ja det stämmer.. man ska ta bort skyltarna när det inte finns djur i.. som om någon gör det. Men det låter ju konstigt? Så bara för att några använder transporten för att köra annat än häst så ska inte golven kollas? Jag menar det är i trots allt så att hästtransporter används för det mesta att köra djur i och ett ruttet golv innebär en ganska stor trafikfara.

Ni har väl sett bilden som florerar på fb just nu.. värmlandsvagnen Cheval 08 med hellimmad gummimatta :nailbiting:

1379708_10200522010042321_371288970_n.jpg
 
Sv: Häst fick avlivas på riksväg

För bilprovningen är det som vilken släpvagn som helst det är helt upp till den som lastar saker i den att ha koll på att golvet bär för lasten. Trafikfarligt blir det inte för att golvet går sönder, farligt för hästen ja men inte trafikfarligt.
Du ska tro det hade blivit uppror om de hade infört krav på att alla släpvagnar skulle ha en hundra procent frisk botten under hela.

Och var skulle de dra gränsen även om det så bara var hästtransporter som de skulle ha koll på den biten.
Måste du tex ha friskt golv under ev sadelkammare ? Vi hade tex i många år en brenderup där golvet i hästdelen var bytt men där aldrig golvet i sadelkammaren byttes eftersom det kostade multum iom att hela sadelkammaren behövde monteras ut för att komma åt golvet. Hade aldrig hållit för en häst men inga problem att ställa tex en hink med saker där.

Ett annat släp jag vet har dubbla golv dels ett vanligt plyfa och när detta började bli dåligt på några ställen lade de istället in en aluskiva ovanpå som ensamt klarar vikten av en häst men på en besiktning ser det naturligtvis ut som att de har ett ruttet golv underifrån och besiktningsgubbarna har ju inte heller en chans att kontrollera att en aluplåt är tillräckligt tjock eller av rätt sort för att bära en häst så om de skulle sättas till att ha ansvar för det, hur hade du då tänkt att det skulle fungera ?

I många fall går det inte ens att verkligen kontrollera golvet, ta tex hur vår hästlastbil var konstruerad när den var nybyggd. Undertill bilens plåtchassi (som inte ensamt är starkt nog för att bära en häst) därefter två !! plyfaskivor och ovanpå det allting ingjutet i glasfiber. = totalt omöjligt att kontrollera skick på golvet (japp fullkomligt vansinnigt men inte ovanligt i lastbilarna) en rostskada undertill i chassit strategiskt placerad bak i spiltan som användes mest i lastbilen fick mig att börja ana oråd. Kontakt med de som byggt lastbilen gav svaret, det är omöjligt att golvet är dåligt det är helt inkapslat. Magkänslan ville dock inte ge sig speciellt inte eftersom jag tyckte jag fick lite rörelse när jag stod och hoppa i den hörnan. Så till slut kom sågen och kofoten fram och jag sågade upp hål i glasfibern och bröt upp den hörnan. Det fanns ingenting kvar av plyfaskivorna bara småsmulor och det flöt av urin där under, så tätt var det........ Tack o lov hade glasfibern och chassit klarat bära hästarna säkert mkt tack vare att det är ett tätt reglat chassi med bärande balkar tätt. Nu har vi en väl tilltagen primad aluplåt som golv istället (pluss då chassit med plåt underifrån) hur tjock vår aluplåt är går dock inte att se någonstans utan att montera av lister odyl där det avslöjas. Så hur skulle en besiktningsgubbe kunna godkänna ett sådant golv ?

Du får liksom aldrig glömma att de tar ett ansvar om de ger sig på att godkänna sådant vid besiktningarna för om bilprovningen kollar det så släpper ägarna kollen själv i många fall och förlitar sig helt på bilprovningen. Om man då betänker att det kan räcka med ett par månader för ett golv att bli helruttet om det får en skada så inser man själv att det inte är någon bra ide att lasta över det ansvaret på bilprovningen. Nej som hästägare måste man ju naturligtvis se till att själv hålla koll på golvet det är ju inte precis särskilt svårt om det är ett öppet plyfagolv det är bara att trycka en skruvmejsel i det med jämna mellanrum underifrån så känner man direkt om det börjar bli mjukt.
Jag tar faktiskt alltid även chansen när jag är nere och besiktar släp/lastbil dels att be dem slå ett öga på golvet men även att själv gå under det när det står över gropen för att se med egna ögon att det ser bra ut underifrån.
 
Sv: Häst fick avlivas på riksväg

Kl

Jag har inte heller varit med om att man har besiktat golvet på transporten utan det har bara varit positionsljus och bromsar.

Tyvärr skulle jag vilja säga då jag tycker att man borde lägga fokus på just släp att kontrollera att de verkligen håller för sitt användningsområde med lastvikter osv.
Golvet får bara inte gå sönder!

Jag skulle hellre se att det var tvång på att kontrollera sådant som ex genom besiktning - för ärligt, hur många kontrollerar sina transporter till 100% regelbundet ink golv och allt?
 
Sv: Häst fick avlivas på riksväg

Skulle kravet finnas, skulle utrustningen säkerligen också finnas på alla bilprovningar.

Att göra det själv förstår jag ju är en omöjlighet, men det är ju därför många släp har dåliga golv oavsett material för att många inte kollar eller inte vet hur man ska kolla = risk för dåligt golv
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst blev på måndagen påkörd av en bil norr om Kristianstad. Hästen skadades så allvarligt att den fick avlivas på plats.
Svar
0
· Visningar
710
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En tragisk incident inträffade under kusk-VM på Gävletravet då femåriga stoet My Angel Laday kom lös i defileringsvolten. Hästen...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst som kommit lös blev påkörd på riksväg 41 utanför Borås sent på tisdagskvällen. – Det var så illa att hästen var tvungen att...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Prova på trav
  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp